Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wat mankeert je?
“Ik heb al een maand of zes een blessure aan mijn hand en ik wil nu wel eens weten wat er echt mis is. Waarschijnlijk zal ik een kleine operatie moeten ondergaan.”
Heb je daar last van tijdens het spelen?
“Ik heb er wel last van, maar ik probeer er niet teveel aandacht aan te schenken. We zitten midden in een tour door de VS die nog drieëneenhalve week gaat duren. Ik wil niet dat door mij het hele tourschema omgegooid moet worden. In september hebben we een tijdje geen optredens en dan is het tijd om mijn hand weer in orde te krijgen. Ik moet het maar zolang volhouden. Voorlopig gaat het goed. De optredens lijden er niet onder.”
The making of Miss Machine
Waarom is Miss Machine zoveel melodieuzer dan zijn voorgangers?
“Dat heeft veel te maken met de komst van Greg (Puciato, zanger op Miss Machine, EL). Hij kan veel meer met zijn stem en heeft een groter bereik dan Dimitri (Minakakis, zanger ten tijde van de debuut-Cd Calculating Infinity, EL). We hebben altijd al meer melodie willen verwerken in onze muziek, maar Dimitri hield ons daarin tegen.
Daarnaast zijn we als muzikanten gegroeid. Greg zit nu tweeënhalf jaar bij de band en de samenwerking tussen de bandleden is fantastisch. We hadden makkelijk een tweede Calculating Infinity kunnen maken, met louter technische hoogstandjes. Voor ons zou dat echter een stap terug zijn. We zijn inmiddels verder, we kunnen meer en dat willen we laten zien. Ook voor onze fans. Er zal vast een groep zijn die een tweede Calculating Infinity wil horen, gemaakt door Dillinger die vijf jaar meer ervaring heeft. Maar ik denk dat dat een beetje oneerlijk tegenover ons en tegenover de fans zou zijn. We wilden een plaat maken die klinkt zoals we vandaag de dag willen klinken, niet alsof hij vijf jaar geleden ook gemaakt zou kunnen zijn. Er zijn inmiddels genoeg bands die in het gat zijn gesprongen dat we achterlieten na ons eerste album. Toen wij die plaat maakten waren er nog maar heel weinig bands die deden wat wij deden. We wilden nu, vijf jaar later, een andere weg inslaan.”
Wat vind je ervan dat zoveel andere bands het Calculating Infinity geluid hebben gebruikt?
“Ik voel me eerlijk gezegd wel vereerd. Ik denk niet dat er bands zijn die precies zo klinken als wij deden ten tijde van Calculating Infinity, maar je hoort zeker invloeden terug. Er komen geregeld mensen naar ons toe die zeggen dat we hen beïnvloed hebben. Dat geeft me een goed gevoel. Het was nooit een vooropgezet plan, maar we hebben nu eenmaal een bepaald soort muziek op de kaart gezet.”
Wat waren de verschillen tussen het schrijven van Miss Machine en Calculating Infinity?
“Ten tijde van Calculating Infinity was ik net nieuw in de band. Een paar maanden voor de opname van die plaat was ik nog druk bezig om mijn plek in de band te vinden en de muziek te leren spelen. Ben moest toen ook nog eens de baspartijen spelen omdat onze toenmalige bassist net vertrokken was. Het was toen dus een chaotische tijd. Nu is alles veel meer ontspannen. Iedereen in de band voelt zich lekker.”
“Een ander groot verschil is dat we veel gebruik hebben gemaakt van de computersoftware die je tegenwoordig kunt krijgen om muziek te maken en te produceren. Veel van de nummers op deze plaat zijn on the road geschreven. We hebben ook veel preproductie gedaan. Bij Calculating Infinity was dat helemaal niet het geval. Toen hebben we simpelweg de nummers geschreven en zijn direct de studio in gegaan. Bij Miss Machine hadden we veel meer tijd en de mogelijkheid om aan bepaalde stukken te werken en die beter uit te denken.”
“Het is niet zo dat het gebruik van software echt concreet terug te horen is op de plaat, maar we hadden programma’s als ProTools op onze laptops staan. Tussen de optredens door namen we stukken op die we dan ook echt konden produceren. Zo hadden we goed geproduceerde delen van nummers die we uitwerkten tijdens soundchecks en dergelijke. We konden er nu echt naar luisteren en de nummers op die manier verbeteren.”
Ik hoor ook samples en elektronica terug op Miss Machine.
“Dat klopt. Die mogelijkheid van de software hebben we ook aangegrepen om ons geluid te verrijken. Tijdens Calculating Infinity hebben we al een klein beetje elektronica gebruikt. Dat is uitgebouwd op Irony Is A Dead Scene, de EP die we hebben opgenomen met Mike Patton. Op deze plaat hebben we er verder mee geëxperimenteerd.”
De andere kant van de computer
Jullie hebben als muzikanten dus volop gebruik gemaakt van de mogelijkheden die computers bieden. Wat vind je van het feit dat consumenten dat ook doen door muziek te downloaden?
“Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het me niet kan schelen. Aan de andere kant zou het hypocriet van me zijn als ik heel moeilijk ging doen over downloaden, want ik doe er zelf ook aan mee. De muziekindustrie werkt tegenwoordig helaas zo. Daar heb je maar mee om te gaan. We nemen wel maatregelen om illegale verspreiding tegen te gaan. De promo van Miss Machine hebben we middels een bepaalde encryptie beveiligd, zodat het moeilijker wordt om mp3’s te maken die voor de release al op internet aangeboden worden. Toch weten we ook wel dat dat gaat gebeuren. We proberen wel een meerwaarde te creëren voor de mensen die de cd gewoon in de winkel kopen. Er is veel aandacht besteed aan het artwork. Ook is een bonus-dvd bijgevoegd. We proberen ervoor te zorgen dat de koper meer krijgt dan twaalf liedjes op een zilveren schijfje.”
Hoe gaat de muziekindustrie er volgens jou in de toekomst uitzien?
“Persoonlijk zou ik voorstander zijn van verkoop van losse nummers via het internet, in plaats van een heel album tegelijk. Die verkoop moet dan natuurlijk wel op de een of andere manier gereguleerd worden, al weet ik dat er altijd manieren zullen blijven bestaan om daar ook onderuit te komen. Toch moet er een manier zijn die goed is voor iedereen, zowel de consument als de muzikant. Het is een moeilijke kwestie… Aan de andere kant besef ik dat het downloaden ook goed kan zijn. Je kunt makkelijk nieuwe muziek ontdekken. Ik weet zeker dat veel fans ons ook via het internet ontdekt hebben.”
Een nieuwe zanger
Hoe vond Greg het om tot de band toe treden terwijl jullie met Mike Patton in de studio zaten om de EP Irony Is A Dead Scene op te nemen?
“Het project met Mike was al gestart toen Greg in de band kwam. Het was heel raar om door te gaan met het project, terwijl Greg net nieuw was in de band en graag met ons wilde spelen en nieuwe nummers schrijven. “Irony” was toen al een jaar in voorbereiding. Ondanks dat we een nieuwe zanger hadden, vonden we het zonde om het Irony project daarom af te blazen. We wilden heel graag met Mike werken en hij met ons. Bovendien waren we allemaal erg opgewonden over de EP. Net als de fans trouwens. Daarom hebben we besloten om het toch af te maken.”
Hebben jullie Greg gekozen omdat hij vocaal ongeveer hetzelfde kan als Mike Patton?
“Greg’s grootste inspirator is altijd Mike Patton geweest. Vroeger zong hij altijd mee met Faith No More platen. Zijn bereik is ongeveer gelijk aan dat van Patton. Toen Irony uitkwam was Greg ook niet bang om die nummers live te brengen, omdat hij wist dat hij dat aankon. Die EP heeft veel deuren voor ons geopend. We durfden meer te experimenteren met verschillende zanglijnen en konden zo de lijn van Irony doortrekken richting Miss Machine, ook omdat Greg dat aankon. Het was wel een beetje ongelukkig dat mensen Greg direct gingen vergelijken met Mike, omdat hun stemmen ongeveer hetzelfde zijn. Het was niet zozeer de bedoeling om voort te borduren op het Irony-geluid, maar het heeft ons de mogelijkheid geboden om meer wegen te verkennen wat muziek en vocalen betreft.”
Dillinger Escape Planning
Wat is het doel van Dillinger Escape Plan in de toekomst?
“We willen zover komen als mogelijk is zonder onze integriteit te verliezen. Het moment dat Dimitri uit de band vertrok, was het moment waarop we tegen elkaar zeiden: nu gaan we proberen zover mogelijk te komen. We hebben nooit hoge verwachtingen gekoesterd. Toch sloeg onze muziek ineens aan en moesten we daar mee omgaan. We hebben toen besloten om er vol voor te gaan. We wilden zoveel mogelijk mensen bereiken en anders over muziek te laten denken.”
“Met dit nieuwe album kunnen we weer een tijdje vooruit, al willen we niet weer vijf jaar wachten met het maken van het nieuwe album (lacht). Dat zal ook niet gebeuren denk ik, want we voelen ons sterk als groep, dus de volgende plaat zal een stuk sneller komen. Voorlopig zijn we nog wel even aan het touren. Na deze Amerikaanse tour gaan we weer terug naar Europa voor wat festivals eind augustus. Na een tweede Amerikaanse tour in oktober komen we in november weer terug in Europa voor een uitgebreide clubtour. Dat zal dan de officiële Miss Machine tour worden, denk ik. Voorlopig is er dus nog genoeg te doen.”
Hoe zou je toekomst eruit hebben gezien als Calculating Infinity geen succes was geworden en je nu geen muzikant zou zijn?
“O, dat is een interessante vraag (lacht). Ik denk dat ik dan achter een computer had gezeten om businessmodellen te maken. Ik heb Management Information Systems gestudeerd, dus zoiets zou het geworden zijn denk ik. Ik heb er alleen nog nooit iets mee gedaan, omdat ik na mijn afstuderen gelijk in deze band ben gestapt. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om gewoon kantoorwerk te doen. Ik wil in ieder geval in de muziekindustrie werkzaam blijven, mocht Dillinger ooit uit elkaar gaan.”
Ik kan me niet voorstellen dat Dillinger de nieuwe Stones worden.
“Nee, ik ook niet! 50 jaar oude mannen die op een groot podium proberen te zijn wat ze ooit waren, het lijkt me niets. Alsof over 30 jaar een stadion grijsaards nog uit zijn dak zal gaan op Dillinger Escape Plan! Doe me een lol…”
foto's uit het archief, genomen tijdens State-X
http://www.kindamuzik.net/interview/the-dillinger-escape-plan/dillinger-escape-plan-een-tweede-calculating-infinity-zou-een-stap-terug-zijn/7040/
Meer The Dillinger Escape Plan op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-dillinger-escape-plan
Deel dit artikel: