Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
"Brazilian Beats 5 is net als de voorgaande delen ook een staalkaart van de releases die komen gaan op Mr. Bongo," vertelt Smith. "Het is belangrijk om die balans te houden op compilaties, want hoe mooi en relevant de releases uit de oude doos ook zijn, het heden en de toekomst zijn wat nu telt. Dus probeer ik altijd een soort rode draad te vinden, of overeenkomsten te laten zien."
Op deel vijf gebeurt dat o.a. met Marcelo D2, een van de belangrijkste exponenten van de Braziliaanse hiphop. In de track 'A Maldição da Samba' samplet deze 'Zamba Ben' van Marku Ribas, en op de compilatie volgen beide nummers elkaar op. "Marcelo is nu een paar jaar bezig en de tijd is rijp om hem buiten Brazilië voor het voetlicht te brengen. Na de zomer brengen we een album van hem uit. Hiphop is ook in Brazilië al jaren de grootste undergroundstroming, maar pas nu begint het daar volwassen te worden op zó'n manier dat het ook interessant is voor niet-Braziliaanse oren."
Smith's interesse in Braziliaanse muziek werd gewekt aan het eind van de jaren tachtig, toen hij volop genoot van de geluiden van de eerste jazzdance. Het duurde niet lang voor hij zijn in Braziliaanse muziek en hiphop gespecialiseerde platenwinkel in het centrum van Londen opende en naar Zuid-Amerika afreisde om zich onder te dompelen in de broeierige samba, bossa nova en andere muziek die de rijke Braziliaanse traditie herbergt. Hij werd verliefd op het land, en tegenwoordig beperkt zijn betrokkenheid zich niet alleen meer tot de muziek. "Op een dag zat ik in een taxi in Salvador de Bahía, een jaar of acht geleden. De chauffeur vertelde me over de Street Angels, een project voor straatkinderen in de wijk Dona Aurora. De organisatie zamelt geld in om de kinderen behoorlijk onderwijs te kunnen geven en in andere dringende behoeften te voorzien. Omdat we met Mr. Bongo profiteren van de muziek uit Brazilië, zag ik een kans om eens iets terug te doen. Vandaar dat een percentage van de opbrengst uit de verkoop van onze releases naar de Street Angels gaat. Op die manier kunnen we iets bijdragen aan de ontwikkeling van het land, hoe klein ook. Want het is nodig, hard nodig." Wat dat betreft zit het met Brazilian Beats 5 wel goed, want het nummer 'Quem Que Cagüetou?' van Tejo, Black Alien & Speed (ook bekend als 'Follow Me, Follow Me') is gebruikt voor een reclamespot voor Nissan (die met de marathon door de stad) en als gevolg daarvan een bescheiden hit geworden.
Naast platen brengt Mr. Bongo ook films uit. Dit jaar organiseert het label speciale voorstellingen van Soy Cuba ("Ik ben Cuba"), een Russische film uit 1964 van regisseur Mikhail Kalatozov. "Het is een van de favoriete films van fotograaf David Bailey, die een vriend van mij is," zegt Gavin. "Het is een communistische propagandafilm, maar het camerawerk is fantastisch en nog altijd vooruitstrevend. Het is dus geen muziekfilm. We hebben nu drie Latijns-Amerikaanse films op het programma staan, die gaan we nog dit jaar proberen te brengen."
Dus niet alleen Brazilië is een focus voor Mr. Bongo. "Nee, zeker niet. Het is een grote passie, maar ik hou ook van andere Latijns-Amerikaanse muziek, natuurlijk. En ook hiphop is altijd, naast Braziliaanse muziek, een pijler geweest van Mr. Bongo, zowel van het label als de winkel."
En dan is daar nog Japan. Mr. Bongo heeft een sterke band met het land van de rijzende zon. Een aantal jaar geleden heeft Smith het sublabel Disorient in het leven geroepen, bestemd voor Latin-getinte releases van voornamelijk Japanse artiesten. Naast een reeks 12-inches brengt het label ook mixalbums uit, zoals eind mei Dois ("twee" in het Portugees) het licht gaat zien, een verzamelaar van Japanse elektronische muziek met Braziliaanse inslag.
Zoals bijna alle DJ's is ook Gavin vol lof over Japan en haar inwoners. "Er is geen ander land waarvan de bewoners zo hartstochtelijk zijn over hun favoriete onderwerpen. Als Japanners ergens in geïnteresseerd raken gaan ze er voor de volle honderd procent voor. Ik merk dat als ik daar ga draaien - nergens krijg ik zulke reacties als in Japan. De mensen daar zitten diep in de materie, ze weten alles, doen verschrikkelijk veel onderzoek naar de muziek, ze pluizen de geschiedenis uit. Ik hoef in Japan nooit bang te zijn dat de platen die ik draai 'te moeilijk' zullen zijn voor het publiek. Het is een verademing om in de clubs daar te komen, dat enthousiasme, heerlijk! En dan behandelen ze je nog als een koning ook. Ook commercieel gezien is het een zeer interessant land. Japan is bijvoorbeeld de grootste markt voor Braziliaanse muziek buiten Brazilië. Het kan ze niet schelen hoeveel iets kost, als ze een plaat goed vinden kopen ze hem. Hun smaak en kennis is van een dusdanig niveau dat je Japan ook als een testmarkt kunt zien: als iets daar goed verkoopt betekent dat in de regel dat het goed is, want naast enthousiast zijn de Japanse muziekliefhebbers ook zeer kritisch. Beter kun je je als platenbaas en DJ eigenlijk niet wensen."
Brazilian Beats 5 is uitgebracht door Mr. Bongo/Zomba
» Lees de recensie
http://www.kindamuzik.net/interview/mr-bongo/mr-bongo-brazil-funk-van-hier-tot-tokio/5814/
Meer Mr. Bongo op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/mr-bongo
Deel dit artikel: