Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
"Het was een droom die uitkwam, hoe clichématig dat ook klinkt. Voor ons is Abbey Road het paradijs op aarde. Onze favoriete liedjes aller tijden zijn daar gemaakt, en dat wij daar een paar weken hebben mogen opnemen was zo ongeveer het mooiste dat ons kon overkomen." Het is een telefoongesprek, maar je kunt de glinstering in zijn ogen bijna voor je zien als Paul vertelt over de tijd die hij en zijn Bees hebben doorgebracht in de legendarische studio. Wie de band kende, en de prachtige reportage die VPRO's Loladamusica over de band maakte ten tijde van de debuutelpee Sunshine Hit Me, zal verrast geweest zijn dat het zestal überhaupt dácht aan het verlaten van de schuur in de achtertuin. Op het eiland vonden ze de rust die ze nodig hadden om hun muziek te maken, en de hectiek van de stad of zelfs het vasteland van Engeland leek hen een gruwel. Maar op het uitbrengen van Sunshine Hit Me volgde een uitgebreide tour, en het spelen voor publiek maakte dat ten eerste de bandleden naar elkaar toe groeiden, en ten tweede dat het contact met buitenstaanders, het publiek, zo slecht nog niet bleek. "We konden een keer gaan kijken op Abbey Road, en toen Virgin ons voorstelde om daar de tweede op te nemen wisten we niet hoe we het hadden. Ik bedoel, de piano waarop 'Lady Madonna' is ontstaan staat daar. Need I say more?"
Het naar buiten treden van de band en het verblijf in de studio heeft zijn weerslag gehad op het groepsgeluid. Free The Bees klinkt alsof het is opgenomen in de jaren zestig. "We stelden ons voor hoe het was in de tijd dat de Beatles daar zaten. We zijn aan het jammen geslagen en begonnen gewoon op te nemen. We deden zelf de productie en zo, dus we hebben gaandeweg moeten leren hoe alles werkte daar. Het nieuwste van het nieuwste staat daar natuurlijk, maar we besloten dat we maar zestien sporen zouden gebruiken om op te nemen. Als je dan in Abbey Road aan het opnemen bent, moet het ook klinken als het Abbey Road van de jaren zestig, vinden we. Het was een geweldige tijd, we voelden ons als kinderen in een speeltuin. Heel inspirerend. Vandaar ook dat de songs veel minder introvert zijn dan op Sunshine Hit Me. En dat dat erg retro is, tja, dat vinden wij nou eenmaal mooi. Ik zie niet zo wat daar mis mee is, eerlijk gezegd."
Voor de eerste van het album getrokken single 'Wash in the Rain' werd een heuse video opgenomen, ook iets dat je niet direct van The Bees zou verwachten. "Ja, als je dan toch bezig bent," lacht Paul. De video is vrij simpel: de band staat in de studio te spelen, maar gaandeweg wordt het wat psychedelischer. Het regent in de studio en allerlei dieren (o.a. hanen, een kameleon, een schaap, een gordeldier en een uil) komen tevoorschijn, bomen beginnen te groeien en de "echte" beelden worden versneden met animatie. "Het was vreemd, vooral met die uil. Dat beest zat daar maar met zijn kop te draaien bovenop de gitaarversterker, heel creepy. Het idee kwam van Tim Watkins (die ook voor de Gorillaz werkt - DR), die heeft ook al het artwork voor de plaat gemaakt. Ja man, we zijn een echte rockband geworden nu. De komende maanden gaan we op tour, tweeëndertig dagen in een tourbus. (lachend) Kunnen we onze eigen Spinal Tap-film maken. We hebben er zin in!"
The Bees treden in België en Nederland op op de volgende data:
29 juni Doornroosje, Nijmegen (NL)
30 juni Melkweg, Amsterdam (NL)
1 juli Rock Werchter (B)
3 juli Tivoli, Utrecht (NL)
4 juli Metropolis, Rotterdam (NL)
Free The Bees is uitgebracht door Virgin
» Lees de recensie
http://www.kindamuzik.net/interview/the-bees/the-bees-de-buitenwereld-is-zo-slecht-nog-niet/6444/
Meer The Bees op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-bees
Deel dit artikel: