Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Iedere andere artiest zou dolgelukkig zijn met zoveel lof, maar Kathleen Edwards bekeek het allemaal sceptisch. “Succes is betrekkelijk, het komt en het gaat. Het kan dus ook zo weer omslaan. Vandaag ben je de ster, morgen een nobody.” Natuurlijk kwam het Kathleen wel goed uit dat ze zoveel aandacht kreeg. Ze haalde er het ene na het andere optreden mee binnen. “Al die positieve reacties zorgden ervoor dat ik behalve Canada en Amerika ook naar Europa kon en op plaatsen kon spelen waar ik nog nooit eerder was. Ik heb net zoveel cd’s verkocht in Europa als in mijn eigen land. Dat komt omdat Europa openstaat voor de romantiek van de roots-beweging.”
Klassiek
Ondanks dat Kathleen niets liever doet dan live optreden vindt ze het vele reizen ook moeilijk. “Ik ben iemand die graag thuis is bij familie en vrienden. Als je zoveel reist is op een gegeven moment geen enkele plek je thuis meer. Weet je, ik heb mijn hele leven al gereisd. Mijn vader was een diplomaat dus ons gezin was constant onderweg, iets wat ik toen, maar nu evenmin, niet fijn vond. Als je van de ene naar de andere plek trekt dan moet je steeds afscheid nemen. Ben je net gewend aan je omgeving en de mensen die je kent, moet je alweer vertrekken, afscheid nemen. Ik denk dat ik er wel nooit aan zal wennen.” Waar Kathleen goede herinneringen aan heeft zijn de klassieke muzieklessen die ze al vroeg kreeg. “Als klein kind was ik al helemaal gek van muziek. Ik luisterde er graag naar, maar nog liever maakte ik muziek. Ik leerde viool, het was een goede basis voor mijn latere muziekcarrière. Ik ging helemaal op in de klassieke klanken van dat mooie instrument. Van daaruit groeide ook mijn belangstelling voor muziek.”
Nostalgie
Wie denkt dat Kathleen Edwards haar hele leven al liedjes schrijft en bezig is met het verwerken van moeilijke ervaringen zit ernaast. De nu 27-jarige zangeres begon pas op haar 23ste serieus met liedjes schrijven. “Dat was pas enkele jaren nadat ik van school kwam. Eerder had ik er helemaal geen behoefte aan om te schrijven. Ja, ik heb een gelukkige jeugd gehad, waar niks ontbrak. Een fijn gezin met veel liefde, begrip en ook veel vrijheid. Het enige wat ik dus moeilijk vond in mijn jeugd was het vele reizen. Ik denk dat ik daar wel nooit aan zal wennen.” En over die nostalgie, het missen van dierbaren heeft ze heel wat liedjes geschreven. Afwezigheid, eenzaamheid, maar ook moeilijke relaties zijn dan ook thema’s die steeds terugkomen in haar songs. Zo ontstond dus ook Failer. “Het was precies de plaat die ik wilde maken. Muziek die ontstond uit de passie van een groepje vrienden. We gaven gewoon alles wat we in ons hadden. Gemaakt zonder veel voorbereiding of grote verwachtingen. De media bestempelden het meteen als alt.country op z’n best. En alle moeite werd beloond, want tot mijn grote verbazing zat ik in grote shows als Letterman en Leno en toerde in het voorprogramma van de Stones en AC/DC. Ik had het allemaal niet verwacht of gepland, het gebeurde gewoon.”
Back To Me
Na het succes van Failer en de tour die daarop volgde nam Kathleen een tijdje vrijaf. Ze wilde alle tijd hebben om haar tweede plaat te maken. Dat werd Back to Me en Kathleen is er blij mee. Ze werkte wederom met mensen die ze zelf koos en bewonderde. Een van die mensen is vriend en muzikant in de band Colin Cripps. “Hij is erg getalenteerd en bovendien kennen we elkaar al jaren. Colin kent mijn songs beter dan wie ook en had precies voor ogen wat ik wilde uitdragen.” Een van de belangrijke thema’s op de plaat is afwezigheid. “Dat moet je breed zien. Ik ga ermee terug naar de tijd dat ik rondreisde met mijn familie. Toen we jarenlang rondreisden tussen Korea , Zwitserland en Canada. Het gaat ook over het toeren en hoe moeilijk het soms is als je je familie mist. ‘Away’ is daar een goed voorbeeld van en ‘Copied Keys’ refereert naar de tijd dat ik net van Ottawa naar Toronto verhuisd was. Een nieuw hoofdstuk in mijn leven en in die song kun je horen hoe enorm moeilijk ik het ermee had. Ik ben echt een buitenmens. Ik woon het liefst op het platteland en voel me niet thuis in de stad.” Kathleen is blij met de veranderingen die de muziekindustrie momenteel doormaakt. “Het lijkt of er weer plek komt voor ‘echte’ muziek. Weg met de voorspelbare plastic muziek van de laatste jaren. Als muziekfanaat hoop ik echt dat die tendens zich voortzet. En als singer-songwriter wil ik daar natuurlijk graag deel van uitmaken.”
http://www.kindamuzik.net/interview/kathleen-edwards/kathleen-edwards-het-lijkt-of-er-weer-plek-komt-voor-echte-muziek/8986/
Meer Kathleen Edwards op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/kathleen-edwards
Deel dit artikel: