Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
“Ik ben het niet meer gewend”, zegt Demey even later, terwijl hij zijn koffer naar de kleedkamer sjouwt. De crew komt een dagje later. Tania Gallagher (Britse, maar volledig ingeburgerd tot Sancy) begroet Vitalic, die vanavond ook op het programma staat. “Elke keer als ik hier ben, speel ik met jullie!”, zegt hij. Hij doelt op de legendarische avond op Nu Heroes in 2005. Die avond gaven niet alleen Vitalic en T. Raumschmiere, maar ook Nid & Sancy een verbluffend optreden.
Toen was debuutalbum Talk to the Machine juist verschenen, een tamelijk geniale electrotrashplaat, met hits als ‘No Fuck All’ en ‘What You Want/What You Get’, die Nid & Sancy veelvuldig over de vloer bracht in Nederlandse en Belgische zalen. Het paar uit Gent houdt er – vooral live – dezelfde punkattitude op na als hun legendarische bijna-naamgevers Sid (Vicious) en Nancy (Spungen). Deze maand is het nieuwe album Color at the Darkest Disco van de band gerold.
Achterin de auto ligt een fluorescerend geel dekentje. “Dat is onze discoblanket”, zegt Gallagher, “afkomstig uit de slaapkamer van een van onze kinderen.” Ook Nid & Sancy zijn overstag. Ze lieten zich inspireren door de edgy disco van Giorgio Moroder. Het nieuwe album werd voorafgegaan door discosingle ‘WHT LGHTS FLSHNG’. Nid & Sancy met discostrijkers, het werkt verbazingwekkend goed. “Natuurlijk”, zegt Demey, “Discostrings werken. Daarom zijn ze er ook al vanaf de jaren zeventig.”
Weirdo’s en travestieten
Het duo etaleert op de nieuwe plaat een lichte obsessie voor het nachtleven. In maar liefst drie titels komt het woord night voor. En dan zijn er ook nog tracks als ‘My Rave’ en ‘Give.It.Up.For.Sound’. “Is dat zo?” zegt Demey verbaasd, “We zijn eerlijk gezegd te weinig met dat soort dingen bezig.” “Ik heb ook geprobeerd dit keer geen fucks te gebruiken, maar er staan er toch weer twee op”, vult Gallagher aan. “Misschien moeten we onze volgende plaat maar Fuck noemen.”
Die onderhuidse fascinatie is niet zo gek. “We hebben veel in auto’s gezeten, heel veel opgetreden”, zegt Demey. “’s Nachts heb je een andere beleving dan overdag. Je komt in weirde clubs, met vreemde mensen en muziek die je niet voor mogelijk kunt houden. Ik hou echt van het nachtleven en de verschillende genres van mensen. Ook van de bizarre dingen.”
De stroboscoop, veelvuldig door Nid & Sancy gebruikt en bezongen in ‘WHT LGHTS FLSHNG’, is een mooi symbool voor het wilde nachtleven, waarin alles kan gebeuren. “De stroboscoop is de discostring van het licht”, zegt Demey. “Het is van alle tijden.”
“We zijn in New York geweest in een decadente seventies club met overal hout en spiegels langs de muren”, vertelt Demey. Gallagher vult aan: “Die avond werd gehost door Sophia Lamar, een bekende travestiet die in meerdere films heeft gespeeld. Er waren heel vreemde figuren. Mensen uit de Warholscene, maar ook jonge mensen. Die mensen leven in de overdrive. Het is heel speedy. Ik zou niet in die scene willen zitten, maar het is geweldig om er een passant te zijn.”
Gecontroleerde schizofrenie
“We hebben een streng regime”, zegt Demey. “De ene kant is het nachtleven, de andere kant is doodnormaal. De kinderen naar school brengen. Mensen die voor het eerst bij ons thuis zijn, verbazen zich erover dat er niets staat dat geluid maakt. Geen radio, geen cd-speler, niks. Die grietjes van ons luisteren naar de hitparade. Dat horen we soms uit hun kamer. Ik heb die rust ook echt nodig. Ik vind daar niets schizofreens aan. Hooguit een soort gecontroleerde schizofrenie.”
“Mensen die in een fabriek werken hebben weer andere uitlaatkleppen”, relativeert Gallagher. “Voor mensen die in overdrive leven, zijn er maar twee opties. Ofwel trekken ze zich op een gegeven moment terug op het platteland, ofwel gaan ze dood. Doordeweeks sporten en in het weekend drugs nemen, dat vind ik een mooie balans.” Natuurlijk geeft het nachtleven meer inspiratie dan het dagleven, zegt Demey: “We hebben overdag nog weinig goeds geschreven. Overdag is voor e-mail. Ik zou ook gek worden van een rustig leven dat rustig blíjft. Op een gegeven moment komt er zo’n moment dat ik denk: actie!”
Op welk uur van de dag zijn Nid & Sancy op hun best? “Een uur of één”, zegt Demey. “Als het later wordt zitten mensen onder de dope en maakt het soms niet meer uit wat je speelt,” vindt Gallagher. “Dat wil ook wel eens leuk zijn,” zegt Demey, “Maar liever niet altijd. Ik wil ook wel een beetje op tijd in bed liggen. Ik heb geen goesting om elke keer pas om vijf uur te spelen.” (krijgt een stomp).
“Och, we zitten hier steen voor steen ons imago af te breken”, zegt Demey met een theatrale zucht. “Ik heb zojuist Nid & Sancy geïnterviewd, het was saaaaai!”, lacht Gallagher. “Je schrijft toch wel een mooi verhaal he. We zouden graag nog her en der optreden.”
» Video: Nid & Sancy - Whte Lghts Flshng [youtube]
http://www.kindamuzik.net/interview/nid-sancy/nid-sancy-doordeweeks-sporten-drugs-in-het-weekend/15379/
Meer Nid & Sancy op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/nid-sancy
Deel dit artikel: