Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
"Gisteren speelden we in Utrecht en ons optreden was verplaatst naar een grotere zaal. Gaaf hè?" Drummer Jesse Wood kan z'n enthousiasme over het plotselinge succes van de groep in Nederland nauwelijks verbergen. Ook zanger/producer Thom Powers verwondert zich over het gemak waarmee de band nu de wereld verovert. Hij moet lachen als hij wordt geconfronteerd met de naam van de laatste band uit Nieuw-Zeeland die een hit wist te scoren in Nederland: OMC met 'How Bizarre'. En dat was in 1996. "Er zijn veel goede bands, maar het is vrijwel onmogelijk om vanuit Nieuw-Zeeland door te breken. Sommige bands weten het net tot Australië te schoppen, maar hebben te maken met slechte platencontracten of verkeerde managementdeals. Wij hebben met de band duidelijke, strategische keuzes gemaakt; zo hebben we in Nieuw-Zeeland ons eigen platenlabel, zodat we in de toekomst misschien zelf alles kunnen doen."
Toch zou je denken dat met internet de geïsoleerde geografische ligging van het thuisland een wereldwijde doorbraak niet meer in de weg hoeft te staan. "Dat had je gedacht. Maar ik kan je zeggen: het maakt niets uit. We zaten al tussen 2008 en 2010 op internet met twee lofi-ep's waar wel ergens in de wereld een klein publiek voor was, maar die nauwelijks aandacht kregen. We braken pas door toen iemand tegen ons zei: 'Hier heb je wat geld, neem een album op'", aldus Powers.
Zeitgeist
Volgens hem is het de zeitgeist waar The Naked and Famous het succes vooral aan te danken heeft. "Het is een kwestie van de juiste band op het juiste moment. Songs als 'Punching in a Dream', 'Young Blood' en 'Girls Like You' zijn erg verbonden met wat er op dit moment in de muziekwereld gebeurt. Als we deze muziek tien jaar later zouden maken, dan zou het echt niet zo makkelijk gaan."
Powers is de drijvende kracht achter The Naked and Famous, dat in 2008 in Auckland samen met zangeres Alisa Xayalith en producer Aaron Short wordt opgericht. De drie kennen elkaar van hun studie muziek, een opleiding die Powers niet afmaakt, iets waar hij nu nogal schuldbewust op terugkijkt. "Ik was nogal ADD en had geen idee waar ik mee bezig was. Ik dacht dat ik al een stuk ouder was dan ik daadwerkelijk was. Ik wilde geld verdienen, de band draaiende houden en ergens naartoe werken, maar het ontbrak aan focus." Dat de focus er alsnog is gekomen, is te danken aan de band en de samenwerking tussen Powers en Short. "We zijn allebei erg geïnteresseerd in het produceren van muziek. Ik heb veel ideeën en hij is een stuk praktischer ingesteld en weet een hoop van elektronica en techniek. We helpen elkaar verder: Aaron wordt creatiever en ik word technischer."
Divers
Samen met David Beadle en Wood wordt in januari 2010 Passive Me, Aggressive You opgenomen. Het debuutalbum laat nogal een veelheid aan stijlen horen, variërend tussen electro en rock. Powers: "Mensen vragen vaak of we dat gedaan hebben om indruk te maken, maar daar heeft het niets mee te maken. Maar we wilden zowel energieke als droevige en rustige songs opnemen. Op een gegeven moment hadden we veel meer nummers dan er op het album konden en hebben we besloten om bij songs met eenzelfde gevoel ze niet allebei op het album te zetten. We wilden het zo divers mogelijk maken."
Het brede scala aan verschillende stijlen op Passive Me, Aggressive You ten spijt, Powers' eigen muzikale voorkeuren gaan uit naar bands als TV on the Radio en Queens of the Stone Age. "Bands die heel cool en tegelijkertijd erg toegankelijk zijn. Ik zie The Naked and Famous graag als een mix van The xx en Nine Inch Nails." Hij voegt er besmuikt lachend aan toe: "Al denk ik dat die vergelijking niet helemaal klopt."
Oe-hoe
Het opnameproces van Passive Me, Aggressive You verloopt niet altijd even gemakkelijk. Zo lukt het pas aan het einde van de drie weken durende opnamesessies om livefavoriet 'Punching in a Dream' goed op te nemen. Powers: "Een verschrikkelijk proces. We hebben het geschreven, opgenomen, maar daarna moesten we de toonhoogte aanpassen omdat het te hoog was voor Alisa. Vervolgens kregen we de drums niet opgenomen, dan was de productie te vol, dan weer te leeg. En we zijn er nog steeds niet precies achter hoe we de bas live het beste kunnen spelen. Het enige aan die opname dat meteen goed ging, was het 'oe-hoe'-gedeelte in het refrein."
Debuutsingle 'Young Blood' is het andere uiterste. Powers: "Alisa speelde de melodie op een keyboard en ik dacht: dat is een geweldig idee voor een melodielijn. Ik heb meteen een demo gemaakt en aan Aaron laten horen. Het was de eerste song die we opnamen en het is ongelofelijk hoe makkelijk dat is gegaan. Ken je The Temper Trap? Joseph (Greer, GdG) van The Temper Trap was in de studio toen we de opnames aan het afronden waren. Dat is wel een interessant triviaal feitje."
Na in 2010 Nieuw-Zeeland en Australië te hebben veroverd, moeten dit jaar Europa en Amerika overstag gaan. Vandaar dat The Naked and Famous de komende tijd in Londen bivakkeert. Powers: "Als we terug naar huis zouden gaan, is het net alsof je carrière zich in de rest van de wereld bevindt. Het is al moeilijk genoeg om vanuit Nieuw-Zeeland door te breken, ik wil hier blijven en muziek maken. Als ik terugga, lukt het me nooit meer om het land uit te komen."
http://www.kindamuzik.net/interview/the-naked-and-famous/the-naked-and-famous-de-juiste-band-op-het-juiste-moment/21458/
Meer The Naked and Famous op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-naked-and-famous
Deel dit artikel: