Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Vernieuwing is al tien jaar het devies bij Mouse on Mars. Dat is tijdens het jubileumjaar niet anders. Het Duitse duo had zich een jaar vakantie kunnen veroorloven en de verjaardag vieren door een 'best of' of wat onuitgegeven tracks op de markt te brengen. Andi Toma en Jan St. Werner kijken echter liever vooruit dan achteruit en brachten Radical Connector uit, hun achtste en meteen ook meest toegankelijke plaat totnogtoe.
"We beschouwen het als een compliment als mensen zeggen dat deze plaat onze meest toegankelijke is", vertelt Jan St. Werner. "We hebben deze plaat namelijk gemaakt op dezelfde manier als alle andere platen, zonder concessies te doen."
Mouse on Mars is altijd een beetje de vreemde eend in de bijt geweest. Dat was al zo in 1994, toen debuutplaat Vulvaland verscheen op het Britse independentlabel Too Pure. "We waren de eerste elektronische band die op een indielabel zat. Dat vind ik nu nog altijd een fantastische gedachte als ik daaraan terugdenk. Daar draait het namelijk om voor ons: wij denken niet in genres en willen niet in hokjes worden gestopt."
In 1994 was de elektronische muziek in snelle opmars. Alles draaide toen rond IDM en ambient, maar het succes van MoM ligt net in het feit dat ze zich nooit aan een genre vastpinden. Anno 2004 behoren IDM en ambient al lang tot de geschiedenis, maar MoM is nog altijd springlevend. "Bij bands die zo lang meegaan als wij heb je altijd het gevaar dat je in herhaling valt, dat je hetzelfde trucje steeds verder perfectioneert. Dat hebben wij nooit willen doen. We gebruiken nog altijd zoveel mogelijk verschillende invalshoeken. Wij zijn erin geslaagd altijd onszelf te blijven", aldus St. Werner.
Wat in de tien jaar ook veranderde, zijn de muzikale invloeden van MoM. Het verhaal wil dat Andi Toma en Jan St. Werner elkaar meer dan een decennium geleden ontmoetten op een death metal concert. Als Jan St. Werner vandaag wordt gevraagd naar zijn muzikale invloeden, dan noemt hij als eerste R&B. "Als je houdt van vreemde, eigenzinnige ritmes, dan kom je dezer dagen automatisch bij R&B terecht. Ik vind dat er wel leuke dingen worden gemaakt in die stijl. Het fascineert me op dezelfde manier als death metal me fascineert: ook death metal moet het hebben van vreemde ritmestructuren. Als ik een dj-set doe, dan durf ik wel eens een plaat van Morbid op te leggen en er vervolgens een R&B-plaat in te gooien. Ik ben nog altijd gefascineerd door de beats van death metal. Een goede death metal beat klinkt als een wasmachine", lacht Jan St. Werner.
Zo'n dj-set zal niet te horen tijdens de huidige tournee. MoM verkiest om jonge artiesten van het eigen label Sonig op sleeptouw te nemen tijdens de tournee. Bij de concerten in Nederland en België is DJ Elephant Power opwarmer en afsluiter van dienst. Nicolas Baudoux (alias DJ Elephant Power) verdiende zijn strepen als turntablist bij Scratch Pet Land en bracht eerder dit jaar de soloplaat No Si, Si No uit op Sonig.
"We gebruiken Sonig vooral om andere artiesten te helpen. Ik vind het belangrijk dat we dat doen. We hebben heel veel ervaring met alle aspecten van de muziekindustrie. We zijn in die tien jaar ook enkele keren bedrogen door een label en nu kunnen we jonge artiesten juridisch advies geven om te vermijden dat ze in dezelfde val trappen als wij. Daarnaast mogen ze ook onze studio en ons materiaal gebruiken. Intussen is Sonig uitgegroeid tot een klein bedrijfje en daar zijn we best trots op", aldus Jan St. Werner.
In de tien jaar bouwde MoM ook een stevige live-reputatie op, iets wat weinig elektronische bands kunnen zeggen. Op het podium komt MoM even onverwacht uit de hoek als op plaat. "Bij Mouse on Mars ligt niets op voorhand vast, of het nu om een plaat of een live-optreden gaat. We zien wel waar we uitkomen. De livebezetting bestaat uit Andi en mezelf, aangevuld met een drummer. Live klinken onze nummers helemaal anders dan op plaat. Het is ook een heel andere omgeving dan de studio en een heel andere manier van werken. Ik vind de optredens wel leuk, maar na een tournee ben ik toch altijd weer blij wanneer ik opnieuw de studio binnenstap", verklaart Jan St. Werner.
Radical Connector is uit op Sonig/Lowlands
Op 24 november speelt Mouse on Mars live in Paradiso (NL) en op 30 november in Ancienne Belgique (B).
foto’s: R.C. Baban
http://www.kindamuzik.net/interview/mouse-on-mars/mouse-on-mars-wij-zijn-erin-geslaagd-om-onszelf-te-blijven/7875/
Meer Mouse On Mars op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/mouse-on-mars
Deel dit artikel: