Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Collectief
“We gebruiken collectief als naam voor een groep mensen met een gemeenschappelijk doel. De taken binnen het collectief zijn zo verdeeld dat iedereen doet wat in zijn vermogen en motivatie ligt. We werken consequent samen om te bereiken wat we willen. Ons doel is om simpelweg intense, gepassioneerde muziek te maken voor onszelf en voor anderen. Door middel van opnames en concerten. We stellen strenge eisen aan onszelf en aan andere muzikanten en kunstenaars. Het is aan ons om mensen los te trappen uit de zogenaamde ‘moderne levensstijl’. We willen dat mensen meer van het leven eisen dan de overdaad aan onbelangrijke details die ons in de greep houdt.”
“Het belangrijkste verschil tussen The Ocean en een normale band is dat we een vaste kern van vijf à zeven onmisbare leden hebben. Daarnaast is er een poel losse muzikanten en kunstenaars die invallen waar nodig. We werken met grafische ontwerpers, schilders, geluidstechnici en een verzameling andere freaks. Wie iets te bieden heeft, kan zich bij het collectief voegen. Op onze website vind je daar meer informatie over.”
David Lynch
De geprogrammeerde lichtshow en het gebruik van zelfgemaakte percussie en rariteiten als een slijptol, maken dat The Ocean niet alleen muzikaal overdondert. Het collectief staat open voor alle ideeën die iets toe kunnen voegen aan hun show. “Het hart van The Ocean bestaat uit onze sequencer, waarmee we verschillende lagen samples en orkestarrangementen uit de studio ten gehore brengen. Ook gitaareffecten en de clicktrack van de drummer worden via de sequencer geregisseerd. Dan heb ik het nog niet eens over de meest belangrijke functie van het apparaat, onze lichtshow. De focus ligt bij The Ocean op onze performance. Een van onze leden is voltijds bezig met het visuele aspect van onze shows. Momenteel hebben we een MIDI-getriggerde lichtshow, een uitdijende verzameling groene en blauwe spotlichten, stroboscopen en blinders die gesynchroniseerd zijn met het ritme van de muziek. Alles is geprogrammeerd.”
“We proberen onze gezichten in het duister te houden en met zo weinig mogelijk licht een maximaal effect te bereiken. Alles draait om contrasten. Om je een idee te geven: bij ons op het podium moet de sfeer van een David Lynch-film hangen. Het is moeilijk om acht mensen op een klein clubpodium kwijt te kunnen. Of om onze majestueuze lichtshow geen geweld aan te doen. Een ideaal concert voor ons zou zijn op groot podium, met plaats voor vijftien tot vijfentwintig mensen, zodat we een klein orkest plaats kunnen geven. Tot nu toe hebben we dat één keer kunnen doen, in een oude bioscoop in Leipzig. Een fantastische evaring…”
Oceanland
Net als Metallica beschikt The Ocean over een eigen faciliteit waar ze vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week terecht kunnen. Oceanland is gevestigd in de catacomben van een oude aluminiumfabriek. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden er onderdelen voor onderzeeërs gemaakt. Na de oorlog is de fabriek gestopt. “Toen we voor het eerst binnenkwamen, was er veertig jaar niets gebeurd. Je kunt je voorstellen wat een muffe en stoffige bende het was. We hebben twee maanden gewerkt voor we er definitief introkken. Nu is het een gezellige ruimte met een enorme repetitieruimte, twee studio’s, opslagruimte en een slaapkamer. Oceanland is een te gekke plek om rond te hangen. We repeteren in een industriële omgeving tussen de metalen pijpen en buizen. Sommige percussie is zelfs gemaakt van stalen pijpen die we vonden in de fabriek. Ik geloof nooit dat we zover waren gekomen zonder Oceanland. Het is onze thuisbasis, waar we elk uur van de dag terecht kunnen. Metallica zou jaloers op ons zijn!”
Postcore kent met onder andere Neurosis, Isis en Cult Of Luna al een aantal karretrekkers van formaat. The Ocean weet zich binnen het genre toch makkelijk te onderscheiden, onder meer door het gebruik van electronica. Die electronica blijkt geen voorwaarde te zijn voor vernieuwing en experimenteerdrang. “Belangrijk is niet het aantal of het soort instrumenten dat je gebruikt, maar hoe je ermee omgaat. Ik heb onlangs Lightning Bolt gezien. Zij hebben de manier waarop ik muziek en mijn leven benader compleet veranderd! Die gasten gebruiken niets anders dan drums, bas en vocalen. Wat ze daarmee creëren is ongelooflijk! Het equivalent van een heel orkest. Voor ons zijn electronica een manier om sfeer en dichtheid te creëren. De geluidslagen die we gebruiken bestaan voor het grootste deel uit zelfgemaakte opnames van echte, klassieke instrumenten. Omdat toeren met een orkest er niet in zit, moet het via een sampler.”
EU vs VS
Europeanen lijken zich blind te staren op alles wat uit Amerika komt. Zo wordt Isis al jaren omarmd, maar moeten Europese tegenhangers harder vechten voor erkenning. Boris kijkt op zijn eigen manier tegen het contrast tussen Europa en Amerika aan. “Kijk, het resultaat van onze inspanningen en die van Isis toont overeenkomsten. Onze benadering van muziek verschilt echter fundamenteel. Zij gaan heel minimalistisch te werk, The Ocean is het tegenovergestelde. Ons credo luidt ‘meer is meer’. Ik beschouw Amerika helemaal niet als de meerdere partij. Bands die het meeste indruk hebben gemaakt op mij komen allemaal uit Europa: Refused, Breach, Meshuggah, Bauhaus. De meeste mensen zijn zo stupide om alles uit Amerika de hemel in te prijzen. Of het nou Isis is of Coca Cola. Niet dat Isis geen goede band is, maar er zijn altijd bands in Europa geweest die net zo goed of beter zijn dan Amerikaanse bands. Het is jammer dat Amerikanen niet de zelfde aandacht schenken aan Europese bands als omgekeerd. Maar om terug te komen op Lightning Bolt; er is in Europa geen band als zij. Toch weer die verdomde Yanks!”
http://www.kindamuzik.net/interview/the-ocean/the-ocean-meer-is-meer/7996/
Meer The Ocean op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-ocean
Deel dit artikel: