Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Na het succes van Little Voice zou je denken dat haar platenmaatschappij Bareilles rustig haar gang liet gaan voor de opvolger. Maar bij het beluisteren van 'King of Anything', de eerste single van haar tweede album Kaleidoscope Heart, is weer te horen hoe allerlei frustraties naar boven komen. Dus, hoe is de relatie met haar platenlabel vandaag de dag? Bareilles: "Dat is grappig, want veel mensen denken inderdaad dat het nummer daarover gaat. Maar dat is niet zo. Ik had na mijn debuutalbum enorm last van writer's block. Toen ik daar eindelijk overheen kwam en genoeg nummers had, speelde ik ze voor vrienden, familie, de band en mijn manager. Daar kwam positieve, maar ook negatieve feedback op. En dat viel zwaar. Ik bedoel, het is goed om eerlijke meningen te horen, maar ik kreeg meteen een flashback naar een paar jaar geleden. Die frustratie ging allemaal in 'King of Anything'."
Interne strijd
Desgevraagd vindt ze het toch goed dat ze geen dikke huid heeft gekregen door de jaren. "Dat staat volgens mij ook het liedjes schrijven in de weg. Ik moet toch echt emotioneel zijn om er iets uit te krijgen. Daarnaast heeft iedereen toch een mening. Het is maar hoe jij ermee omgaat." Dan, serieus: "Het is ook mijn interne strijd hoor, ik wil altijd iedereen blij maken. Dat moet ik echt loslaten, maar aan de andere kant... als artiest moet je daar ook wel aan vasthouden, denk ik." Ze wuift haar hand voor haar gezicht en begint te hard te lachen. "Zoals je hoort: ik ben er duidelijk nog niet uit."
Creative controle
Wat Bareilles nu wel heeft, is volledige creatieve controle over haar werk: "In het verleden was mijn label echt nadrukkelijk aanwezig, maar nu waren ze echt hands off. Ze lieten de producer en mij gewoon los. Dat zie je ook aan de hoes. Ze wilden eigenlijk een product waar ze mij als meisje-meisje voorop konden zetten, maar nu sta ik als een jazzzangeres uit de jaren vijftig afgebeeld. Ik ben ze er erg dankbaar voor."
Voorprogramma
De meeste artiesten die een wereldwijde hit en een goedverkopend album hebben, toeren op zichzelf. Maar Bareilles staat in het voorprogramma van Maroon 5, in de HMH. "Ik kan deze tent toch niet vullen, joh. Dit is nog echt te groot! Het zit zo: ik vind het goed om ook als voorprogramma te blijven spelen. Je leent immers publiek van een ander. Je geeft ze wat ze willen, herinnert ze eraan dat het vanavond een feest is en maakt ze klaar voor de hoofdact. Het is als artiest goed voor een publiek te spelen dat a) je niet kent of b) niet voor jou komt of c) je niet leuk vindt. Je wordt er alleen maar beter van, denk ik."
Beter worden
Haar eigen publiek is de afgelopen jaren in ieder geval ook enorm gegroeid. Verandert dat de manier van schrijven? Bareilles: "Je probeert er niet te veel bij stil te staan, maar het zit wel in je achterhoofd, ja. Wat het is: ik heb met dit album geprobeerd mezelf te pushen om liedjes te schrijven die moeilijker zijn om te zingen en te spelen, want ik wilde mezelf aanmoedigen om beter te worden. Ook door de voorprogramma's te spelen probeer ik dus dat doel te halen."
Depressief publiek
Wat opvalt aan haar optredens is dat de nummers erg serieus zijn, maar dat ze tussendoor constant grappen maakt. Waarom? Bareilles: "Ik neem mezelf allesbehalve serieus. Elk liedje betekent iets voor je. Het komt ergens vandaan en dat voel je als je het speelt. Vooral met mijn liedjes: de ene heartbreak na de andere. Maar als je dat niet opvangt met wat lol tussendoor, gaat het halve publiek depressief naar huis. En dat moet natuurlijk niet: het is tenslotte entertainment! Vandaar: niet te serieus nemen." Ze begint te glimlachen: "Enjoy the ride and get off gracefully."
http://www.kindamuzik.net/interview/sara-bareilles/sara-bareilles-neemt-zichzelf-allesbehalve-serieus/21405/
Meer Sara Bareilles op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/sara-bareilles
Deel dit artikel: