Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De opkomst in de Nederlandse zalen is hoog en de reactie van het publiek is telkens goed. Kortom, Mintzkov is alvast meer dan tevreden over dit deel van de tour. Bosschaerts: "Onze vorige tour was goed, maar nu was er meer volk. Dat betekent dat we goed bezig zijn in Nederland." Oorts vult hem aan: "We worden er altijd over aangesproken, dat wat er in België gebeurt op muzikaal gebied ongelooflijk fantastisch is."
Dan komt het gesprek op het voortijdig gestaakte optreden van Tindersticks, in de Eindhovense Effenaar. Aan het geroezemoes van het Nederlandse concertpubliek stoort Mintzkov zich echter amper. De toetsenist vertelt: "Natuurlijk wordt er gebabbeld tijdens optredens. We zitten toch in een rockshow, niet in een theater. Dat gebeurt overal, ook in België." Bosschaerts: "Nederlanders hebben die reputatie, maar je moet ook de goede dingen erbij zeggen. We hebben nu in een stuk of zeven landen opgetreden en de Nederlanders zijn gewoon superuitbundig. Die kopen een ticket, komen kijken en willen zich amuseren. Vanaf het begin zijn ze mee."
Wallonië
Na de show in Tilburg keert het vijftal weer terug naar het thuisland om daar te toeren. Of beter gezegd: naar Vlaanderen. Want er staan vooralsnog geen Waalse data ingepland. Een nationaal probleem, aldus het tweetal. Bosschaerts: "Om het heel Nederlands te zeggen: we balen daar eigenlijk wel van." Oorts neemt het woord over en vertelt: "Er loopt een virtuele lijn door België, en dat geldt ook op cultureel vlak. Het is heel moeilijk om als groep uit Wallonië in Vlaanderen op de radio te komen en concerten te spelen, en voor een groep uit Vlaanderen geldt andersom hetzelfde. Het is een bizar verhaal, en dat is uiteindelijk allemaal de schuld van de politiek."
Die scheidslijn, dat is bijna een soort onzichtbare muur in eigen land. Dat geldt feitelijk ook voor de media. "We hebben in het Vlaamse en Waalse gebied verschillende televisie- en radiostations, andere kranten. Da's ook al een verschil. Er is bijvoorbeeld niet een overkoepelend radiostation", aldus de zanger. Ook Oorts kan het niet helemaal duiden. "Het is een rare situatie. Je hebt een heel land en je speelt eigenlijk maar in de helft daarvan." Bosschaerts: "We zijn in Frankrijk nu veel bezig, en vaak is het zo dat als je in Frankrijk binnenkomt, je ook in Wallonië binnen gaat komen. Dus eigenlijk gaat de weg naar Wallonië via Frankrijk. Dan moet het maar zo, hoe bizar het ook is."
Songteksten
Er is niet eens zozeer iets veranderd bij Mintzkov in de voorbije jaren. Het geluid is grotendeels hetzelfde gebleven, en ook de songteksten zijn volgens de schrijver niet veel veranderd. Bosschaerts neemt dat eigenlijk bijna altijd op zich. "Ik doe nog steeds heel veel hetzelfde. Je wordt wel ouder en wijzer en leert heel veel dingen. We zijn allemaal Nederlandstalig, maar onze teksten zijn in het Engels, dus ik moet ergens mijn taal vandaan halen. Door boeken te lezen, films, reclamespots en slogans te bekijken en andere muziek te luisteren. Alles wat die Engelse taal kan brengen helpt mij." Kritiek op zijn nummers krijgt de zanger zelden van de overige bandleden, aldus Oorts: "Het is onzinnig om kritiek te gaan geven op teksten, want ik kan zelf geen teksten schrijven. Ik weet goed dat Philip kritisch genoeg op zichzelf is."
Bosschaerts vervolgt lachend: "De drummer heeft ooit eens één keer een nummer geschreven, over een robot die cake bakte. Die heeft natuurlijk de plaat nooit gehaald. Ik probeer gewoon mooie beelden te schrijven, met herkenbare dingen. Bij elke tekstschrijver sluipt er sowieso wel iets autobiografisch in. Dat maakt ook niet uit. Zo'n interessant leven heb ik niet. Tenzij je David Lee Roth heet. Ik drink ook elke dag een tas koffie en ik smeer 's ochtends een sandwich. Ik schrijf over hele gewone dingen en ik hoop dat mensen er dingen in herkennen. Het is uiteindelijk altijd eerst de muziek die grotendeels ontstaat en zelfs de melodie van de zang, en pas achteraf ontstaan de teksten."
Jagz Kooner
Ook op nieuwe plaat Rising Sun, Setting Sun, die geproduceerd werd door Jagz Kooner (onder meer Reverend and the Makers, Kasabian, Primal Scream) is de sfeer weer grotendeels hetzelfde. Mintzkov maakt nog altijd strakke, stoere popliedjes. Maar misschien nu wel nog net iets lichtvoetiger. Bosschaerts: "De vorige plaat wilden we heel strak en afgetraind maken. Autobaanmuziek noemden we het toen." Oorts: "Daar zijn we heel kritisch in geweest. Die strakheid mocht wel blijven, maar tegelijkertijd mocht ook de dansbaarheid groter zijn en mocht het gedetailleerder. En het mocht grootser klinken."
Bosschaerts: "Het codewoord was meer open. Automatisch is deze plaat groovier. Jagz Kooner wilde direct met ons samenwerken omdat we volgens hem een hoog krautrockgehalte hebben. Op deze plaat is er zelfs een nummer waarop iedereen meezingt, dat hebben we nog nooit gehad." Waarop Oorts inhaakt: "Dat was eigenlijk een idee van Jagz Kooner. Hij wilde een groots geluid hebben, hij is immers toch een Brit. En één van de manieren om een groots geluid te hebben is door met veel stemmen dezelfde melodielijn te zingen."
Mintzkov heeft naar eigen zeggen een hoog DIY-gehalte. De band werkt hard, steekt eigen vermogen in het opnemen en toeren en is ook tussendoor bijna altijd bijeen. De Vlamingen leggen de lat voor zichzelf permanent hoog. Philip Bosschaerts vertelt: "We hebben een zekere kwaliteitsnorm waar we niet onder willen gaan. We proberen het zo goed mogelijk te doen, muziek te maken die je zelf graag hoort of zou willen kopen. Ons principe is ook altijd: hoe vreemd een nummer ook mag zijn, het moet altijd een single kunnen worden. Hoewel het soms geen refrein heeft of je het amper kunt meezingen, het moet kunnen kloppen als single."
http://www.kindamuzik.net/interview/mintzkov/mintkzov-legt-de-kwaliteitsnorm-hoog/20004/
Meer Mintzkov op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/mintzkov
Deel dit artikel: