Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Snapshot is de titel van het debuutalbum van The Strypes, dat werd opgenomen met Sex Pistolsproducer Chris Thomas. Slechts vijftien dagen had de band nodig om het album af te schrijven en te produceren. Maar de jonge bandleden van The Strypes doen wel vaker verbazen. Pas halverwege de middelbare school en nu al beroemdheden in thuisland Ierland en ook ver daarbuiten. En The Strypes doen dat op hun eigen manier: namelijk met een aangename mix van bluescovers uit de platenkast van je vader, en energiek en rockend eigen materiaal.
Paradiso
KindaMuzik spreekt Pete O'Hanlon (basgitaar en harmonica) en Evan Walsh (drums) in Paradiso, een uur voordat ze voor een uitverkochte zaal mogen spelen. Waar de meeste artiesten omkomen van de zenuwen, blijven deze twee opvallend rustig met de simpele reden dat ze "er al eens hebben gespeeld". Ze vertellen over hun bescheiden tourschema, dat wel uitschieters kent (twee shows in Japan bijvoorbeeld), maar nooit langer dan twee weken duurt. Vanwege hun jonge leeftijd is het wel het beste en veiligste om regelmatig thuis terug te keren, aldus het duo. "Mijn vader is ook onze manager", vertelt Walsh. "Hij let goed op ons en zorgt dat ons niets overkomt."
De band, die verder nog bestaat uit zanger Josh McClorey en gitarist Ross Farrelly, werkte eerder dit jaar aan het debuutalbum Snapshot, dat inmiddels is uitgebracht. In nog geen twee weken tijd werd het album afgerond. "Als we het in drie dagen zouden kunnen doen, had ik dat liever gehad", lacht O'Hanlon. "We wilden niet te lang bij de producties stilstaan. De meeste nummers zijn in één take opgenomen en zijn dan ook live ingespeeld. Dat werkt het beste voor onze muziek. Als het nummer er niet goed opstond, speelden we het in zijn geheel opnieuw in." De vier jongeheren waren zenuwachtig over de samenwerking met producer Chris Thomas, maar dat bleek allemaal mee te vallen. Walsh: "We dachten dat hij wel zijn eigen ideeën zou hebben, maar hij liet juist ons aan zet. Dat had ik niet verwacht.”
Covers
Snapshot bevat een handjevol bluescovers, met daarnaast sterk eigen werk van The Strypes. De twee soorten zijn lastig van elkaar te onderscheiden, en dat is precies wat de band wilde bereiken. "Het moest van hetzelfde niveau zijn, en als één geheel klinken", vertelt O'Hanlon. Een eis van de jongens zelf, of van het label? Walsh lacht: "Het tekenen bij een groot label is lang niet zo erg als we dachten. Ze bemoeien zich zelfs best weinig met het schrijf- en opnameproces. Ze houden zich gedeisd, geven ons een paar deadlines mee en beslissen mee over de singles. We hadden een prettig team om ons heen dat ons goed kon helpen met de eerste plaat."
O'Hanlon vertelt dat het lastig is om als zestienjarigen in de muziekindustrie te werken. Hij zegt: "Je moet continu op je hoede zijn en uitkijken dat er geen mensen misbruik van je maken, of je manipuleren. Eerlijk gezegd was dat mijn grootste angst bij het tekenen van een platencontract. Weten wij eigenlijk wel waar we onze handtekening onder zetten? Zijn er geen kleine lettertjes die we over het hoofd zien?" Maar gelukkig kon het viertal rekenen op een betrouwbare manager, bevriende muzikanten met wereldkennis, en elkaar. "We hebben niets overhaast besloten, alles in goed overleg. En al snel merkten we dat het label ook honderd procent aan onze kant stond, en dat we niet voor verrassingen zouden komen te staan", gaat hij verder. Walsh vult aan: "We zijn niet bang voor de grotemensenwereld. Nooit geweest ook. Maar we moeten blijven oppassen en goed voor onszelf zorgen. Dan kan er niets mis gaan."
http://www.kindamuzik.net/interview/strypes/the-strypes-zijn-niet-bang-voor-de-grotemensenwereld/24313/
Meer The Strypes op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/strypes
Deel dit artikel: