Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Russian Percussion
Interviews geven vindt Vadim duidelijk niet zo leuk als optredens doen. Hij wandelt zenuwachtig rond, kijkt nors en laat aanvankelijk de charmante mc Yarah Bravo het woord voeren. Lang duurt het niet want na enkele zinnen onderbreekt hij haar al, gaat zitten en begint te ratelen. Vadim praat zoals zijn beats klinken: overdonderend, maar haarscherp en verfrissend.
"Ik vind het niet erg leuk om labels te bezoeken en in een kamer te zitten met mensen uit de muziekindustrie", zal hij tijdens het interview zeggen. "Ik zou veel liever in de studio zitten, liefst met andere muzikanten en dan met hen een praatje maken. Als wij willen dat mensen onze muziek horen, dan moeten we naar de mensen toe komen, interviews doen, optreden, platenwinkels bezoeken. Wij hebben nu eenmaal niet het marketingbudget dat 50 Cent heeft. Die kan de hele dag in bed blijven liggen en toch miljoenen platen verkopen. Mij maakt het niet uit hoeveel exemplaren we verkopen van het nieuwe album, zolang onze muziek maar gehoord wordt", vertelt Vadim.
In 2004 stond Vadim aan het hoofd van Russian Percussion. Het collectief trok in wisselende bezetting de wereld rond om er telkens wervelende hiphop-shows weg te geven. Met dj-sets, scratch-performances en een live optreden met mc's. Een avondvullende show vol knetterende hiphop beats. "Ik vind het niet meer dan logisch dat we de mensen een hele avond entertainen. Hiphop is mijn grootste passie, maar ik geef graag toe dat hiphop-optredens heel vaak uitdraaien op bittere teleurstellingen. Ik was ooit roadie op een tournee van Super Furry Animals. Je mag van hun muziek denken wat je wil, maar live zijn ze echt goed. Zo'n optreden is een show met performers, goed geluid, lichten, alles erop en eraan. En het publiek gaat tweeëneenhalf uur later tevreden naar huis. Als je naar een hiphop optreden gaat is de kans groot dat de rapper apestoned en stomdronken op het podium kruipt en er na twintig minuten opnieuw afkomt. Oh ja, en er breekt een gevecht uit in het publiek. Daar gaat je vijftien euro dan", lacht Vadim.
One Self
Dat er straks een One Self-plaat in de winkels ligt, en geen Russian Percussion-plaat, was een bewuste keuze. "One Self is gegroeid uit Russian Percussion, maar uiteindelijk zijn het twee verschillende dingen. Russian Percussion bestond uit een tiental muzikanten, One Self uit drie. We wilden ook niet het risico lopen dat we een soort van Wu Tang Clan met zeshonderd leden zouden worden, waarbij je nooit weet wie er zal komen als ze ergens een optreden geven. We wilden het zo simpel mogelijk houden", vertelt Vadim.
"Het vinden van een groepsnaam was nog het moeilijkste aspect van het hele album", aldus Yarah Bravo. "De master was al klaar maar we zaten nog zonder naam. We hebben nachtenlang op internet gezocht tot iemand met One Self kwam. Het vat het perfect samen: drie mensen die als één eenheid naar buiten komen."
In zijn carrière was Vadim al dj/producer/a&r manager/labelbaas/journalist, maar het vaste groepsverband van One Self is nieuw voor hem. "Alle beslissingen moet je met z'n drieën nemen. Samenwerken met twee andere producers, dat zou heel moeilijk zijn. Ik zou het moeilijk kunnen aanvaarden als een producer mijn muziek zou willen wijzigen. Samenwerken met mc's is anders. Ze geven me wel advies, maar ik voel me vrij om daar al dan niet op in te gaan. Net zoals ik me ook niet bemoei met hun teksten", aldus Vadim. "Het is niet omdat we nu in een groep zitten, dat we geen tijd meer hebben voor soloprojecten", vult Yarah Bravo aan. "We blijven alledrie bezig met ons eigen ding. Alleen kruipt nu even alle energie in One Self."
Tournee
Die energie kruipt de komende maanden in de eerste plaats in een One Self-tournee. Tot de herfst bespeelt het drietal zowat alle continenten. "Het nieuwe album is ontstaan op tournee. Blu Rum en ikzelf deden tijdens die tournee heel wat inspiratie op voor de teksten. De dingen die je ziet, de mensen die je ontmoet. En heel wat van de samples die Vadim gebruikt op dit album, komen van platen die hij kocht in allerlei steden. Het is niet meer dan correct om met het nieuwe materiaal opnieuw te touren", vertelt Yarah Bravo.
Met het wegvallen van het eigen label Jazz Fudge heeft Vadim in elk geval meer tijd om te touren. Vadim richtte het label tien jaar geleden op en bood er nieuw talent als Phi Life Cypher en Killa Kela een kans. Eind vorig jaar stierf Jazz Fudge een stille dood. "Dat heeft met allerlei dingen te maken, in de eerste plaats omdat de muziekindustrie in tien jaar zo hard veranderd is. Het is dag en nacht verschil. Nu zijn er onnoemlijk veel onafhankelijke labels en het wordt heel moeilijk om de mensen je muziek te doen horen. Bovendien heb ik tien jaar energie andere muzikanten geholpen met hun carrière. Ik wilde me opnieuw volledig op mijn eigen carrière toespitsen", verklaart Vadim.
Oud
Hoe lang die carrière als hardest working hiphop producer nog zal duren? "Later wil ik het schoppen tot de oudste hiphop-producer die er is. Ik ga door tot ik 95 ben", lacht Vadim. " Ik voel me nog altijd jong. Dat komt omdat ik omringd ben door jonge mensen. De vrienden met wie ik jaren geleden hiphop ontdekte, hebben nu allemaal een saaie baan. Ze kochten een huis, hebben 1,9 kinderen en een hond. Heel wat mensen gaan van 25 jaar naar 60 jaar oud, van hiphop recht naar de middenklasse. Zolang ik een job heb die me toelaat om heel de wereld rond te reizen, mensen te ontmoeten, trends te ontdekken en nieuwe geluiden te vinden, weet ik dat dit met mij niet zal gebeuren", besluit Vadim.
http://www.kindamuzik.net/interview/one-self/dj-vadim-ik-ga-door-tot-ik-95-ben/9709/
Meer One Self op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/one-self
Deel dit artikel: