Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
"We hebben allemaal wel enigszins een traditionele, muzikale achtergrond,” laat saxofonist Antoine Chessex weten. Je zou het haast niet zeggen. De getormenteerde noise-collages die op debuut Candlelight Technology te horen zijn lijken gebaseerd op een anarchistische houding ten opzichte van conventionele structuren. En dat is een gevolg van de noise-evolutie die begin deze eeuw met het gezelschap Futuristen onder leiding van schilder Luigi Russolo is gestart. In 1913 schreef hij met drie anderen het manifest ‘Art Of Noise’. Russolo was van mening dat muziek, toen al, zo’n grote complexiteit had bereikt dat de vereniging van noise en muziek de volgende, logische stap was. Monno volgt zoals ook Stockhausen, Schaeffer, Varese, Ruins, Boredoms en Wolf Eyes dat eerder deden, Russolo’s advies op en gaat op avontuur. Net zoals ook hun tour-maatjes eerder dit jaar, Lightning Bolt, op avontuur gaat. Wars van de normen en waarden die gelden in het hedendaagse muzieklandschap.
Met Lightning Bolt toerden ze in september en oktober door Duitsland en België. “Toeren met Lightning Bolt was geweldig. We hebben veel gemeen en we hebben het over van alles en nog wat gehad. Die gasten geven echt alles elke avond. Daar hebben we enorm veel respect voor.” Respect voor een totaal gebrek aan respect voor de muziekwereld. Zo kun je dat uitleggen. Daar verdien je nauwelijks een behoorlijke zakcent mee. Toch hebben de heren geen baan naast het muzikant zijn. Niet eens een handeltje in koekoeksklokken of een krantenwijk. “We zijn voor de volle honderd procent met muziek bezig” is het korte antwoord op mijn vraag.
Om de muziek van Monno te ontleden volg je het lange kronkelpad langs Edgard Varese’s pionierswerk op elektronisch gebied voorlangs de freejazz van Ornette Coleman, de chaotische wave van James Chance & The Contortions en de anarchistische punkjazz van Zorns Naked City. Ergens in het midden van die route, in een dichtbebost gebied, liggen de wortels van Monno. Zo’n enorme hoeveelheid aan chaos en anarchie kan een verstikkende werking hebben, maar net als bijvoorbeeld Wolf Eyes laat Monno genoeg ruimte tussen de chaos om niet de weg kwijt te raken. “Improvisatie speelt een grote rol tijdens het creëren van de composities. Het ligt er maar aan. Soms spelen we volgens een strak plan en soms erg vrij en los.”
Verstopt temidden van die chaos aan invloeden en improvisatie ligt een motorische krautrock-cadans. Toch heeft Monno niet veel met Faust, Can of Amon Duul. “Niet echt nee. We leren veel van Ornette Coleman, John Coltrane. Door hen gaan we onze eigen weg, zij hebben deuren geopend waar wij ook doorheen gaan, maar we proberen ook andere deurtjes te openen en die grootheden vooral niet na te apen.” Ja goed, dat mag ik hopen, want je kunt ook te ver gaan. Zelf vinden ze Candlelight Technology geen gemakkelijk te omschrijven plaat. “Het is moeilijk, ik kan het niet echt labelen. Het klinkt zoals we het twee jaar geleden opnamen. We zijn sindsdien verder geëvolueerd en dat zullen we blijven doen.”
Het zal mij benieuwen. Met Monno kun je alle kanten op. Wat te denken van hardcore punkminimalisme? De ogenblikken van rust en ruimte op Candelight Technology bieden een keur aan nieuwe perspectieven. Maar de schizofrene kwaliteit zal altijd blijven. Antoine: “Inderdaad. Wat er ook gebeurt, de chaotische energie zal altijd een kenmerk van Monno zijn. Live en in de studio.”
Monno is op de volgende plaatsen live te bewonderen:
24 november Nijmegen, Onderbroek (NL)
25 november Gent, Frontline (B)
26 november Brussel, Magasin 4 (B)
» Lees de recensie van Candlelight Technology
http://www.kindamuzik.net/interview/monno/geen-woorden-maar-noise/7913/
Meer Monno op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/monno
Deel dit artikel: