Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zanger/gitarist/aanvoerder Magnus Pelander maakt zich toch vooral druk om Wyndorf: “Weet jij hoe het met hem gaat?” Hieruit blijkt al dat het vanuit de kant van Monster Magnet nog stil is gebleven. Toch heeft Pelander goede hoop dat de tour in de herfst of winter alsnog door kan gaan. Als pleister op de wonde heeft Roadburn-organisator Walter Hoeijmakers Witchcraft gevraagd als vervanger voor Capricorns. Hij betaalt zelfs genoeg om het de tocht van Örebro naar Tilburg waard te maken.
Jaren zeventig-nostalgie
Het meest opvallende aan de muziek van Witchcraft is het akelig authentieke jaren-zeventiggeluid. En ze zijn niet eens de fanatiekste nostalgie-najagers in Örebro: van het onlangs verschenen debuut van de band Dead Man krijg je spontaan bloemen in je haar. Er blijkt een connectie: Pelander heeft samen met leden van Dead Man in de band Norssken gezeten. “We houden allemaal van muziek van de late jaren zestig tot de late jaren zeventig. Daar pakken we verschillende dingen uit die we leuk vinden; je moet jezelf niet beperken.” Over het waarom van de voorliefde van hem en zijn landgenoten voor de jaren zeventig heeft Pelander, sowieso geen prater, niet zo nagedacht. Verlangen naar de tijd dat de Zweedse welvaartsstaat op zijn hoogtepunt was en als lichtend voorbeeld voor de wereld gold? “Dat denk ik niet, want waarom halen we onze inspiratie dan vooral bij Amerikaanse en Engelse bands?”
Pelander gebruikt zijn kritisch vermogen niet alleen om sociologie van de koude grond van interviewers genadeloos door te prikken, ook zijn eigen werk moet er aan geloven. Pelander is namelijk niet helemaal tevreden over het vorig jaar verschenen Firewood. “We hadden twee weken opnametijd en terugkijkend is dat te weinig geweest. Om het resultaat te krijgen dat ik voor ogen had, hadden we drie tot vier weken nodig gehad. De eerste plaat hebben we in een kelder opgenomen, maar dat had wel als voordeel dat we meer tijd hadden.” Ook over de teksten op Firewood is Pelander niet helemaal tevreden. “Daar moet ik volgende keer echt meer aandacht aan besteden. Nu moet ik elke avond teksten zingen waar ik niet meer helemaal achter sta.”
Een betere band
Laat nu vooral niet de indruk ontstaan dat Firewood een matige plaat is. Waar Witchcraft al een ijzersterke, maar erg traditionele doomplaat is, daar klinkt Firewood door het incorporeren van meer blues- en folkinvloeden veel speelser. Zeker de ritmesectie gaat veel creatiever te werk. Pelander: “We zijn zeker een betere band geworden. De anderen dragen nu ook meer bij. Witchcraft was voor negentig procent mijn werk, terwijl Firewood veel meer een groepsprestatie is. De twee nummers die we binnenkort op single gaan uitbrengen zijn zelfs grotendeels geschreven door bassist Ola en gitarist John. Ik zal wel altijd het grootste aandeel blijven leveren, maar het is goed dat de anderen bijdragen. Dat geeft een zekere kwaliteitsgarantie.”
Witchcraft is de openingsact van Roadburn, dus Pelander heeft tijd genoeg om zelf bands te gaan kijken. Zijn er nog dingen waar hij naar uitkijkt? Pelander, nog maar een keer zijn boerennuchterheid die zo merkwaardig contrasteert met zijn in nostalgie gedrenkte muziek benadrukkend: “Er zijn eigenlijk geen bands die ik per se wil zien. Maar goed, dat verhoogt wel dat kans dat je ergens door verrast wordt.
http://www.kindamuzik.net/interview/witchcraft/witchcraft-de-nuchtere-nostalgie-van-magnus-pelander/12584/
Meer Witchcraft op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/witchcraft
Deel dit artikel: