Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
En dit is geen grap, Edmondson, bij het grote publiek bekend als Vyvyan uit The Young Ones of Eddie uit Bottom, meent het bloedserieus. "Ik denk dat veel punksongs worden ondergewaardeerd. De meeste mensen denken dat het enkel om schreeuwen, schelden en agressiviteit gaat, maar dit zijn geweldige songs. Neem Paul Weller, mensen zien hem veel te makkelijk als een soort act, terwijl hij in de eerste plaats een geweldige songschrijver is." Nee, hij doet het niet alleen uit een soort van missiewerk. "Ik doe het ook vooral omdat ik het leuk vind. Maar wat ik probeer te doen, is deze songs opnemen in de folktraditie. In de folk is het gebruikelijk dat songs van generatie op generatie worden doorgegeven, dat zou met deze liedjes net zo moeten gebeuren."
Opwinding
Edmondson kwam begin jaren zeventig in aanraking met de folkmuziek, de hoogtijdagen van het genre. "Vooral Fairport Convention en Lindisfarne. Maar toen kwam de punk en dat was veel opwindender dan de folk. Toen ik zeven jaar geleden op theatertournee was met Bottom, was ik in een schouwburg en daar speelde in een andere zaal in het complex een folkgroep. Ik kon ze in de pauze horen en ben even gaan luisteren. Toen moest ik weer denken aan de opwinding die ik voelde als ik punk hoorde. Dus nu ben ik een born again folkie," lacht hij.
Edmondson ging pas echt met het idee aan de slag toen hij december 2007 in een dronken bui een mandoline kocht en zich later realiseerde dat hij er maar net zo goed op kon spelen. "Ik speelde altijd al punksongs, maar enkel op akoestische gitaar. Ik was verrast te horen dat ze op mandoline ook zo goed klinken." Een band was snel genoeg geformeerd: Troy Donockley (uillean pipes) had Edmondson ooit zien optreden met Nightwish: "En op de een of andere manier had ik zijn telefoonnummer nog." Via Donockley kwam hij bij Maartin Allcock terecht die elf jaar bij Fairport Convention heeft gespeeld. "Al hebben we wel wat problemen gehad met een goede fiddle-speler. We hebben er al drie gehad. Ze waren niet slecht, maar het moet wel helemaal kloppen."
Verfolken
De setlist bestaat bij de optredens uit songs als 'God Save the Queen' (The Sex Pistols), 'London Calling' (The Clash) en 'Down in the Tube Station at Midnight' (The Jam), maar ook 'The Model' (Kraftwerk). "We wilden niet enkel punksongs doen, maar alle muziek uit die tijd, eind jaren zeventig. En Troy wilde altijd al eens 'The Model' op de uillean pipes spelen." Edmondson neuriet de melodie kort. "Veel mensen denken dat het ondoenlijk is, dat komt denk ik door de manier waarop het is uitgevoerd, het is onlosmakelijk met Kraftwerk verbonden. Maar als je naar de melodie luistert, is het eigenlijk een folkmelodie, een fiddletune." Niet dat alle nummers te verfolken zijn. "We hebben al een tijdje geprobeerd een Buzzcocks-song te bewerken, maar dat is nog niet gelukt. Ik weet niet wat het is. En we hebben geprobeerd 'Ghost Town' van The Specials te doen, maar ook dat werkte niet."
Blijft over hoe de reacties van het publiek zijn. Accepteren de verstokte folkfans wel dat punksongs in een folkjasje worden gestoken? De punkers waren toch mede verantwoordelijk voor de marginalisering van de in hun ogen veel te lieve folkies. "Je had vroeger natuurlijk de folknazi's die tegen elke vorm van vernieuwing waren, maar hun gedrag heeft er ook voor gezorgd dat folkmuziek na de jaren zeventig in de marge verdween en de laatste tien jaar pas weer terug is. Maar de reacties zijn goed. We horen nu vaak mensen na afloop zeggen 'ik kan nu eindelijk de tekst goed verstaan, ik wist niet dat het daar over ging.''' En, zo vindt Edmondson, er is misschien wel meer dat folk en punk bindt dan je op het eerste gezicht zou denken. "Ze zijn allebei erg do it yourself en ze zijn naïef, maar op een mooie manier. Bovenal zijn het allebei muziekstromingen van het volk, niet elitair."
De ontvangst bij het publiek mag dan goed zijn, Edmondson realiseert zich dat het vooral ook zijn bekende naam is die veel mensen naar de optredens trekt. "Ik schat dat 70% van het publiek voor mij komt, 20% komt voor de punkmuziek en 10% voor de folk. Maar de meeste bezoekers zijn na afloop het meest enthousiast over de folkmuziek."
The Bad Shepherds spelen op 15 augustus op Folkwoods in Eindhoven.
http://www.kindamuzik.net/interview/the-bad-shepherds/the-bad-shepherds-passen-meerdere-jassen/18934/
Meer The Bad Shepherds op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-bad-shepherds
Deel dit artikel: