Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Met 'Wordy Rappinghood', 'Genius of Love' en een cover van 'Under the Boardwalk' schiet Tom Tom Club naar de hoogste regionen van de hitlijsten en overtreft daarmee, naast alle verwachtingen, ook tijdelijk het succes van Talking Heads. Als de band weer op tournee gaat verzorgt Tom Tom Club het voorprogramma en in de concertfilm Stop Making Sense uit 1984 is ruimte voor een nummertje van Tom Tom Club. Daarna wordt het stil rond de band en alleen in Engeland en de Verenigde Staten worden nieuwe albums van het duo nog opgemerkt. Afgelopen zomer komt onverwacht een nieuwe ep uit, Downtown Rockers, die op 6 december ook in Europa verschijnt. Alhoewel, onverwacht? Frantz (61) is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een cultfiguur op Facebook, waar hij zijn dagelijkse beslommeringen, liefde voor mooie vrouwen en de handel en wandel van zijn hond Poppy deelt met al zijn digitale vrienden. Strategie of reallifesoap? Chris: "Ik gebruik sociale media om mensen te laten weten dat ik er nog ben en voor degene die het interessant vinden laat ik zien wat Tina en ik zoal doen. Thuis, op vakantie of tijdens tournees met de band. Het is niet bedacht als een strategie; het idee is dat wie dat wil, deel kan uitmaken van een grote familie die houdt van muziek en kunst. En de hond."
Verloren mystiek
En zo maken de volgers van Chris de afgelopen jaren kennis met Broken Wing, een in de tuin gestrande gans met een gebroken vleugel, scratcher/dj/zoon Kid Ginsing, Tina's vader Ralph (95 en meervoudig onderscheiden oorlogsveteraan) en de uitgebreide vriendenkring van het tweetal, die net wat meer bekendheden telt dan de gemiddelde vriendengroep. Gaat deze openheid niet ten koste van de mystiek die rond muzikanten hangt? "Ik ga er bewust mee om", vertelt Chris. "Ik trek een streep bij zaken waarbij Tina of andere familieleden zich oncomfortabel kunnen voelen. Ik gebruik Facebook ook wel zakelijk, voor communicatie met labels en pers, maar bijvoorbeeld niet om mensen op te roepen kaartjes voor onze shows of de nieuwe ep te kopen. Daar zijn andere kanalen voor." Ondertussen verkopen de shows van de band weer uit en wordt Chris regelmatig door zijn Facebookvolgers in levenden lijve aangesproken: "Mijn mystiek heb ik jaren geleden al verloren - ik hou ervan om met fans te praten en te lachen en als ze me volgen op Facebook hebben we tenminste iets om het over te hebben."
Na The Good the Bad and the Funky is de vijf nieuwe nummers tellende ep Downtown Rockers het eerste nieuwe studiowerk van Tom Tom Club in twaalf jaar. "Er is een hoop gebeurd in de familie, met onze kinderen, ouders en andere interesses. We zijn er gewoon niet eerder aan toegekomen", licht Chris toe. "En wie geeft er vandaag de dag nog om een compleet album? We leven niet meer in 1985, mensen kopen geen cd's meer. Onze nieuwe plaat is verkrijgbaar in het digitale domein, inclusief instrumentale versies voor mensen die zelf mixen en mash-ups willen maken en voor degenen die nog geven om goed geluid is er een 12 inch vinyl." De band doet tegenwoordig veel in eigen beheer, maar distributie loopt nog via een traditioneel label. "De enige rol die platenlabels nog spelen is promotie en zorgen dat platen in winkels terechtkomen en bij radiostations."
Downtown rockers
De tekst van titelnummer 'Downtown Rockers' is een opsomming van bands die tot de scene rondom het inmiddels verdwenen punkhol CBGB's behoren. Chris: "In de media wordt vaak een romantisch beeld geschetst van CBGB's als broedplaats voor bandjes, maar niemand heeft er ooit een nummer over geschreven. Het is een rock-'n-rollnummer over echte rock-'n-rollbands. Een 'downtown rocker', volgens onze definitie, is iemand die vanuit een bepaalde houding en interesse een zekere relatie heeft met het Mercer Art Center, CBGB's en Max's Kansas City. De clubs uit die tijd. We beginnen met The Velvet Underground, The Modern Lovers en de New York Dolls en eindigen met Talking Heads. De echte downtown rockers waren outsiders. Er was geen ondersteuning vanuit de mainstream, dat kwam pas later." In de video bij het nummer zijn jongeren te zien in T-shirts van de downtown rockers. Chris: "De kids van nu omarmen de stijl van toen. Ze houden van de mode en van de muziek en zijn geïnteresseerd in wat er toen speelde. Debbie Harry (Blondie) en Richard Hell (Voidoids) spelen cameo's in de video, net als Poppy trouwens."
De nummers zijn opgenomen met de muzikanten die deel uitmaken van de liveband. Daarnaast zijn rollen weggelegd voor oude en nieuwe vrienden: "We zagen saxofonist Dicky Landry spelen in het Guggenheim Museum. Hij speelde eerder in het Philip Glass Ensemble en op het Talking Headsalbum Speaking in Tongues. Terwijl we naar huis reden stelde Tina voor om hem te vragen voor de ep. Eén telefoontje later was het geregeld." Ook Elliot en Natalie van het duo Wild Belle doen mee: "Ik zag in een Google Alert dat Tom Tom Club in een artikel in The Guardian genoemd werd door Wild Belle als een inspiratiebron. Ik ben naar hun muziek gaan luisteren, vond het leuk en heb contact met ze opgenomen. Elliot speelt baritonsaxofoon en elektrische kalimba op twee nummers en Natalie zingt op 'You Make Me Rock and Roll'." Producer en remixer Arthur Baker tekende voor de clubmix van 'Downtown Rockers'. "Hij heeft al eerder mixen voor Tom Tom Club gemaakt. Toen we hem vorig jaar op het Amsterdam Dance Event tegenkwamen hebben we afgesproken dat hij in de toekomst weer een mix zou maken. En die toekomst is nu."
Gaat Chris op internet nog concurrentie krijgen van Tina? "Ha, nee, Tina heeft het al druk genoeg. Als zij eenmaal ergens mee aan de slag gaat dan gaat ze er helemaal in op. Als Tina zich inlaat met sociale media dan zie ik haar waarschijnlijk nooit meer."
Foto’s door Egan Frantz
http://www.kindamuzik.net/interview/tom-tom-club/facebooken-met-tom-tom-club-s-chris-frantz/23475/
Meer Tom Tom Club op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/tom-tom-club
Deel dit artikel: