Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zijn jullie beruchte live optredens een soort try-out voor jullie langspelers? Of is de muziek die jullie dan brengen speciaal voor het live optreden gemaakt?
Andy: "Onze live optredens zijn inderdaad een soort experiment. Vooral Spokes hebben we gemaakt terwijl we op toer waren. En het helpt natuurlijk wel dat we tijdens zo'n optreden feedback krijgen van een publiek."
Bij jullie optredens dansen de mensen altijd als gekken. Maar toch zal je zelden of nooit een Plaid-plaat in een dj-set horen. Hoe denken jullie dat dat komt?
Andy: "Het is wel zo dat we tijdens live-optredens de muziek lichtjes anders mixen dan op plaat. Maar het is ook voor ons een raadsel waarom Plaid niet als dansmuziek beschouwd wordt. Want onze muziek is toch ritmisch niet zo complex dat je het niet kunt mixen. Wel een verschil met andere dansmuziek is de gelaagdheid van onze muziek. 'Normale' dansmuziek is over het algemeen veel minimaler dan dat."
Bij jullie optredens is het visuele aspect minstens even belangrijk als de muziek. Jullie zijn nu aan een DVD bezig. Hoe gaat de wisselwerking tussen de twee daar werken?
Andy: "Op het moment zijn we ongeveer halfweg. We hebben een algemeen concept bedacht om het in gang te schieten. En we werken samen met de kerel die al enkele jaren het visuele aspect van onze shows verzorgt. We kennen elkaar dus al wel een tijdje zeer goed. Voor ons is het ook een heel nieuw gebied dat we betreden."
Werken jullie samen in één studio of ieder apart?
Ed: "We hebben al samen in de studio gezeten en dan durft het af en toe wel eens rommelig worden. Maar hij woont in Brighton en wij in Londen, dus we zien elkaar vrij vaak. In die zin beïnvloeden we elkaar. Hetgeen uiteraard zeer leuk is."
Andy: "Toen we eraan begonnen, nu ongeveer anderhalf jaar geleden, hebben we ons een tijdje in Italië teruggetrokken om de zaak op gang te trekken. Maar het is toch vooral het visuele luik waar het meeste werk in kruipt. We willen ook niet zo maar even snel een DVD uitbrengen. Het moet toch iets dieper gaan dan alleen beelden op muziek."
Is er een verhaal aan gekoppeld?
Andy: "Sommige stukken zijn inderdaad narratief gestructureerd, terwijl andere dan weer veel abstracter zullen zijn."
Ed: "Laten we zeggen dat het soms gewoon mooie kleuren op muziek zijn."
Voor mij klinkt Plaid muziek vaak heel sprookjesachtig. Houden kinderen van Plaid?
Andy: "We waren er laatst met vrienden van ons die kinderen hebben over bezig en inderdaad: hun kinderen vragen dikwijls om Plaid-muziek op te zetten. Uiteraard is onze muziek niet speciaal voor kinderen gemaakt (lacht), maar ze schijnen het wel leuk te vinden."
Is het ok als Ik Plaid omschrijf als elektronische wereldmuziek?
Andy: "We zijn niet bang om minder voor de hand liggende instrumentatie aan te wenden in onze muziek. We proberen weliswaar iets te maken dat als Plaid klinkt maar op een of andere manier kruipen er toch vaak niet-westerse invloeden in. Als je in een wereldstad als Londen woont dringen die geluiden zich gewoonweg op. En als je er dan toch toegang tot hebt, waarom ze dan niet gebruiken?"
Ik ga nog even verder op dat sprookjesachtig aspect van jullie muziek. Gebeurt het wel eens dat jullie van een concept starten in plaats van een loop?
Andy: "Dat gebeurt feitelijk niet echt vaak. Met de DVD is het waarschijnlijk de eerste keer dat we beginnen vanaf een concept. In dit geval werken we soms met een experimentele werk methode of bepaalde restricties die we onszelf opleggen."
Ed: "Soms gebeurt het wel als we halverwege een nummer zijn, dat er opeens een bepaald verhaal of een aspect zichzelf vanzelf gaat opdringen. Maar dat gebeurt meestal pas na veel willekeurig gestoei met de geluiden."
Is het toeval dat Plaid vooral met zangeressen werkt?
Andy: "Feitelijk wel. Meestal gebeurt het op basis van een vriendschapsband. We kunnen niet echt zeggen dat we met opzet naar zangeressen zoeken. Trouwens, in onze Black Dog-tijd hebben we zelfs met een mannelijke MC gewerkt."
In het begin waren jullie beínvloed door electro en hiphop. Zijn er op het moment nog invloeden? Of maken jullie tegenwoordig vooral jullie eigen ding?
Ed: "Het zou vreemd zijn als die oude invloeden nu nog rechtstreeks een invloed hebben op onze muziek nu. Maar we worden zeker nog beïnvloed door de huidige r&b en hiphop. En electro, ja, dat komt gewoon altijd opnieuw terug. Op het moment zelfs in zijn originele vorm. Electro is gewoon het startpunt geweest van de meeste elektronische muziek en in die zin zal je in onze muziek veel beats en breaks terugvinden die hun oorsprong vinden in electro."
Is er iemand met wie jullie dolgraag zouden willen samenwerken?
Andy: "Neen niet echt."
Ed: (enthousiast) "KATE BUSH!"
Andy: "Het is voor ons gewoon belangrijk dat we die mensen aardig vinden."
Ed: (droomt weg) "Ik weet gewoon dat Kate Bush een droom zou zijn om mee samen te werken."
Werken jullie voor Plaid samen in één studio of brengen jullie eerder jullie beide ideeën samen?
Andy: "We hebben altijd vrij onafhankelijk van elkaar gewerkt. Met elektronisch gegenereerde muziek is het tegendeel trouwens ook vrij moeilijk te verwezenlijken. We hebben ook maar net genoeg echte muziekkennis om onze ideeën in een computer te vertalen. Samen in een groep elektronische muziek maken is niet echt mogelijk omdat je nu eenmaal nogal moeilijk kan staan jammen in een computerstudio met de keyboards op schoot. We werken tegenwoordig ook meestal op een Powerbook, letterlijk overal waar we ons bevinden."
Ed: "De mixing doen we wel samen. We hebben een gezamenlijke studio waar we onze ideeën en geluiden samenbrengen, met betere monitoring, zwaardere computers en meer en betere opnameapparatuur. Het is vooral in die studio dat de interactie tussen ons zich afspeelt."
Plaid-muziek is tegelijk heel complex maar altijd blijft het speelse aspect belangrijk. Is dat omdat jullie niet te serieus willen klinken?
Ed: "Het gebeurt inderdaad wel eens dat we, zeker met de huidige sterkte van de computers en de daaraan gekoppelde software waar je echt de wildste en vreemdste geluiden kunt uithalen, dat we moeten stoppen voordat het zaakje echt te abstract wordt. Anders wordt het te academisch en te serieus. Maar we vallen sowieso toch liever terug op wat we kennen, dan dat we te origineel willen zijn."
Andy: "Er is inderdaad vaak een dilemma aanwezig als we aan onze muziek bezig zijn. Feitelijk willen we onze muziek altijd zo minimaal mogelijk houden. Maar in de praktijk eindigen we altijd bij veelgelaagde tracks. Zelfs als het maar één riff is, dan nog zullen we die riff in vijf verschillende manieren over elkaar leggen. Er is een voortdurend heen-en-weer aan de gang tussen pure, minimale geluiden en tegelijk de wil om het rijk en vol te doen klinken."
Ed: "Als we eerlijk zijn, zijn we pas tevreden als een eenvoudig idee uitgroeit tot een zeker niveau van complexiteit."
Is dat misschien de essentie van Plaid?
Andy: "Dat is niet altijd zo geweest, maar op het moment wel."
Het nieuwe Plaid-album bevat naar jullie normen máár tien nummers.
Andy: "Vroeger zouden we één track van ons album als drie verschillende tracks gepresenteerd hebben. Maar je hebt gelijk dat we op dit album meer continuïteit wilden creëren."
Ed: "Veel van de nummers op deze elpee zijn gegroeid uit onze lives. Veel tracks op de nieuwe elpee bevatten daarom meer minimale stukken en percussie-explosies. Als je live aan het spelen bent dringen die intense stukken zich ook veel meer op en dat klinkt inderdaad wel door op Spokes."
Jullie nummers bevatten vaak verschillende elementen. Jullie beginnen traag en mooi, gooien er dan een knettergekke breakbeat in, gaan dan terug naar ambient enzovoort. Is dat een gewild aspect van jullie muziek?
Andy: "Dat komt ook wel een beetje door het feit dat je heel de tijd naar dezelfde loops aan het luisteren bent als je de mixing aan het doen bent. Dus ja, als je het nummer een structuur aan het geven bent, dan moeten je gewoon afwisseling creëren."
Feitelijk zijn jullie de enigen van de Artificial Intelligence-generatie die nog echt zo'n muziek maken. Anderen zijn helemaal andere wegen op gegaan, bijvoorbeeld jazzier stuff en d&b.
Andy: "Wij hebben het gevoel dat wij al die dingen in onze muziek incorporeren. Soms gebruiken we een hiphopbeat, soms een jazzy geluid, dan weer d&b-achtige percussie. Maar wij hebben inderdaad vaak het gevoel dat we harder aan onze muziek werken dan andere producers. Er zijn veel mensen die rustig een plaat kunnen maken op basis van één idee en daar dan mee verder gaan. Wij zijn meer op zoek naar een specifiek geluid en dan durven we nogal eens anaal worden over één bepaald geluid totdat het echt perfect is, hoewel perfect natuurlijk niet bestaat."
Ed: "Echt niet? Ik heb de perfectie reeds in 1992 bereikt." (lachen beiden luid)
Andy: "Laten we zeggen dat we nu aan 110% perfectie werken."
Ed: "Voor mij is het toch eerder 300%." (lachen nog luider)
Als de DVD af is, zal er dan getoerd worden op basis van de DVD? Ik vraag dat omdat voor één keer het visuele aspect dan de overhand zou moeten nemen.
Andy: "Het is de bedoeling alvast. Maar er zullen zich nog wel problemen voordoen met de wisselwerking. Ten eerste zal de muziek iets sensueler moeten zijn dan gewoonlijk omdat het muzikale deel anders te veel de aandacht naar zich toe zal trekken. We hebben al enkele experimenten gedaan en het blijkt vrij moeilijk om niet te zeer te focussen op een van beide deelaspecten. Het is ook de bedoeling dat wijzelf fysiek een beetje meer op de achtergrond blijven."
Ed: "De meeste mensen blijken toch vooral op de muziek te focussen. We moeten hen er op wijzen dat er iets visueels aan de gang is."
Andy: "Sommigen staan er naar te luisteren met hun ogen dicht, hetgeen uiteraard niet de bedoeling was." (lacht)
Jullie hebben al try-outs gedaan met een publiek?
Andy: "We hebben het al uitgeprobeerd. Maar het is vooral ongelooflijk wat je allemaal met surround-geluid kunt aanvangen. We zijn zelfs een beetje verbaasd dat er nog zo weinig mee geëxperimenteerd is. Het is een hele verbetering tegenover stereogeluid en je kan er verbazende dingen mee doen."
Gaan jullie ook met quadrophonie stoeien?
Andy: "We hebben inderdaad al zulke stukken gemaakt en het zal zeker op de DVD terug te vinden zijn. Maar feitelijk is DVD nogal crap. De industrie zou op het moment al een veel beter procédé kunnen op de markt brengen. Het is nog veel te traag. Het zal waarschijnlijk wel weer de bedoeling zijn dat we binnen enkele jaren opnieuw al onze DVD's moeten weggooien en de nieuwe generatie aan te schaffen. Maar zelfs dan is het, met al die mensen die nu een surroundinstallatie kopen, zeker een heel boeiend terrein om verder in te gaan."
Betekent dat dat jullie de komende jaren meer met multimedia gaan werken?
Andy: "Er is geen reden om het niet te doen. Een DVD kost ook maar een fractie meer dan een gewone cd. Dus het zou onnozel zijn om er niet in verder te gaan."
Zullen mensen dan ook niet op een andere manier tegen het concept "uitgaan" gaan aankijken?
Andy: "Er zijn inderdaad vandaag veel jonge grafische ontwerpers die samenwerken met elektronische producers. Als die evolutie verder gaat zou het me niet verbazen dat je een nieuw soort clubomgeving krijgt waar je surroundinstallaties, videoschermen en muziek samenbrengt en die op verschillende, nieuwe manieren gaat combineren."
Ed: "Tipper heeft naar het schijnt het eerste album in 5.1 Surround klaar dus ik denk dat we nog verder in die richting gaan evolueren."
Laatste vraag. Jullie komen deze zaterdag naar de AB, hier in Brussel. Wat voor show gaan jullie daar presenteren?
Andy: "We komen dj'en. We zijn er nog maar pas mee bezig sinds vorig jaar. We zullen allerlei beats en reeds ontwikkelde ideeën doorheen ons funky vinyl weven. Tegelijk zullen we ook op de laptop spelen. We hopen dat we dat de volgende jaren meer kunnen gaan doen. We willen een soort omgeving creëren waar we al onze verschillende invloeden en ideeën in kunnen samenbrengen."
Spokes is uitgebracht door Warp en wordt gedistribueerd door Zomba.
» Lees de recensie
Plaid staat op zaterdag 11 oktober in Ancienne Belgique voor een DJ-set, samen met Amon Tobin (live) en Chris Clark.
» Bezoek de AB-website voor meer informatie
http://www.kindamuzik.net/interview/plaid/plaid-werken-aan-een-perfectieniveau-van-300
Meer Plaid op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/plaid
Deel dit artikel: