Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Mijn eerste album:
"Dat waren er twee. Ik had gehoord dat Nirvana de hardste band was die bestond en Red Hot Chili Peppers moest ook heftig zijn. Bij de Free Record Shop hadden ze een aanbieding: '2 cd's voor vijftig gulden', dus ik kocht ze allebei. Van Nirvana kocht ik Incesticide, die verzamelaar met B-kantjes en sessies, en van Red Hot Chili Peppers kocht ik Mother's Milk. Ik wist eerst niet zo heel goed wat ik ermee aan moest. Mijn oren waren tot die tijd de Top 40 gewend. Daarna kwamen al snel andere bands uit die tijd: van The Offspring en Green Day tot KoRn en Limp Bizkit. Typische tienerbands."
Het beste album aller tijden?
"Dat blijft een moeilijke. Maar voor mij is dat Perfect From Now On van Built to Spill. Ik ben een enorme fan van het gitaargeluid van die band. Het is duidelijk dat ze de mosterd bij Neil Young & Crazy Horse halen, maar dan met die prachtige, melancholische, gevoelige zang van Doug Martsch. Ik ben niet goed in het omschrijven van waarom ik een band goed vind, omdat ik niet op een muzikale manier naar muziek luister, het is niet dat ik bijvoorbeeld het veranderen van ritme of maatsoort kan benoemen, ik luister vooral gevoelsmatig naar muziek. Bij Built to Spill is het de sound die ik heel fijn vind; het zijn spannende nummers, waar heel veel in zit, maar ze zijn tegelijkertijd ook enorm catchy."
Beste concert ooit?
"Een album zet je nog een keer op, maar een optreden is altijd iets van dat moment, dus dat is lastig te zeggen. Natuurlijk moet de band goed zijn, maar ook het geluid moet kloppen, je moet in de juiste stemming zijn en de omgeving moet het toelaten helemaal in het optreden op te gaan. Het beste optreden voor mij is dat van de band Zs, die speelden in Black Box in Münster. Het zaaltje waar ze speelden is een kleine zwarte doos waar maar veertig mensen zittend in passen. Ze maken heel rauwe no wave en het geluid in die kleine ruimte was alsof ze voor een grote zaal stonden. Ik was in m'n eentje naar het concert gegaan, ik zat op een stoel, het was helemaal donker en er was ook geen bar die stoorde dus ik kon me helemaal overgeven aan de muziek."
Wat is de ideale Incubate-act?
"We hebben talloze uiteenlopende genres op ons festival; dus de ideale act is moeilijk te bepalen. We zijn constant op zoek naar nieuwe artiesten en dat kan binnen alle genres zijn: van noise tot acid house en van folk tot black metal en wat dies meer zij. Wat we vaak proberen te doen is de cultbands of de grondleggers binnen een genre uit te nodigen, maar daarnaast vooral ook de bands die op dit moment binnen dat genre bezig zijn. Wij willen deze nieuwe bands graag in een context plaatsen. Waar komt deze muziek vandaan en waar gaat het naartoe?"
"Maar waar het eigenlijk op neer komt is dat we de band gewoon gaaf moeten vinden. We proberen er lijnen in aan te brengen, maar het kan van alles zijn. Zolang wij het maar tof vinden."
De band die ik al jaren op Incubate wil hebben, maar die maar niet lukt om te boeken:
"Factory Floor (foto boven) is een band waar we al jaren mee bezig zijn. Telkens als dat bijna lukt gaat het niet door. Er is altijd wel een andere reden waarom het optreden niet doorgaat. Nu was de reden dat Nik Colk Void met Tim Burgess van The Charlatans op tournee gaat."
"Waarom die band? Omdat ze een soort poppy mix van techno, EBM en industrial maken, maar dan met een echte band. Het is heel erg hypnotiserende muziek. Ze hebben in Nederland alleen ooit eens op London Calling gestaan in 2010 en op Lowlands dit jaar, maar ik heb ze op Dour gezien. Ze hebben een heel strakke band en een sound die weinig andere bands hebben."
De ideale festivallocatie:
"Dat verschilt per band. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld Tim Hecker (foto rechts) in de Schouwburg van Theaters Tilburg. Dat is voor hem ideaal. Hij gaat zeer luid en compleet in het donker spelen en als publiek zit je onderuit gezakt in je stoel. Dat is de ideale manier om in zijn muziek op te gaan. Ik hou niet van grote openluchtfestivals omdat je daar veel last hebt van je omgeving. Ik kan me daar niet op de optredens concentreren. De ideale festivallocaties zijn voor mij kleine kroegen, donkere kelders of een theaterzaal. Dan krijg je veel meer van een concert mee. Of het nu in de pit is, of onderuitgezakt."
Naar dit optreden kijk ik zelf het meest uit:
"Naast de optredens van Tim Hecker en Built to Spill die ik eerder noemde kijk ik het meest uit naar het optreden van Clock DVA. Dat is een van de grondleggers die vanaf begin jaren tachtig industrial en EBM maken. Ze zijn al een eeuwigheid niet in Nederland geweest en brengen op Incubate een show met quadrofonisch geluid en hele gave visuals in Theater De NWE Vorst."
De Deurzakkers?
"We hadden de Deurzakkers vorig jaar geboekt als geheime uitsmijter van het festival. Muziek die ik normaal gesproken niet zou draaien, maar perfect voor op het beste feestje van het jaar. Criticus Simon Reynolds deed de polonaise met festivalbezoekers, vrijwilligers, journalisten, leden van de Buzzcocks en Japandroids. Zelfs de jongens van Iceage kwamen een kijkje nemen. Simon Reynolds had het er maanden later nog over op zijn blogs. Rory van The Quietus is fan geworden en kent inmiddels het hele Deurzakkersrepertoire fonetisch uit zijn hoofd."
http://www.kindamuzik.net/interview/incubate/mijn-kindamuzik-incubate-programmeur-peter-meeuwsen/24260/
Meer Incubate op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/incubate
Deel dit artikel: