Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
"De teksten zijn altijd zeer belangrijk geweest voor hoe we overkomen als band", zegt zangeres/gitariste Judith Holofernes. "Wat natuurlijk mooi is: het is een voorrecht als de teksten zo serieus worden genomen dat daarover veel vragen komen. Maar als we in het buitenland zijn, is het ook fijn dat ze niet zo op de voorgrond staan. We merken dat wanneer de mensen de woorden niet goed verstaan, de muziek even veel over kan brengen. Dat is belangrijk. Ik mag dan wel de teksten maken, maar als ik de muziek niet belangrijk vond, zou ik wel boeken of artikelen schrijven."
Op eigen kracht
"In mei 2002 hebben we onze allereerste tour gedaan, waarbij we vaak voor iets van vijf toeschouwers optraden", herinnert bassist Mark Tavassol zich de begindagen van de band. Het jaar daarvoor leggen zijn drie collega's de basis voor de groep tijdens een zomercursus popmuziek aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg.
In Berlijn, waar Holofernes al geregeld in clubs optreedt, komt de band in contact met producer Patrik Majer. Platenmaatschappijen tonen geen interesse. Dus probeert men vooral op eigen kracht een doorbraak te forceren. Tavassol: "Veel zelf doen zonder platencontract was in die tijd nog iets bijzonders. Zo hadden we niet echt een management, hoewel we dat wel een tijdje geprobeerd hebben. Toen onze liedjes uiteindelijk via onder meer internet bekend werden, konden we, zonder dat er een platenmaatschappij aan te pas kwam, tot in Beieren optreden."
Met een zelfgemaakte clip en de ep Guten Tag weet Wir Sind Helden door te dringen tot radio, tv en uiteindelijk ook tot de hitlijsten. Platenmaatschappijen tonen nu wel interesse en het viertal kan kiezen uit verschillende aanbiedingen. Labels, de hippe subafdeling van EMI, trekt aan het langste eind. In 2003 verschijnt het debuut Die Reklamation dat in het Duitstalige gebied uitgroeit tot één van de bestverkochte albums van dat jaar en het jaar daarop. Holofernes: "Wij horen tot de weinige bands in Duitsland die altijd erg gelukkig met hun platenmaatschappij zijn geweest. Omdat die ons tekenden toen we al op weg waren, begrepen ze vanaf het begin hoe wij functioneren. Er viel niet veel meer te beïnvloeden."
Optreden
"Men heeft het over het verval van de platenindustrie," zegt ze wanneer de huidige ontwikkelingen in de muziekbusiness ter sprake komen, "maar dat is voltooid. Dus wanneer je nu als band start, doe je er goed aan het zo aan te pakken zoals wij in het begin: zo veel mogelijk zelf doen. Met het internet heb je enorm veel goede mogelijkheden." Ook veel live spelen is een must, zegt ze. "Nu merkt men dat dat het enige is dat tegen een crisis bestand is", valt Tavassol haar bij. "Concerten kun je niet kopiëren. Wanneer door mensen bedachte structuren en systemen zoals marketing en platenmaatschappijen instorten omdat er sprake is van een systeemfout, blijft uiteindelijk het oorspronkelijke over: het optreden en de voordracht."
In Nederland en België zijn die optredens overigens wel wat kleinschaliger dan in eigen land, waar de groep na nog twee succesalbums Von Hier an Blind en Soundso goed is voor zalen van het formaat Ahoy. Holofernes zegt de omschakeling niet moeilijk te vinden. "Eigenlijk zijn we naar het buitenland gekomen om weer in kleine clubs te spelen. Zo beschikken we over beide mogelijkheden. Optreden in die grote hallen in Duitsland is natuurlijk fantastisch, maar het is ook leuk kleine clubs als contrast te hebben. Daar is het intiem, is het publiek meer aanwezig en kun je op het podium subtielere grappen maken." En, voegt ze toe: "We zijn al wat jaren samen en dus is het belangrijk dat er altijd wat gebeurt dat de boel levendig houdt, zodat je de band niet beu wordt."
Die Welle
Moe is men inmiddels wel van het etiket Neue Neue Deutsche Welle dat sinds het succes van Wir Sind Helden en vergelijkbare Duitstalige popacts als Juli en Silbermond geregeld opduikt. "Ik vind het een lastig etiket", zegt Tavassol - het enige bandlid zonder artiestennaam - met het nodige sarcasme. "Net als destijds bij de Neue Deutsche Welle worden veel bands die eigenlijk niet bij elkaar passen op één hoop gegooid. Als categorie zegt taal weinig over de muziek. Er is wat dat betreft eerder sprake van een Neue Deutsche Medienwelle of Neue Deutsche Aufmerksamkeitswelle. Want net zoals in Nederland het geval is met Nederlandstalige muziek, is Duitstalige muziek er altijd geweest in Duitsland."
http://www.kindamuzik.net/interview/wir-sind-helden/wir-sind-helden-gezonde-doe-het-zelfmentaliteit/16633/
Meer Wir sind Helden op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/wir-sind-helden
Deel dit artikel: