Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Kun je vertellen wat er gebeurd is?
"Tja, lang verhaal, maar het komt erop neer dat we door Warp bij het vuilnis gezet werden zonder dat daar, volgens ons althans, aanleiding voor was. Nu stonden we onder steeds grotere druk in de laatste jaren bij het label, omdat het toch van een kleine, sympathieke platenmaatschappij was uitgegroeid tot een soort alternatieve major, met targets en marketingbudgetten en dergelijke, dus achteraf bezien is het best goed geweest. Maar op het moment zelf kwam het als een enorme klap. We hadden lang gewerkt aan de plaat en plots was het over en uit. We kregen niet eens meer geld om de tour te organiseren, een tour notabene waarmee we het album zouden promoten, en dus verkopen zouden genereren voor het label! We hebben het toen maar zelf zo goed en zo kwaad als het ging gedaan, maar uiteindelijk was de teleurstelling toch te groot. En we waren dus erg moe, waren zelfs het plezier in het spelen kwijt. Dus voor ons was de split een logische keuze. Het was mooi geweest. We hebben Red Snapper sowieso nooit als een eindstation gezien."
Maar nu is daar toch een nieuw album?
"Inderdaad, maar het is niet helemaal nieuw. Het zijn zeven nummers die we nog hadden liggen en dan die Sabres of Paradise-remix van 'Hot Flush', en nog twee live tracks. Die zeven liedjes zijn niet eerder uitgebracht, dus in zoverre zijn ze wel nieuw. Aangezien we verschrikkelijk veel reacties hebben gekregen toen we bekend maakten dat we ermee ophielden, en nog steeds gevraagd worden of we weer bij elkaar komen, hebben we besloten om deze plaat uit te brengen als een soort cadeautje aan onze fans."
Maar betekent dat dan ook dat jullie weer bij elkaar zijn?
"Nee hoor. We zijn alledrie met onze eigen dingen bezig; Ali speelt bas bij Beth Orton, Dave werkt in Alan McGee's Poptones studio en doet ook veel voor de BBC, en ikzelf ben samen met Jake One bezig in Toob. We klooien wat aan in de studio en we hebben een programma op Groovetech. Verder heb ik twee vocalisten gevraagd voor mijn soloproject: Zoe Bicat, een folkzangeres en -gitariste, en Lee uit Newcastle, die klinkt als een kruising tussen Stevie Wonder en Thom Yorke, heel bijzonder. Maar voorlopig komt er nog niks op plaat uit, ik doe het heel rustig aan, werk gewoon thuis in mijn studio op mijn gemak. Ik wil echt de tijd nemen om het juiste geluid te vinden, een jaar of zo. Ik wil tijdloze muziek maken, wars van trends, en ik denk dat de sleutel ligt in de eenvoud. Live drums en verder een uitgebalanceerde mix van analoge en digitale geluiden en instrumentatie. Het probleem bij Red Snapper was ook een beetje het geluid geworden - te vol. Die kant wil ik zeker niet meer op."
Jullie klinken op die nieuwe nummers ook weer als in jullie begintijd, veel meer soundtrackachtig.
"Ja, klopt. We hebben die nummers opgenomen in de tijd van Our Aim Is To Satisfy, als tussendoortjes, om te ontspannen. Gewoon lekker jammen met ons drieën, want dat was er niet zo veel meer van gekomen. Dat is toch wat we zelf het allerleukste vonden, ook muzikaal gezien. De enige reden die ik kan bedenken om weer bij elkaar te komen als Red Snapper zou het maken van een soundtrack zijn, liefst voor een film noir. Daar hebben we het in de loop der jaren vaak over gehad maar het is er nooit van gekomen. Maar voor zoiets als Rocket Cinema zou Red Snapper wel weer in actie komen, bijvoorbeeld."
Hoe kwamen jullie bij Lo Recordings terecht?
"Ik ben altijd fan van Lo geweest, ik hou van het psychedelische geluid van hun artiesten, en van hun werkwijze. De mensen bij Lo zijn muziekliefhebbers, als zij in de plaat geloven gaan ze er helemaal voor. Dat zie je toch te weinig bij de grotere labels. Om van de majors maar helemaal niet te spreken. Het is allemaal veel te zakelijk geworden, het gaat alleen nog maar om verkoopcijfertjes, marketing, doelgroepen. En er is zo ontzettend veel rotzooi. De muziekindustrie verkeert in een crisis, door de piraterij en natuurlijk door de kwakkelende economie in het algemeen. Ik denk dat het geen kwaad kan, want op deze manier zal er een hoop gefilterd worden. Men moet terug naar waar het allemaal om draait, artistiek gezien: de muziek. Ik ben er ook vóór om alles zelf te doen, of met een kleine groep mensen die je kunt vertrouwen, zoals we nu gedaan hebben met Lo Recordings. Terug naar de oorpsrong."
Ik heb begrepen dat jullie toch ook weer dit album zullen gaan promoten door te touren.
"Maar dat doe ik in mijn eentje. Als DJ, dus. Ik zal sets van drie á vier uur gaan doen, zodat ik echt iets neer kan zetten, met een kop en een staart. Langzaam beginnen met downbeat dingen, en na anderhalf uur het tempo opvoeren richting clubmuziek. Ik voel me daar wel goed bij, ik ben opgegroeid in de clubscene, het is een manier om nieuwe muziek uit te testen op een publiek en tegelijkertijd is het publiek een inspiratie voor het maken van nieuwe tunes. Voor mij als drummer is het interessant om te zien hoe het publiek reageert op verschillende soorten beats en manieren van produceren. Daarom probeer ik niet alleen op zaterdagen te draaien. Doordeweeks kun je meer experimenteren, want dan komt men niet per sé om te dansen. Op weekenddagen weer wel, dan moet je gewoon zorgen dat de dansvloer vol blijft. Uiteindelijk is de DJ er toch voor het publiek, niet andersom."
Red Snapper is uitgebracht door Lo Recordings en wordt in de Benelux gedistribueerd door Lowlands.
http://www.kindamuzik.net/interview/red-snapper/red-snapper-terug-naar-de-oorsprong/2639/
Meer Red Snapper op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/red-snapper
Deel dit artikel: