Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
"Beasts of Seasons draait rond de thema's dood, vergankelijkheid en sterven. Het was geen vooropgezet plan om mijn tweede plaat te wijden aan deze thema's, maar ze hingen nu eenmaal in de lucht. Er waren momenten dat ik wou stoppen en een opgewekte popplaat wou maken, maar ik moest doorzetten, zeggen wat ik te zeggen had. Ik ben dankbaar dat ik niet gestopt ben."
Hoop
"De nummers slaan de luisteraar niet meteen in het gezicht, maar zijn een uitnodiging om binnen te treden in het thema. Ze vormen een soort van meditatie. Het blijft voor mezelf deels een mysterie waarom ik nummers over de dood wou schrijven. Ten dele werd ik geïnspireerd door zaken die ik zelf meemaakte. Toen ik jonger was zijn er enkele nabije familieleden gestorven. Ik werkte ook een aantal jaar in een huis voor aidspatiënten in Portland, Oregon, waar ik woon. Ik speelde er onder andere gitaar voor de residenten. Dit was een intense periode. Het was moeilijk maar toch ook vrolijk werk. Ik ben er sterker door geworden, waardoor ik mezelf in staat achtte om zwaardere, donkere thema's te verkennen tijdens het maken van muziek. Daardoor zit er ook iets hoopvols in de plaat en is ze niet deprimerend."
"Ook mijn eerste plaat, If You Come to Greet Me uit 2007, is melancholisch, maar eigenlijk is die meer nostalgisch. In die nummers droom ik van een andere plaats en een andere tijd, het gaat over het uiten van mijn persoonlijke gevoelens. Componeren over vergankelijkheid is moeilijker. Op Beasts of Seasons gebruik ik veel woorden die verwijzen naar het menselijk lichaam, ik beschrijf hoe het menselijk lichaam uit elkaar valt. Daardoor is het een zeer directe plaat geworden, terwijl If You Come to Greet Me meer dromerig is."
Een opwindende bevalling
"Nummers schrijven is voor mij speciaal en intiem, het ligt zeer dicht bij mijn persoonlijkheid. Opnemen en een plaat maken is gewoon heel fijn, het is een beetje als bevallen van de nummers. En als je die daarna kan delen met de hele wereld, onder andere door ze live te spelen, is dat zeer bevredigend. Het is ook leuk om te spelen met gastmuzikanten, iets wat ik op beide platen doe."
"Thuis komen we vaak bij elkaar over de vloer en spelen samen muziek. Of we organiseren huiskamerconcerten. Er is een aangename folkgemeenschap in Portland. Veel muzikanten zijn ondertussen vrienden geworden, zoals Laura Veirs, Rachel Blumberg en de mensen van Horse Feathers en Norfolk and Western. Momenteel ben ik op tour met Sean Ogilvie en Micah Rabwin van Musée Mécanique, eveneens een folkband uit Portland. Wanneer ik solo speel leer ik meer, en mijn beste shows tot nu toe waren soloshows, maar op dit moment ben ik echt verliefd op Ogilvie en Rabwin."
Op tournee
"Ik ben blij dat ik dankzij Beasts of Seasons eindelijk in België en Nederland ben geraakt. Ten tijde van mijn debuut is me dit niet gelukt en speelde ik voornamelijk in Spanje en in de Verenigde Staten natuurlijk. De start van deze tour was moeilijk en frustrerend wegens stemproblemen, maar ik blijf steeds positief denken. Het publiek is immers enthousiast en je verbonden weten met je publiek is een goed gevoel."
"Na deze tour, in januari en februari, heb ik tijd om me bezig te houden met het schrijven van nieuwe nummers voor een volgende plaat. In de lente van 2010 wordt het resultaat van mijn samenwerking met componist en geluidskunstenaar Ethan Rose uitgebracht. Het is meer experimenteel dan wat mensen van mij gewoon zijn. Ambient vormt de basis, waarop dan verschillende lagen van mijn stem gelegd worden. Aangezien we het beiden druk hebben weet ik nog niet of we ook samen zullen optreden. Maar ik hoop alleszins volgend jaar snel terug te komen naar Europa!"
http://www.kindamuzik.net/interview/laura-gibson/de-dromerige-wereld-van-laura-gibson/19663/
Meer Laura Gibson op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/laura-gibson
Deel dit artikel: