Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Genesis
De drie heren zitten gemoedelijk bij elkaar in de salon van het prachtige Seven One Seven hotel in Amsterdam. De tafel in het midden staat vol met halfvolle en lege glazen en allerlei schaaltjes met versnaperingen, het album Iller dan je ouders schalt uit de speakers en de jongste van het stel, Kid Sublime, voert het hoogste woord, terwijl Steven de Peven loom achterover leunt in een fauteuil, bedekt door een lapjesdeken.
"Ik ben behoorlijk ziek geweest, de afgelopen weken," legt hij uit, "ik ben nog een beetje aan het uitzieken."
Eerst maar eens vertellen hoe de drie, die allemaal al een tijdje meelopen in de Nederlandse muziekscene, elkaar zijn tegengekomen.
"Ik moest eens een avond draaien in Bussum, en toen kwam Jacob [Kid Sublime - DR] bij me klieren. 'Hé, ken je ook scratchen?', vroeg hij..."
De Kid onderbreekt hem met een imitatie van zichzelf die avond, tot groot vermaak van de overige aanwezigen.
"Hij begon het zo voor te doen," vervolgt Steven. "Stond-'ie daar, schuimbekkend en wel, of ik wel kon scratchen, haha. Gelukkig was hij snel weg, want hij moest om 1 uur thuis zijn van zijn ouders. [gelach] Maar goed, zo hebben we elkaar dus leren kennen. Het klikte wel en ik nodigde hem uit voor mijn Djazzadelic avond in Café Vaaghuyzen. Na een tijdje gingen we samen wat muziek zitten maken."
"Ja, gewoon jammen, weet je wel," vult Kid Sublime aan. "Boven bij de Mazzo. We speelden gewoon wat met platen en samplers, en eigenlijk is onze stijl meteen zo ontstaan."
De stijl waar hij op doelt is een zwaar funkende cocktail van jazz, house en gebroken beats.
"Toen moesten we een naam verzinnen," gaat Kid Sublime door. "Mocky [een Canadese producer die een tijd in Amsterdam bivakkeerde - DR] gebruikte 'Rednose', en na een beetje spelen met het woord kwamen we hierop. Mike [Aardvarck - DR] draaide af en toe met ons mee en zo kwam hij erbij."
Jazz
Hoewel het geluid van Rednose verwant is met de West-London sound van mensen als Domu, Bugz In the Attic, Agent K en Volcov is er toch sprake van een "new sound from Amsterdam", althans volgens de persbio van de groep.
"Ach, ik denk dat het meer een universele sound is," zegt Kid Sublime. "Amsterdam is gewoon een groot podium, en er is een beetje een scenetje ontstaan. Maar ik denk ook niet dat het een echt nieuw geluid is, het is eerder vrij old school, alleen een combinatie van verschillende old school dingen."
Hun muziek lijkt bijna uit de losse pols gemaakt, alsof het niet echt liedjes zijn maar delen van jamsessies. Heel jazz-achtig.
"Ja dat klopt ook!," roept Jacob. "Daarom hebben we elkaar ook gevonden, zogezegd. We houden alledrie van muziek, we doen dit uit liefde. Ik vind het net als skateboarden, of buitenspelen. Eigenlijk zijn we gewoon een stel kleine jongens die buiten spelen, maar dan in de studio. Ik denk dat dat wel de essentie van jazz is, en ook die van onze muziek. Het is heel vrij wat we doen, met veel improvisatie, heel intuïtief. We spelen wat en kijken wat bij elkaar past, alsof we met lego spelen."
"Maar ja, je wordt een dagje ouder hè," zegt Steven. "Ik bedoel, Jacob moet zich al bijna scheren nu. Dan kun je niet meer met lego spelen, dus doen we het met muziek."
"We combineren onze ideeën," zegt Mike. "Alles is sample-based, maar we spelen ermee."
"We maken bijvoorbeeld met één bastoon een hele melodie," vult Jacob aan. "Of Steven pakt een sample en daar improviseren we omheen, net als Miles en zijn bands, zonder trouwens ons te willen vergelijken met hem hoor, maar qua werkwijze... Miles speelde een riedeltje, ta-tara-ta en dan ging die band weer, en na tien minuten blies hij nog eens op zijn toeter en dan ging het weer een andere richting uit, borduurden ze daar weer op voort, zoiets bedoel ik."
"We maken onze muziek ook vanuit het draaien," zegt Steven. "We draaien allemaal alles, heel breed, en zo zie je wat voor reacties je krijgt op welke dingen, dat gebruik je dan weer in de studio, of daardoor krijg je weer ideeën. Dat gaat allemaal vanzelf."
Kid Sublime mijmert: "Het mooiste is als je een avond gedraaid hebt en je ontdekt ineens een loop, dan ga je naar de studio om daar uren mee te gaan zitten flippen, hmmmm..." .
Organisch
Het vrije in het creatieve proces stopt niet bij het trio zelf; ook samenwerkingsverbanden komen als vanzelf tot stand.
"'Gotta Make A Move', het nummer met Lady Alma, dat is via Kees [alias KC the Funkaholic, eigenaar van Kindred Spirits - DR] gegaan. Die ontmoette haar en vroeg of ze een nummer wilde zingen. Het was met een paar uur gebeurd, even snel de studio in. De track zelf hadden we al hoor, dat wel, maar ze hoorde het, had er meteen een melodie bij, krabbelde een tekstje en hup, zingen," vertelt Jacob. "En die remix van Spinna, ook via Kees. Eigenlijk zou hij alleen een remix doen, maar hij vond het zo leuk dat hij Mark de Clive-Lowe er ook bij gesleept heeft [DJ Spinna en toetsenist De Clive-Lowe vormen samen de Spacecadets - DR]. Het klopt helemaal met hoe we zelf zijn. We hebben geen plan of zoiets, we zien wel wat er gebeurt. Het is ook niet zo dat we iedere dag met elkaar in een studio zitten te pielen, we hebben allemaal onze eigen levens, projecten, bezigheden, naast Rednose. Er is van het label uit geen druk, dat helpt ook natuurlijk. Maar ja goed, als Kindred Spirits een label was geweest dat druk legt zaten wij er ook niet bij. Dit album is een halve compilatie, we hebben getekend voor nog een album binnen drie jaar, en we weten nog niet hoe dat ingevuld gaat worden. Eerlijk gezegd zou het me niet verbazen als we een herhaling gaan zien van wat we nu gedaan hebben; alles tot het laatste moment uitstellen en dan toch maar de singles verzamelen en aanvullen met onuitgebracht spul." [gelach]
Toekomstmuziek
Als de term "live spelen" valt zijn de drie het roerend met elkaar eens.
"Nee, daar hebben we echt totaal geen behoefte aan," zegt Mike.
Jacob zegt niet te begrijpen waarom "knutselaars" ineens live moeten gaan spelen. "Dat is toch niet wat ze doen? De muziek is in een studio gemaakt, met een hoop samples bij elkaar. Waarom moet je dat ineens live gaan spelen? Trouwens, dat kunnen we niet eens. Dit is waar we goed in zijn, en als we op een podium staan is het meestal achter draaitafels. Op dit moment zou het niks voor ons zijn, moet je weer een band bij elkaar gaan zoeken. Dat is allemaal zo serieus, ook. Ik sluit het niet uit, hoor, als we er ooit behoefte aan zouden krijgen, misschien zouden we dan inderdaad live gaan spelen, maar ik denk het eerlijk gezegd niet."
"Er zijn sowieso maar weinig mensen in de elektronische muziek die live kunnen spelen," zegt Steven. "Speedy J bijvoorbeeld, die is geweldig. Die kán het echt. Hij staat er en hij meent het."
"En Agent K!," roept Jacob enthousiast. "Heb je die gezien, live? Wat die gast doet is fantastisch. Maar dat zijn dus wel echt uitzonderingen. Nee, nogmaals, als het er ooit van komt voor Rednose, dan is dat omdat het zo groeit en niet vanuit een raar soort plichtsbesef, een 'het hoort nu eenmaal zo'-idee. Laat ons maar lekker kleuter zijn, dan komt het vanzelf wel goed."
Iller dan je ouders is verschenen op Kindred Spirits en wordt gedistribueerd door Rush Hour (» www.rushhour.nl)
» Lees de KindaMuzik recensie van Iller dan je ouders
De foto's zijn stills uit het » video-interview met Rednose Distrikt door VJ Flavor op de Rush Hour website.
http://www.kindamuzik.net/interview/rednose-distrikt/rednose-distrikt-skateboarden-in-de-studio/3345/
Meer Rednose Distrikt op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/rednose-distrikt
Deel dit artikel: