Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
The Radio Dept. in de huidige vorm ontstond in de herfst van 1998 toen Larsson en Duncanson samen muziek begonnen te maken in een kelder in Malmö. De verwachtingen waren niet hoog, zo vertelt zanger/gitarist Duncanson. "Het was natuurlijk wel een droom om albums uit te brengen, maar dat was eigenlijk meer hoop dan serieuze ambitie." Na een in eigen beheer uitgebrachte vinyl-e.p. kwam The Radio Dept. terecht op het Zweedse label Labrador. Sindsdien zijn er van de band drie e.p.'s en een album uitgekomen.
In eigen land halen ze met hun singles zelfs de hitlijsten. "Maar", zo bezweert Duncanson, "het gaat het bij ons niet om de verkoopcijfers. We hebben liever dat zoveel mogelijk mensen die 'into' muziek zijn, ons weten te waarderen. Liever 100.000 liefhebbers die onze muziek downloaden dan 50.000 die het kopen."
Gitarist Larsson weet zelf hoe het is. "Ik ben op dit moment werkeloos, dus zoals je je kunt voorstellen heb ik niet al te veel geld. Ik download dan ook alles wat ik wil horen. Ik hou van muziek en ik hou van de albums die ik van het internet afhaal. Ik zou het dan ook wel willen kopen, en misschien als ik er over een tijdje wat beter voorsta doe ik dat ook. Maar nu kan ik me dat even niet veroorloven."
"Als iedereen zou betalen voor onze cd's zou je zelf ook die albums kunnen kopen", merkt Duncanson op. "Maar we zijn niet tegen downloaden. Natuurlijk willen we graag dat onze cd's verkopen. Alleen door downloaden maken we een grotere kans om ook in het buitenland ontdekt te worden door een nieuwe doelgroep."
"Het lastig om als muzikant van je muziek te leven, voor ons ook", aldus Larsson. "Maar we maken muziek zodat mensen er naar kunnen luisteren."
My Bloody Valentine
"We zijn behoorlijk trots op ons repertoire", zegt toetsenist Tjäder, "maar mijn persoonlijke favorieten veranderen voortdurend." Tjäder richt zich tot zijn bandgenoten. "Ik kan me trouwens niet herinneren dat een van jullie dat ooit gevraagd heeft."
Duncanson corrigeert hem. "Net nadat je 'Liebling' had gehoord heb ik dat aan je gevraagd."
"Oh ja, dat is ook zo", gaat Tjäder verder, "ik luisterde daar toen erg veel naar, je zou kunnen zeggen dat ik een 'Liebling'-periode heb doorgemaakt, haha. Maar op dit moment zijn we allemaal erg te spreken over onze nieuwe single 'This Past Week'. Die is nog lekker vers."
Duncanson vult hem aan: "Het is niet echt een hitsingle, hij pakt je niet bij de eerste keer luisteren. Maar hij gaat groeien naar mate je hem vaker hoort. Hopelijk, haha. Bij mij in ieder geval wel."
De stijl van The Radio Dept. houdt het midden tussen shoegaze-revival en hedendaagse indiepop. "Dat klopt", aldus Duncanson, "maar we worden veel liever als deel van de indiepopscene gezien. Natuurlijk hebben we geluisterd naar My Bloody Valentine, maar verder hebben we weinig met bands uit dat wereldje. Eem paar jaar geleden draaiden we My Bloody Valentine echt grijs, dus op een bepaalde manier is die invloed ook bewust geweest. En als er mensen zijn die ze nog niet kennen en door ons met die muziek in aanraking komen is dat geweldig. Maar als je naar onze nieuwere nummers luistert dan zal die invloed wat minder goed te horen zijn. We werden op den duur een beetje moe van al die vergelijkingen met My Bloody Valentine."
"Maar dat niet eens zozeer", aldus Larsson, "we wilden gewoon eens wat nieuws doen."
Duncanson neemt het weer over. "We zijn sowieso beïnvloed door een hoop verschillende soorten muziek. Zelfs door de Pet Shop Boys."
Larsson schrikt op en probeert nog wat van de indiecredibility te redden. "En Dinosaur Jr."
"Maar ik hoop toch dat je die band niet kunt terughoren in onze muziek", aldus Duncanson. "We maken gewoon indiepop."
Zweedse scene
En dan zit je goed als je in 2005 in Zweden woont. "Ja, het gaat de goede kant op", aldus Duncansen. "Het is nog geen mainstream, maar het is een hele goede tijd om dit soort muziek te maken. Kleine bandjes krijgen recensies van grote dagbladen. Toen we begonnen was er nog niet echt sprake van een scene. Maar toen we platen uit gingen brengen merkten we dat er meer bands waren die niet alleen in dezelfde hoek zaten als wij, maar waar we het ook ideologisch gezien mee eens waren. Met Jens Lekman bijvoorbeeld kunnen we het goed vinden. In het midden van de scene zit het Friendly Noise-label. Die hebben nu een eigen club in Stockholm. Ik ben er een paar weken geleden heen geweest. Zoveel mensen zaten er niet, maar er is zeker een sfeertje. Er is een hele open sfeer onder muzikanten, journalisten, programmeurs en wat al niet. Sommige muzikanten hebben zelf ook een baantje als journalist, dus misschien krijgt de scene wel iets meer media-aandacht dan we verdienen."
Het debuutalbum Lesser Matters stamt al uit 2002. Tijd voor een opvolger dus. "In de herfst moet ons nieuwe album uit gaan komen", zegt Larsson. "We zijn nog niet begonnen met opnemen, dus we weten nog niet precies welke richting we op gaan. Misschien iets minder distortion. Als we terugkomen van onze Europese tour nemen we eerst een of twee weekjes rust, afhankelijk van hoe slopend het is. En hoe zat we elkaar zijn, haha. Dan gaan we de studio in en dan pas zullen we echt gaan beslissen wat we gaan doen. Maar we gaan zeker niet een kopie van de vorige plaat maken."
Duncanson heeft nog goed nieuws voor de fans in de Benelux. "Er zijn alweer plannen om een nieuwe tour door Europa op te zetten. Hopelijk komen we na de release van ons nieuwe album terug."
http://www.kindamuzik.net/interview/the-radio-dept/the-radio-dept-liever-100-000-downloadende-liefhebbers-dan-50-000-kopers/8669/
Meer The Radio Dept. op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-radio-dept
Deel dit artikel: