Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Dubstep is een stroming die vijf jaar geleden voor het eerst opduikt in de Londense underground. Het genre is een mengeling van 2-step, drum’n’bass, dub en ragga. “Voor mij draait het in de eerste plaats om de bas. Hoe dieper de bas, hoe liever”, vertelt Steve Goodman alias Kode9.
Grenzen ontdekken
Dubstep is zich al enkele jaren aan het ontwikkelen in de Londense underground en werd begin dit jaar opgemerkt door de Britse pers. “Die media-aandacht is heel recent”, zegt Goodman. “Vorig jaar had niemand gehoord van dubstep en nu doe ik het ene interview na het andere voor buitenlandse journalisten. Je merkt het ook aan de feestjes in Londen, waar steeds meer mensen naartoe komen.”
Ook in de Lage Landen begint er meer en meer aandacht te komen voor dubstep. Eerder dit jaar speelde Kode9 al dj-sets in Utrecht en Rotterdam. Op 16 december komt hij naar de Biouelboot in Brussel. “Als ik ergens speel, is het altijd een dj-set met live mc. Misschien dat we volgend jaar wel werk maken van een echte liveset, met livemixing en effecten, maar voorlopig houd ik het bij draaien”, licht Goodman zijn werkwijze toe.
Wat dubstep vandaag zo interessant maakt, is dat het een genre in volle ontwikkeling is. Toen drum’n’bass begin jaren negentig opdook, ontwikkelde het zich uiteindelijk in verschillende subgenres en stromingen.
Goodman: “Je ziet nu al dat producers als Burial, Digital Mystikz en Loefa elk op hun eigen manier variaties maken op hetzelfde thema. We zijn nog aan het ontdekken waar de grenzen van dubstep liggen en dat maakt het net zo spannend.”
Grime vs. dubstep
Naast zijn werk als producer en dj – met onder andere een fanatiek beluisterde radioshow op de Londense piraatzender Rinse FM - runt Goodman het Hyperdub label. Dat dubstep nu ook begint door te breken in de huiskamer is de verdienste van Hyperdub, waarbij eerder dit jaar het bejubelde Burial verscheen. Met Memories of the Future heeft Goodman nu ook zijn eigen album uit, opgenomen met zijn vaste mc The Spaceape.“Persoonlijk vind ik niet dat we typische dubstep uitbrengen. De muziek die ik maak, valt ergens tussen dubstep en grime”, aldus Goodman.
Dubstep is nauw verwant met grime, die andere stroming uit Londen met als bekendste voortrekker Dizzee Rascal. “Het is logisch dat beide genres vaak met elkaar verward worden, want ze zijn beiden gegroeid uit UK garage. Bij grime zijn er meer hiphopinvloeden, terwijl bij dubstep de invloed van reggae groter is. De grimescene is ontstaan in Oost-London, terwijl dubstep meer uit Zuid-London komt”, verklaart Goodman.
Het belangrijkste verschilpunt met doorsnee dubstep, is de radicale keuze voor vocalen. Vaste mc Spaceape zorgt voor gitzwarte poëzie, die de beklemmende sfeer van Memories of the Future nog een extra dimensie geeft. Waar producers als Loefa en Digital Mystikz hun pijlen op de benen en de dansvloer richten, mikken Kode9 en Spaceape op de hersenen. Dat doen ze al van bij hun eerste release: ‘Sine of the Dub’, een dubstepcover van Prince’ ‘Sign of the Times’. De versie van Kode9 en Spaceape is als een nachtmerrie die zich in slow-motion voltrekt.
Zelf trekt Goodman zich niets aan van genres en scheidingen. “Voor de tweede grime-compilatie op Rephlex heb ik dubstepnummers ingediend. Toen Tempa mij vroeg om een dubstepmix te maken voor de Dubstep Allstarsreeks, heb ik een mix ingediend waarop de hele tijd een live mc te horen is, wat eigenlijk typisch is voor grime”, lacht Goodman.
Kloppend hart
De stap naar volwaardige artiestenalbums is een logische progressie voor een genre dat vooral leeft op vinyl. De allereerste dubstepplaten verschenen in een heel beperkte oplage en voor sommige klassiekers worden intussen kapitalen geboden op eBay. Met volwaardige artiestenalbums op cd maakt Hyperdub zo ook een overstap naar een groter publiek mogelijk.
Dat geldt onder ander voor de allereerste Hyperdub maxi ‘Sine of the Dub’ van Kode9 uit 2004. “Daarom wilden we die track zeker op dit album.” Naast eerder verschenen nummers als ‘Kingston’, ‘Backward’, en ‘9 Samurai’ bevat Memories of the Future tien nieuwe nummers, vol warme bassen, hypnotiserende echo’s en de eigenzinnige stem van The Spaceape.
Hyperdub behoort samen met labels als Tempa en DMZ tot de belangrijkste voortrekkers van het nieuwe genre. “DMZ is op dit moment het kloppende hart van de dubstepscene. Zij brengen de meest opwindende clubmuziek uit”, vindt Goodman.
Naast zijn werk als labelbaas, dj en producer heeft Steve Goodman een gewone baan en leeft hij niet van zijn muziek. “Dat vind ik best zo. Daardoor is er geen financiële druk om muziek te maken omdat op het einde van de maand de huur betaald moet worden. Ik hoef alleen maar muziek te maken als ik er zin in heb.”
http://www.kindamuzik.net/interview/kode9-the-spaceape/kode9-uit-liefde-voor-de-bas/14369/
Meer Kode9 + the Spaceape op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/kode9-the-spaceape
Deel dit artikel: