Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het begon voor Vitalic in 2001. Dat jaar bracht hij Poney EP uit op het gerenommeerde label International Deejay Gigolos. Tracks als ‘La Rock 1’, ‘Poney 1’ en ‘Poney 2’ groeiden uit tot grote hits in het clubcircuit. Hij heeft vervolgens de tijd genomen om tot een volledig album te komen. Het heeft een paar jaar geduurd, maar nu is Ok Cowboy klaar. Het is typisch zo’n danceplaat die aansluiting kan vinden bij een breed publiek. Zo’n album dat zelfs zomaar door de meest verstokte rockliefhebber gekocht kan worden. KindaMuzik treft Pascal Arbez een paar uur voor zijn succesvolle optreden op Nu Heroes in zijn Utrechtse hotel. De Fransman maakt een buitengewoon ontspannen indruk. Hij is niet bepaald het type showman. De rust past bij zijn carrière als Vitalic. Nou ja, carrière noemt hij het zelfs liever niet. Zelf vindt hij zichzelf meer een soort toerist, die nu en dan met zijn twee Samsonites op pad gaat.
Pascal Arbez is alleen Vitalic in het weekend. Eén, maximaal twee optredens geeft hij per week: “Toen Poney EP net uit was, heb ik een tijdje in hoog tempo getoerd. Maar na twee maanden kwam ik er al achter dat me dat totaal niet beviel. Ik heb laatst iemand ontmoet – ik hou graag in met midden wie het was – die de hele wereld rondreist. Elke avond spelen. En hij vertelde me dat hij soms niet eens meer wist dat hij de avond ervoor opgetreden had. De ene dag in Engeland, de volgende in Malta of weet ik waar, maar geen enkel idee meer hebben wat je doet. Zover wil ik het niet laten komen; je moet jezelf kunnen opwinden bij zo’n optreden, ik wil niet het idee hebben dat ik in een fabriek werk.”
Het is een opvallende opmerking, want in zijn biografie belicht hij juist de overeenkomsten tussen de rest van zijn week en een kantoorbaan. Wel, om Arbez’ persoonlijk geluk hoeven we ons niet druk te maken, want de rest van de week runt hij zijn eigen label Citizen. Dat doet hij niet vanuit een grote stad, maar vanuit de kleine provincieplaats Dijon. Of zoals hij zelf zegt, “het platteland”: “Voor het onderhouden van bepaalde relaties is het ongetwijfeld goed om als label in een stad als Parijs te zitten, maar puur het maken van muziek gaat prima vanaf het platteland. In de jaren tachtig was dat misschien moeilijk - zo niet onmogelijk - maar met alle moderne technologieën is het natuurlijk geen enkel probleem meer. Wij hebben op het label ook artiesten uit de hele wereld. Bovendien: iedereen die in Dijon woont, wil daar graag blijven.”
Vitalic lijkt zich over niet al te veel dingen druk te willen maken. Reviews over zijn werk leest hij niet. Heeft hij nooit gedaan: “Ik geloof wel dat de media invloed hebben, maar uiteindelijk moeten de mensen zelf kiezen. De nieuwe Daft Punk kreeg bijvoorbeeld overal negatieve kritieken. Maar mensen kopen hem wel massaal.” Het is geen toeval dat Arbez juist Daft Punk als voorbeeld neemt: “Ik ga er niet omheen draaien. Daft Punk heeft veel invloed op me. Maar ik ben nog wel meer geïnspireerd door iemand als Giorgio Moroder. Mensen brengen mij vaak in verband met electro, maar eigenlijk heb ik veel meer met disco.” Ook de invloed van Jean Michel Jarre is overduidelijk te horen. Is Jarre een onvermijdelijke inspiratiebron voor Franse electronica-acts? “Wel, ik ben volgens mij de enige die toe durft te geven dat hij Jean Michel Jarre goed vindt. Natuurlijk, wat hij nu maakt is ontzettende rotzooi. Maar in zekere zin is hij wel heel goed, zeker in zijn tijd.”
De video van zijn nieuwe single ‘My Friend Dario’ is flashy en snel, en doet in zekere zin aan de video’s van Daft Punk denken: “Veel mensen uit de dancewereld vonden die single “te weinig techno”. En van de video zullen mensen zeggen: “Ah, Vitalic gaat MTV”. De video is gemaakt door een Belgische filmmaker, die het nummer naar mijn idee heel goed begrepen heeft. De video bevat sexy vrouwen, maar ze zijn té sexy. De vrouwen zijn net zo nep als de gitaren in het nummer. Sexy vrouwen zijn niet techno, weet je. Het is een knipoog, net als het nummer. Het grappigste is nog wel dat MTV de video afgekeurd heeft. Aan het einde zitten een paar shots die een epileptische aanval kunnen veroorzaken. Ik zag hem van de week toevallig, hier op The Box. Toen viel me eigenlijk voor het eerst die gelijkenis met Daft Punk op. Hij is heel anders, maar in zekere zin toch ook niet.”
Zelf is Vitalic, zoals gezegd, bepaald geen showman. Zijn website bevat geen persfoto’s en de hoes van zijn album Ok Cowboy bevat alleen foto’s zonder licht op het gezicht. Zelfs live gebruikt Vitalic alleen licht van achteren: “Ik wil mezelf helemaal niet verbergen, maar ik hou er gewoon niet zo van om mezelf te laten zien. Ik laat liever de muziek het werk doen. Ik vind het ook niet zo nodig. Er zijn genoeg acts waarbij ik het helemaal begrijp, hoor. Als ik een R&B-act zou zijn, zou het een heel ander verhaal zijn. Maar dat ben ik niet.”
Niet te veel aandacht voor zijn persoon dus. Is dat misschien de reden waarom hij in zijn periode bij International Deejay Gigolos zijn biografie stevig verbouwde? Wie het internet afspeurt, leest geregeld dat Vitalic een Oekraïner is, die na de val van de Muur in 1989 naar West-Duitsland vluchtte. Met zijn hondje ‘Mini-Robot’ hield hij zich enkele jaren in leven met parttime werk en prostitutie, alvorens met elektronica in de weer te gaan. Niets van waar, Vitalic is een doodnormale Fransman. Hoewel: “Ik heb alleen maar alle datums en plaatsen veranderd. Een kern van waarheid zit er wel in. Mijn ouders zijn wel immigranten, maar niet uit Oekraïne. En ik heb een hondje, dat in het begin altijd mee ging naar optredens. Op school heb ik Russisch geleerd. Maar mensen vinden die exotische versie veel mooier. Volgens mij zijn er zelfs mensen die het ware verhaal liever niet willen weten.”
Hoe dan ook, en spectaculaire show of niet, Utrecht zal later op de avond massaal voor de bijl gaan voor de Fransman. Dankzij een uitstekende spanningsopbouw en de juiste nummers op de juiste momenten groeit Vitalic uit tot het grote hoogtepunt van Nu Heroes. Deze zomer gaat hij ongetwijfeld uitnodigingen ontvangen van alle grote festivals. En met slechts twee dagen in een week gaat dat lastig kiezen worden.
http://www.kindamuzik.net/interview/vitalic/vitalic-sexy-vrouwen-zijn-niet-techno
Meer Vitalic op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/vitalic
Deel dit artikel: