Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Muzikaal gezien sluit Fujia & Miyagi perfect aan bij de pop met schoudervullingen waarin ook Zoot Woman van Madonna-rechterhand Stuart Price uitblinkt. Alleen dan met een prominentere dansbeat eronder die weer afgekeken is van de krautbeat van bands als Neu!, Cluster en Harmonia. Of – als we het moderner willen houden - Fujia & Miyagi combineert de vederlichte dance van Hot Chip met de tekstuele onderkoeldheid van LCD’s James Murphy.
Het trio – Steve Lewis (Fujiya), David Best (Miyagi) en Matt Hainsby (&) – begon oorspronkelijk als duo (vandaar de vreemde bijnaam voor Hainsby) maar vroeg in 2005 bassist Hainsby om de rangen te versterken. Eerst maar de voor de hand liggen de vraag: waar komt de naam vandaan? Best: ‘De twee woorden bij elkaar betekenen helemaal niets. Fujiya is een merk platenspelers en Miyagi komt uit de film The Karate Kid. De combinatie zag er goed uit op papier en het had geen overduidelijke associaties behalve een soort mysterieusheid. Dus hebben we die genomen, haha.’
F & J was oorspronkelijk alleen een productieduo. Lewis: ‘We zijn al actief sinds 1999, maar dat was niet meer dan een beetje pielen in de studio. We waren helemaal weg van de Warp-sound dus die wilden we kopiëren. Maar na een paar jaar werd die hele scène een beetje saai. Het ging meer over wat je met een studio kon doen dan of het uiteindelijk goede nummer werden.’
Dus gingen Lewis en Best terug naar de muziek uit hun jeugd. Best: ‘Toen ik jong was luisterde ik veel naar Roxy Music, David Bowie, The Velvet Underground, dat soort melodieuze muziek. Toen die elektronische scène op zijn einde liep hebben we die liefde herontdekt en zijn we het met onze productiekennis gaan combineren. En dat blijkt aan te slaan.’
Hun debuut Electro Karaoke in the Negative Style uit 2003 genereert wel wat aandacht, maar de doorbraak volgt pas in 2006 met Transparant Things. Supporters als James Murphy en enkele BBC-Dj’s en het gebruik van het nummer ‘Collarbone’ in een Jaguar-reclame zorgen dat de band in Engeland en zelfs ook in Amerika aanslaat. Lewis: ‘We hebben nu enkele tours gedaan in Engeland en zijn een paar keer in Amerika geweest. Hoewel de reacties overwegend positief zijn weet het publiek ons toch nog niet echt te plaatsen. Is het nu een dansband of een popband? Gelukkig hebben de programmeurs van feesten het wel door en die zetten ons midden op de avond neer als de sfeer er al goed in zit.’
Op Motel Mozaïek is het duidelijk nog te vroeg. F&M staat als eerste band vroeg in de avond geprogrammeerd en het publiek is duidelijk nog te schuchter en het volume te zacht om er een feest van te maken. Best kan daar best mee leven: ‘We zijn al lang blij dat we een kans hebben gekregen om hier op te treden. We zijn alle drie rond de 30 dus we kunnen succes of juist het gebrek daaraan makkelijk relativeren.’
http://www.kindamuzik.net/interview/fujiya-miyagi/transparant-en-pulserend/15686/
Meer Fujiya & Miyagi op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/fujiya-miyagi
Deel dit artikel: