Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Melody Mountain, hun nieuwe, tweede album - het eerste heet List of Lights and Buoys en is van twee jaar geleden - bevat alleen maar covers. Een opmerkelijke keuze. Wallumrød: “Na ons eerste album hebben we veel gereisd en opgetreden, en toen we terugkwamen in Noorwegen en begonnen te denken over een volgend album wilde ik eigenlijk wel wat anders, zowel qua geluid als materiaal. Zo kwam steeds meer naar voren dat we iets met covers moesten doen, in eerste instantie eigenlijk alleen voor een ep. Na een tijdje hadden we echter tien interpretaties van bestaande liedjes, dus eigenlijk genoeg voor een heel album. Het was niet echt een bewuste keuze van ‘kom, we gaan een coveralbum maken’.0, het is eigenlijk vrij natuurlijk gegaan.”
Covers kiezen Echte criteria voor bepaalde keuzes zijn er niet geweest. “Het enige criterium was dat we van elke liedje een echt eigen versie moesten vinden. We houden van zoveel soorten muziek, staan open voor verschillende genres. Daarom was het voor ons eigenlijk voor de hand liggend dat we geschikte liedjes overal kunnen vinden. ‘Hallelujah’ bijvoorbeeld spelen we al sinds we in 2000 samen zijn beginnen spelen, vaak in een andere versie. Dat moest ook echt op dit album komen. Het was niet dat we vooraf een lijst hadden gemaakt met onze favoriete liedjes, sommige kenden we niet eens voor we hiermee begonnen. Nu vinden we echter alle originelen helemaal geweldig.” Zelfs een ‘Crazy Crazy Nights’ van Kiss? Ja, zelfs dat nummer. De voorspelbare stadionrocker met de pathetische tekst krijgt van ons in de originele versie niet de handjes op elkaar, maar Susanna wil daar niets van weten: “Ik ben het niet met je eens, ik vind dat nummer zeker niet pathetisch. Ik zou het niet eens kunnen zingen als ik dat zou vinden. We houden van zoveel verschillende muziek, en met onze versie proberen we vooral de essentie van het liedje zoals wij dat horen te benadrukken. In een andere context kan muziek totaal anders overkomen dan de eigenlijke versie. Wat we in ieder geval bij alle liedjes hebben proberen te doen is onze eigenheid, onze echtheid te laten doorklinken.”
In den beginne Het duo Susanna Wallumrød en Morten Qvenild (ex-Jaga Jazzist, ex-Shining, In The Country) begon dus in 2000. “Ik was op zoek naar een pianist voor een duobezetting, omdat ik dat een uitdagende manier om te spelen vind. Eerst heb ik enkele andere muzikanten uitgeprobeerd, maar dat werkte niet echt goed. Met Morten klikte het wel direct, en we kwamen er ook nog eens achter dat we van hetzelfde kleine plaatsje afkomstig waren. We hadden elkaar echter nog nooit ontmoet voor we samen begonnen te werken. Eenmaal samen hebben we eerst zeker een jaar gespeeld en gerepeteerd voordat we ons eerste optreden deden. We zijn toen ooit begonnen met enkel covers in een akoestische benadering, dus eigenlijk was het werken zoals we hebben gedaan voor Melody Mountain erg gelijkend op onze oorspronkelijke werkwijze.”
Al keuvelend over muziek in het algemeen belanden we onvermijdelijk bij muzikale achtergronden en invloeden. Susanna: “Het is moeilijk om aan te geven wie mijn voornaamste invloed is geweest, er zijn er zoveel. Ik denk dat Chet Baker, Billy Holiday, Joni Mitchell en Björk wel mijn grootste inspiratiebronnen zijn. Allemaal erg verschillend van elkaar, maar ze zijn zonder uitzondering uniek en inspirerend. Hun muzikale expressie heeft me altijd diep geraakt, en nog steeds.”
Diep raken Over dat diep raken gesproken, deze schrijver kon maar met de grootste moeite zijn tranen in bedwang houden toen hij ‘Love Will Tear Us Apart’ voor het eerst hoorde op hun MySpacesite. De emoties en melancholie die Susanna en Morten in andermans liedjes kunnen stoppen is nu eenmaal zo aangrijpend en verbluffend dat woorden – hoe clichématig – tekort schieten. Het is maar weinig muziek gegeven zulk een impact te hebben op iemands gemoed. Susanna heeft er het volgende over te zeggen: “Ik denk dat het allemaal met eerlijkheid te maken heeft en – wat ik al eerder zei – ook met het vinden van het hart van het liedje. Het is niet zo dat ik me extra focus op het overbrengen van emoties en gevoelens. Het is de combinatie van muziek en teksten die voor mij altijd sterk verbonden zijn met elkaar. Al moet ik toegeven dat ik toch een bepaalde emotie bij een liedje moet voelen om het helemaal van mezelf te maken. Het is in ieder geval geweldig om te horen dat mensen ontroerd raken door onze muziek!”.
Glazen bol Over eventuele toekomstige covers wil ze helaas nog niet zeggen: “Dat houden we nog maar even geheim, nietwaar? Er zijn echter genoeg goede rocksongs die ik wel uit zou willen proberen, toch als we nog eens een album als dit gaan doen.” En hoe zit het met live spelen in onze regionen? We willen wel eens weten of het waar is dat er voor het podium alleen maar diep ontroerde, huilende mensen te vinden zijn. “In september geven we enkele optredens in Noorwegen en Zweden, en daarna ga we in oktober op tour in Engeland. 14 oktober spelen we trouwens ergens in België - ik weet even niet meer waar- en we zijn 8 december in Brussel te vinden. We touren in ieder geval best uitgebreid voor ons doen dit najaar en we hebben er ook flink zin in. Nederlandse data weet ik even niet zo snel uit mijn hoofd maar dat zal hopelijk allemaal ook wel goed komen.” Tot die tijd zullen we het dus moeten doen met Melody Mountain, en neemt u van ons aan, dat is bepaald geen straf.
http://www.kindamuzik.net/interview/susanna-and-the-magical-orchestra/de-magie-van-susanna/13815/
Meer Susanna And The Magical Orchestra op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/susanna-and-the-magical-orchestra
Deel dit artikel: