Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Sick Octave is de titel van het afgelopen jaar verschenen album. Hierop klinkt de Britse rammelpopband die bekend werd met indie-anthems als 'Here Comes the Rumour Mill' en 'Up All Night' plotseling alsof Animal Collective zojuist Fad Gadget heeft ontdekt. Kortom: avant-garde. In een video zie je de bandleden aan de weer in een verlaten parkeergarage, terwijl ze bezig zijn het geluid op te nemen van een dichtslaande autodeur en een brandblusser die ze met drumstokjes bespelen. Dat soort dingen.
Young Knives en PiL
Opmerkelijk PiL ook trouwens, die nieuwe plaat. Slechts een snobistische analyse of schuilt er een waarheid achter deze vergelijking? We bellen met zanger Dartnall, die op dat moment door het centrum van Oxford loopt. ''Ja, ik denk het wel", reageert hij. ''PiL zeker. We hebben een paar nummers in dezelfde studio opgenomen waar PiL zijn laatste plaat opnam. Die studio is bij een vriend van ons om de hoek. Het meeste van Sick Octave hebben we trouwens thuis opgenomen, maar voor drie nummers moesten we de studio in. Toen bleek dat PiL daar ook had opgenomen was ik verrast, want ik ben een groot fan.''
Young Knives en Kickstarter
Na de zowel commercieel als artistiek tegenvallende plaat Ornaments From the Silver Arcade, was de band op zoek naar iets nieuws. Uiteindelijk kwamen ze uit bij crowdfunding-website Kickstarter. Hier maakten ze een pagina waarop ze fans vroegen om hun plaat via Kickstarter te bestellen, zodat zij zonder enige bemoeienis van een label de meest experimentele plaat zouden kunnen maken. Het beoogde budget van tienduizend pond overschreden ze ruim, waardoor de plaat gerealiseerd kon worden. ''Eigenlijk houd ik er helemaal niet om bij mensen te bedelen om geld'', geeft Dartnall meteen toe, om er direct daarna aan toe te voegen: ''O, dit is zo grappig. Ik realiseer me nu dat ik drie meter bij een bedelaar vandaan stond toen ik dat zei.''
Hij vervolgt zijn verhaal: ''Al die mensen met hun boring day jobs die vaatjes van hun eigen bloed of stukjes van hun haar verkopen, dat trok me niet. Dan dacht ik: ga alsjeblieft cakes bakken voor mensen. Er zijn zoveel verschrikkelijke dingen die je tegenwoordig online kunt kopen. Maar toen dacht ik: zouden wij ook een plaat uit kunnen brengen zonder dat we bij een label gaan bedelen om geld? We hoeven namelijk niet zeventigduizend pond uit te geven aan een album dat we thuis gratis op kunnen nemen. Maar we hadden geld nodig om de plaat te promoten, dus besloten we eens te kijken naar de mogelijkheden van Kickstarter.''
Voor slechts tienduizend pond kon de band de plaat opnemen, afmixen, uitbrengen en promoten. ''Dit album kostte zestigduizend pond minder dan onze laatste plaat alleen al kostte om op te nemen, terwijl dit album goede recensies kreeg en de vorige plaat shit reviews had. We voelden alsof we eigenhandig het systeem hadden verslagen. Dat was erg cool.''
Young Knives en trouwerijen
Op Kickstarter konden overenthousiaste fans de band boeken om te spelen op hun trouwerij. Is dat nog wat geworden? ''We hebben het niet meer hoeven doen, want niemand is erop ingegaan”, vertelt de zanger. “Waarschijnlijk vroegen we wat teveel geld, namelijk vijfduizend pond. Het is erg veel, maar we wilden het als optie ernaast hebben voor het geval er een idioot was die het uit wilde geven aan ons. Helaas waren er geen idioten, maar het zou erg handig zijn geweest voor ons.''
Young Knives en platenmaatschappijen
Dartnall vertelt dat hij bij volgende platen graag dezelfde experimentele benadering door wil zetten. Zijn platenmaatschappijen daar eigenlijk wel in geïnteresseerd of is dat in dit kader nogal een domme vraag? Je raadt het: die laatste optie, natuurlijk. ''Ik heb geen idee, maar het laat me koud'', zegt Dartnall meteen. ''Ik bedoel: wat zijn grote labels vandaag de dag nog? Er zijn zat briljante mensen die je plaat voor je kunnen promoten, dus waar heb je nog een label voor nodig? Voor de naam? Niemand geeft daar meer om tegenwoordig, dus waar zijn ze dan nog voor?''
''Wat mij betreft zijn ze slechts voor mensen die ervan houden om ladingen met geld uit te geven en die zich niet te druk maken om wat ermee gedaan wordt. Zij geven je bijvoorbeeld twintigduizend pond om een video te maken, terwijl wij dat voor tweehonderdvijftig pond kunnen doen. Een label is eigenlijk vergelijkbaar met een creditcard, waar je uiteindelijk een forse schuld opbouwt. Voor een paar mensen werkt zo'n label, maar ik denk dat de meeste artiesten creatieve vrijheid willen. Ik zou niet willen sterven met de gedachte dat ik mijn hele leven mensen achterna ben gelopen die geen fuck om me gaven.''
Young Knives en gratis reclame
Over die video, dan. 'White Sands', de clip van het album, is een trippy video waarop de volledig in het wit geklede bandleden over een grasveld rennen, terwijl ze met vlaggen aan het zwaaien zijn. Ze worden vervolgens aangevallen door larven en ze maken ook nog eens schaamteloos promotie voor grote merken, zoals Coca Cola. Geen touw aan vast te knopen? Dartnall legt uit: ''Het is gebaseerd op een droom die ik had over 'insectenteelt'. Met de bandleden vormden we een sekte en hadden we allemaal insecten in glazen potten zitten. Het leek wel een religieuze ervaring met insecten. Dromen slaan nergens op, hè? En zo zouden video's ook moeten zijn, dacht ik. Clips met een verhaal worden nogal sneu na een tijdje. Als je een band bijvoorbeeld in een videoclip dokter ziet spelen, denk ik altijd: o, nee! Bands moeten cool zijn, man. Geen dokters.''
En die merken dan? Verloochent Dartnall zijn principes door zich te laten sponsoren door Coca Cola? ''Nee, dat was meer een grapje. We vonden het leuk om net te doen alsof de video door grote merken was gesponsord. Er is een iPhone in de clip te zien, we dragen trainers van Nike en Coca Cola komt erin voor. Het leek me grappig om het tegenovergestelde te doen van wat ik ooit zou doen. Grote merken zouden ons nooit vragen, omdat we er te grappig uitzien. Die gaan liever voor de skinny good-looking chaps. Maar het was gewoon een grappig idee: wie zou zoiets ooit doen? Waarom zou je een merk gratis reclame geven? Soms betalen ze je vijftigduizend pond voor zoiets, terwijl wij het gratis weggaven.''
Young Knives en 'shitmuziek'
De Young Knives braken in 2006 door toen de Britse popscene gedomineerd werd door rockbands. Muziek gaat altijd in golven, en rock is momenteel even wat minder dominant. Maar bands blijven er en wat vindt de zanger eigenlijk van de groepen van vandaag? ''Ik haat ze allemaal", schreeuwt Dartnall het meteen uit. ''Nee, grapje, al is er is natuurlijk altijd een boel crap, en ook muziek die wordt gezien als indie is eigenlijk vaak gewoon FM-rock. Hebben jullie in Nederland bijvoorbeeld ook bands als The 1975 en Kodaline? Dat is gewoon softrock! Maar het is altijd zo geweest, is het niet? Mensen luisteren naar de shitmuziek die makkelijk in het gehoor ligt. Ik begrijp het en dat is prima. In de commerciële muziek gebeuren ook goede dingen, kijk maar naar Pharrell. Dat is een erg goede songwriter.''
''Maar er zijn niet veel creatieve mainstreamrockbands tegenwoordig. Iedereen houdt van Foals en Metronomy, maar het is moeilijk voor bands in de UK. Mensen sparen liever vijftig pond om The Rolling Stones te zien, dan dat ze vaak naar kleine concerten gaan. Tieners zijn ook minder geïnteresseerd in gitaarrock. Ze geven meer om dancemuziek en singer-songwriters, zo krijg ik de indruk. Toch hoop ik dat er wat moois zal opbloeien uit de huidige DIY-cultuur, want we hebben meer muziek met ballen nodig. Er moet wat vunzigheid terugkomen in de hitlijsten. Aan de andere kant: je kunt vandaag geen Nirvana meer zijn, je moet vernieuwen. En dat is in feite wat wij hebben geprobeerd te doen met dit album: ons geluid verder ontwikkelen.''
http://www.kindamuzik.net/interview/the-young-knives/young-knives-heeft-geen-label-nodig/24964/
Meer The Young Knives op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-young-knives
Deel dit artikel: