Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De punkcoverband met leden van NOFX, Lagwagon en Swingin’ Utters staat twee avonden achter elkaar in een uitverkochte Melkweg. Zoals altijd bouwen ze een groot feest met hun punkcovers van bekende en vaak foute popklassiekers. Fat Mikes reputatie bij interviews kennende, leek een luistertest met foute en minder foute muziek een aardige manier om meer over de band en zijn coverkeuzes te weten te komen. Mike denkt daar dus anders over. Toch maar een poging gewaagd. Mike zucht diep en ik druk op play.
BABYSHAMBLES – FUCK FOREVER (Junkie en feestbeest Pete Doherty in actie)
Mike: “Ik vind het niks.”
Kindamuzik: Waarom niet?
Mike: “Ik hou niet van muziek.”
KM: Waarom maak je dan muziek?
Mike: “Hmmm… The Gimmes spelen alleen goede nummers. Dit is geen goed nummer. Wat is het?”
KM: Babyshambles van Pete Doherty.
Mike: “Ken ik niet. Van Doherty heb ik wel eens gehoord. Die andere band van hem vond ik ook niets.”
KM: Doherty houdt wel van een feestje met drank en drugs. Jij ziet er ook behoorlijk gaar uit. Voel je je verwant met hem?
Mike: “Nee.”
KM: Waarom niet?
Mike “Ik ben niet aan de drugs.”
[…]
Mike valt zowat in slaap van verveling. Op dat moment komt Gimme Gimmes-gitarist en Lagwagon-zanger Joey Cape binnenlopen. Mike schrikt wakker: “Hey Joey, dit is het vreemdste interview dat ik ooit gedaan heb.”
Joey: “Ken je dat niet? We moeten andere artiesten afzeiken. Laat maar horen wat je hebt!”
KM: Ik heb net Babyshambles laten horen.
Mike: “Pete Doherty, die gozer die Kate Moss neukt en saaie muziek maakt.”
Joey: “Oh, okee. What’s next? Kan best leuk zijn, zo’n luistertest.”
DAVID HASSELHOFF – LOOKING FOR FREEDOM (Baywatch- en Nightrideracteur Hasselhoff galmt er op los in deze meezinger vol kunstmatige drumbeats en synthesizers)
Joey na een halve seconde: “Journey!”
Mike: “Oh mijn god, ik haat dit!”
KM: Het is David Hasselhoff. Zouden jullie dit kunnen coveren?
Mike: “Nee, we spelen alleen goede nummers.”
KM: Hoe beslissen jullie wat goed is?
Mike: “Joey laat zo’n honderd nummers horen en wij kiezen er daar een paar uit.”
Joey: “Andere bandleden dragen ook nummers aan, maar ik de meeste. Veel mensen hebben niet door dat de oorspronkelijke nummers eigenlijk heel mooie melodieën bevatten. Ze kijken niet verder dan het genre of de tekst die ze niet aanstaat. Dit is alleen geen goed nummer.” Hij zingt Hasselhoff op overdreven manier na. “…Looking for Freeeee-dom…! De melodie is niet goed.”
STEVEN SEAGAL – DON’T YOU CRY (Actiefilmheld Seagal speelt een glad en kamerbreed gitaarpopnummer)
Joey: “Dit is heel standaard geproduceerd.”
Mike: “Let op, dan gaat de melodie zo meteen omhoog! Nanana, ja hoor… Een hele cleane productie moderne rock. Net Coldplay.”
Joey, als het refrein invalt: “Dit is niet slecht. Ik hou wel van deze muziek. De stem is lelijk en het is totaal niet origineel, maar dit is het beste dat ik heb gehoord tot nu toe.”
Mike: “Ik snap dit interview nog steeds niet.”
KM: Ik wil er door deze muziek achter komen waarom jullie bepaalde muziek wel en niet kiezen.
Joey: “Snap je dat niet, Mike? Op deze manier kun je reageren op muziek. Als hij alleen namen had genoemd had je helemaal niets kunnen zeggen.
Mike: “The Gimme Gimmes begonnen ooit als band waarmee we nummers konden spelen die we echt goed vonden: Simon And Garfunkel, Neil Diamond, allemaal goede songwriters. Gaandeweg hebben we ook wel mindere nummers gedaan, maar verreweg het meeste vinden we echt goed.”
Joey: “Wat is de volgende?”
MANOWAR – KINGS OF METAL (Een hardrocker met een tenenkrommend platte tekst van gespierde en behaarde mannen in SM-pakjes.)
Joey: “Dit ken ik. Dit is Mikes grootste nachtmerrie.”
Mike (foto hiernaast): “Judas Priest?”
Joey: “Manowar. Dit is niet het beste nummer van ze.”
KM: Het heeft wel de slechtste tekst.
Joey: “Dat klopt. Die is echt heel grappig.” Hij zingt al headbangend mee: “Just true metal people that’s Manowars crowd!”
Mike lachend: “Wát zingt hij? Waarom laat je dit horen? Dit is afschuwelijk! Dit is iets wat we nooit zouden coveren.”
Joey: “We hebben het liefst trage, melodieuze nummers. Bij meer funky muziek moeten we de melodie te veel aanpassen en het drumritme past er niet onder. Metal is te simpel, al zouden rockballads zoals Whitesnake weer wel kunnen. Bovendien ben ik de enige in de band die wel leuk vindt.”
Mike: “Manowar’s not even close to being good…”
Joey: “Ik kan op dat album toch echt wel een nummer vinden dat je goed zou kunnen vinden, Mike.”
Mike: “Doe me dat alsjeblieft nooit aan, OK?”
KISS – GOD GAVE ROCK-‘N-ROLL TO YOU (Kiss bewijst dat teksten altijd nog erger kunnen dan die van Manowar)
Joey, tijdens de eerste akkoorden: “Dit klinkt best goed.”
Mike: “Is dit van een tv-programma?”
Joey, tijdens de eerste solo: “Oh! Kiss! Dit is de allerslechtste tekst ooit. De woorden ‘rock-‘n-roll’ en ‘God’ in één zin, vreselijk. Kiss had in het begin best coole dingen, maar toen kwamen ze met deze zooi.”
Mike: “Dit is echt het meest verschrikkelijke interview dat ik ooit gedaan heb. Ik heb gewoon niets te melden en vind niets leuk…”
Joey: “Ik vind het wel leuk. Het is niet dat jij niet van muziek houdt; je bent gewoon erg kieskeurig en houdt er niet van om over muziek te praten. Daarbij komt dat je gewoon geen moeite doet om nieuwe dingen te ontdekken.”
Mike: “Klopt. Mensen moeten me echt dwingen om naar bepaalde dingen te luisteren. Laatst heb ik Arctic Monkeys gehoord. Dat vond ik goed.”
KM: Zou je die willen coveren?
Mike: “Nee, die zijn te modern. Voor ons aankomende westernalbum zei een technicus dat we ook een moderne band moesten doen, Drive-by Truckers of zo. Mensen snappen The Gimme Gimmes niet. Alleen wij begrijpen waar deze band over gaat. We hebben het liefst trage muziek zonder drumbeat. De nummers mogen niet rocken. We make them rock. AC/DC kun je niet coveren. Cheap Trick ook niet. Ik haat het wanneer mensen dat doen. Je kunt het niet beter maken.”
Dan heeft Mike er genoeg van. Hij staat op en loopt weg. Joey heeft er nog wel zin in: “Wat heb je nog meer?!”
FANTÔMAS – 04-04-05 MONDAY (Mike Patton krijst als een speenvarken over fragmentarische, cartooneske en uiterst technische composities.)
Joey: “Mr. Bungle? Oh, Fantômas. Nou ja, bijna goed. Ik haat dit. Dit is nachtmerriemuziek. Als je toch wilt freaken, maak dan jazz of fusion. Jazz gaat om structuren, dit gaat om chaos. Ik wil geraakt worden door een melodie. Dit is puur technische krachtpatserij. Ik vind dit geen muziek.”
RIGHT SAID FRED – I’M TOO SEXY (Homo-erotisch semigeil gemompel op een nietszeggend, flauw deuntje)
Joey, na een halve seconde: “Och, Right Said Fred. Afschuwelijk! Dit heb ik echt altijd gehaat. Dat van alle slechte muziek die er tot nu toe gemaakt is, uitgerekend dit allerslechtste nummer een hit is geworden. Dit is zo ongelofelijk stupide dat ik mijn geloof in de mensheid er volledig door verlies.”
JACK JOHNSON – SITTING, WAITING, WISHING (‘s Werelds bekendste surfer zingt er luchtig op los.)
Joey (foto hiernaast), als de vocalen invallen: “Jack Johnson? Vind ik leuk. Hij woont in de buurt. Een aantal vrienden van me kennen hem. Hij kan goed zingen en het zijn leuke liedjes, maar het is niet mijn favoriet. Elliott Smith vind ik bijvoorbeeld beter. Daar zit een scherp randje aan. Eerst vond ik Jack Johnson wat flauw, maar toen ik met mijn dochtertje naar de film Curious George ben geweest (waar Johnson de soundtrack voor schreef, KM) vond ik het ineens geweldig!”
JAMES BLUNT – YOU’RE BEAUTIFUL (De man met de huilstem en trouwe hondenogen in zijn grootste hit tot nu toe)
Joey: “Deze plaat heb ik! Ehm, James Blunt. Hij heeft natuurlijk een leuk verhaaltje, met zijn militaire verleden en zo, maar hij kan echt waanzinnig goed zingen. Iedere noot is perfect! Ik probeer dat ook, maar het kost me veel moeite en dan lukt het niet altijd. Dit is alleen zo gigantisch populair dat het doodgedraaid is. Ik heb de vreemde gewoonte om platen niet meer leuk te vinden als iedereen ze leuk vindt.”
JAMAI – STEP RIGHT UP (De fifteen minutes of fame van onze eerste Idols-winnaar)
Joey: “Klinkt erg boybandachtig. Dit is zo lelijk dat ik het weer leuk vind. American Idols is mijn favoriete programma. Ik snap ook wel dat de wereld niet beter wordt van dit soort muziek, maar dit is het ultieme voorbeeld van muziek als product. Producertje, bak samples, een gerecycled liedje en pleur het op de markt. Niets origineels aan. Veilige troep. Het programma op zich vind ik dan wel weer geweldig. Niet die audities, dat is me te gemakkelijk sukkels afzeiken, maar de latere rondes. Dat mensen door de muziekindustrie helemaal gekneed worden tot een product. Fascinerend! Daarnaast vind ik het leuk om mensen te zien zingen. Sommigen zijn echt heel goed! Daarbij: in de V.S. doen ze altijd van die ironische, lekker foute liedjes, van Kenny Rogers en Elton John en zo. Dat vind ik dan weer wel goed. Ik zit niet voor niets in The Gimme Gimmes.”
http://www.kindamuzik.net/interview/me-first-and-the-gimme-gimmes/de-me-first-and-the-gimme-gimmes-luistertest/12976/
Meer Me First and the Gimme Gimmes op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/me-first-and-the-gimme-gimmes
Deel dit artikel: