Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
"In Europa doet Life on the Ropes het erg goed," aldus Lou. "We krijgen positieve kritieken uit allerlei onverwachte hoeken. Zowel van de mainstream als de underground pers. Thuis is het een ander verhaal. De underground in Amerika is momenteel hetzelfde als de mainstream. Er worden alleen maar trends gevolgd. Er komt niemand meer af op bands die twee jaar terug nog volle zalen trokken."
Oud werk
Over optredens heeft SOIA zoals gezegd niets te klagen. Wel zijn er nogal wat oude fans die een paar platen geleden zijn afgehaakt. Is dat frustrerend? "Mensen die vragen om alleen oud werk blijven ons achtervolgen. Gisterenavond na de show kwamen er drie gasten op ons af. Een van hen was zó bezopen, en bleef maar herhalen dat we alleen oud werk zouden moeten spelen. "Als we dat zouden doen," zei ik, "zou het zelfs jou gaan vervelen op den duur." Het is in 99% van de gevallen zo dat de plaat waarmee je een band hebt leren kennen, je favoriet is. Wat moet ik zeggen? Dat ik ons nieuw materiaal niet leuk vind? Dat is toch wat we doen, nieuwe muziek maken! Wat ook meespeelt, is dat er niet veel oudere mensen in de hardcorescene blijven hangen. Metalheads op leeftijd kunnen nog steeds in een zaal rondhangen, headbangen en bier drinken. Hardcore is veel fysieker. Als je dik in de dertig bent kun je niet meer op tegen 18 jaar oude gasten die tekeer gaan in de pit."
De bandleden van SOIA zijn niet meer de jongste. Ooit komt er een moment waarop de band ophoudt te bestaan. Zou de toekomst al tot in detail zijn uitgestippeld? Lou: "We worden allemaal wat ouder en denken daarom steeds meer aan de periode na SOIA. Momenteel helpen we veel jonge bands door ze bijvoorbeeld mee op tour te nemen. Vaak krijgen we de vraag waarom we geen bands gaan managen, omdat we goed op de hoogte zijn van wat er gebeurt en hoe dit wereldje in elkaar zit. Volgens mij moet je kwaad in je hebben om zoiets te doen. Ik zou het niet aan mezelf kunnen verkopen om over de rug van bands en hun fans geld te verdienen. We zijn er duidelijk nog niet uit."
European Hardcore Party
Al twee jaar gaan doen geruchten de ronde dat Sick Of It All een editie van de European Hardcore Party in Maastricht gaat afsluiten. Daarbij zou de setlist worden overgelaten aan de fans, die via internet hun voorkeuren konden aangeven. "Er is inderdaad sprake van dat we een keer op de EHCP staan. De eerste keer dat we gevraagd werden konden we niet, en de tweede keer hadden we net een pauze van anderhalve week gepland. Of we de setlist door fans laten samen stellen? Dat is moeilijk. We komen dan ongetwijfeld in de positie waar we alleen oude nummers moeten spelen. Als we dit jaar op EHCP spelen, is het de tiende verjaardag van Scratch the Surface. We hebben het erover gehad om die plaat integraal te spelen. Dat zou ook leuk zijn. Kom maar naar ons message board met suggesties zodra de datum vast staat, zou ik zeggen."
Ticketprijzen
Als je SOIA tegenwoordig wilt gaan zien, betaal je het dubbele vergeleken met vier tours terug. Hebben jullie als band invloed op dat soort ontwikkelingen?
"We zijn nog steeds betrokken bij het bepalen van ticketprijzen. En ja, we moeten er van rondkomen. We proberen de prijzen wel redelijk te houden. In Amerika staan zelfs de kleinste zalen onder contract bij Clearchannel (mediatycoon, en moederbedrijf van o.a. Mojo - RvE). Dat drijft de prijzen ontzettend op. Pearl Jam heeft jarenlang gestreden voor lage entreeprijzen en ze hebben verloren. Als Clearchannel een band wil boeken, bieden ze gewoon een paar duizend dollar meer dan een kleine boeker. Daar valt niet tegenop te boksen."
"Touren in Amerika is momenteel zonde van onze tijd. Tenzij je onderdeel uitmaakt van de Warped Tour of het Ozzfest. De Warped Tour hebben we wel eens gedaan. Dat was weliswaar leuk, maar er zitten de verkeerde mensen achter. Er komt zoveel politiek bij kijken. Voor het Ozzfest moet je zelfs betalen om te spelen. Zo'n vijftig- à zeventigduizend dollar! Daar geloven wij niet in."
De scene
Alsof dat nog niet genoeg is, gooit de mainstream In Amerika ook op andere vlakken roet in het eten. Om de drastisch gedaalde CD verkopen te compenseren, infiltreren majors de underground: "Platenbonzen hangen rond bij elke show. Om te zien waar kids naar luisteren. Zodra ze dat door hebben, brengt een label ook zo'n band uit. Die band krijgt snel de beschikking over veel geld, maar verliest tegelijkertijd uit het oog waar het om draait. Rock-'n-roll onzin hoort niet thuis in hardcore. Als een grote producer je bijvoorbeeld vraagt om je zanger te dumpen, dan ga je daar toch niet op in! Dan is het toch niet meer de zelfde band! Helaas geven veel fans er ook geen zak meer om hoe iets tot stand komt. Zo lang de hitsingle maar goed is…"
Hardcore is veranderd. Draait het nog wel zo veel om het gedachtengoed, of speelt muziek inmiddels de enige rol? Is er volgens Lou nog wel sprake van een hardcorescene?
"Toen wij in hardcore terecht kwamen, heersten er, net als nu, veel verschillende opvattingen. Maar je kwam samen en er was open communicatie. Mensen uitten hun mening, of die nu links of rechts was. Er was meer inhoud dan popliedjes die zaniken over 'O, mijn vriendin heeft m'n hart gebroken'. Linkse punkbands speelden in die tijd samen met working class-bands. Ze hadden niet veel gemeen, maar zetten zich wel af tegen de popindustrie. Tegenwoordig probeert kapitalisme in Amerika dat alles kapot te maken."
Internet
Door de opkomst van internetcommunities en de daarbij horende message boards ontstaan er steeds meer subgroeperingen, die vooral niet buiten hun eigen hokje willen denken. Anoniem commentaar en geroddel kan een band maken of breken. SOIA maakt daar handig gebruik van: "Pete en ik loggen wel eens onder een valse naam in op een of ander forum, om te discussiëren met mensen die beweren dat SOIA al tien jaar niets fatsoenlijks meer heeft uitgebracht. Vaak blijken ze zelf niet eens muziek te maken, en komt de kritiek nergens vandaan. Dat zie je ook bij journalisten. Niet zelden zijn dat gefrustreerde muzikanten."
http://www.kindamuzik.net/interview/sick-of-it-all/sick-of-it-all-rock-n-roll-onzin-hoort-niet-thuis-in-hardcore/5299/
Meer Sick of It All op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/sick-of-it-all
Deel dit artikel: