Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Extince legt zijn keuze voor een mixtape uit. "Veel van de nummers op De Winnaar Houdt aan waren al op diverse compilaties uitgebracht. Ik had er daarom geen lekker gevoel bij om die muziek als spiksplinternieuw album te verkopen. DJ-collectief Shit Is Bangin' kwam met het idee voor een mixtape, en dat leek mij een goede vorm om deze tracks, aangevuld met enkele exclusives, alsnog samen uit te brengen."
Op de mixtape is genoeg klassieke Extince te vinden. Vooral 'Microfoontje Test', oorspronkelijk uitgebracht op de compilatie Zieke Zuiden, grossiert in de woordspelingen en ontspannen flow waar Extince het patent op heeft. Designbureau Natwerk was er dusdanig van onder de indruk dat het Extince aanbood een clip erbij te maken. Daarin struint Extince als een soort Dagobert Duck door een pakhuis, tot de nok vol met rapteksten. "Ik ben heel blij met die clip. De special effects zijn gedaan door Justin van der Lek, die normaal gewoon aan Hollywoodfilms als Transformers werkt."
Natwerk verzorgde ook het artwork voor de mixtape, die verpakt is in een mini-lp-hoes. "Volgens Hilversum ben ik de eerste in Nederland met die vormgeving", vertelt Extince trots. "In Japan is het al een poosje hot." De nummers zijn aan elkaar gemixt door DJ DNS, terwijl MC Fit van Flinke Namen alles aan elkaar praat. Voor degenen die Extince liever ongeïnterrumpeerd horen, verschijnt er binnenkort een albumversie. "Die zal ongeveer tien nummers tellen, waaronder tracks die niet op de mixtape staan."
Ook een volledig nieuw album is daarmee nog niet van de baan. "Het liefst doe ik dat nog dit jaar. Maar ik moet daarbij rekening houden met de planning van platenmaatschappij Top Notch. Het is niet meer zoals vroeger, toen ik nog de enige artiest was op het label. Dan belde ik gewoon even met Kees [De Koning, IH] en kwam er een plaat."
Feest en controverse
Met de nieuwe release voegt Extince een hoofdstuk toe aan een indrukwekkende carrière. Voelt hij zich comfortabel in zijn toppositie binnen de Nederhop of ervaart hij ook de druk om relevant te blijven? "Ik vind mijzelf nog relevant en de mensen lijken het met mij eens. Niet voor niets hoor je op de mixtape mensen als Gers Pardoel, Ali B, Fresku en Jayh Jawson. Wel komen er nu steeds meer rappers in de game die de vroege hiphopgeschiedenis minder goed kennen. Voor ons hoorde op zoek gaan naar je voorgangers er gewoon bij, maar nu trekt iedereen veel meer z'n eigen plan en voelt men minder de noodzaak die historie te bestuderen. Natuurlijk is alles tegenwoordig op YouTube veel makkelijker te vinden, je moet alleen wel weten wat je in moet tikken. Maar ja, voor mij is het ook gewoon 2012. De jaren negentig waren één grote party, nu moet ik weer wat meer gas geven."
Toch kennen ook die feestelijke jaren negentig hun controverses. Veelbesproken zijn de vetes met Osdorp Posse en Brainpower, uitgevochten via dis-tracks. In beide gevallen reageert Extince met relaxte, maar rake antwoorden. Terugkijkend legt hij zijn ontspannen aanpak uit. "De kunst van het dissen is dat iemand het voelt, zonder dat je hem letterlijk noemt. Brainpower die acht minuten 'Extince' en 'Peter' roept, staat voor mij gelijk aan snitchen; je kunt net zo goed de politie bellen en mensen aanwijzen. Mensen die normaal niet van rap houden spitsen dan ook gelijk hun oren, die ruiken een rel. Het is net als met Def P [van Osdorp Posse, IH] destijds. Ik hoorde gewoon dat zij niet lekker in hun vel zaten. Als het klinkt alsof je bijna begint te janken kun je niet dissen. Als je 'Wee Toch' hoort, mijn reactie op Brainpower, weet iedereen over wie het gaat. Maar je kunt er ook naar luisteren alsof het een gewoon stuk muziek is, net als mijn Osdorp Posse-antwoord 'Kaal of Kammen'. Dat moet het belangrijkste blijven. Het is ook gewoon de Amerikaanse stijl, zoals het ooit begon."
Pionier
Hoewel Extince onmiskenbaar de eerste rapper is die Nederlandstalige hiphop naar een groter publiek brengt, misgunnen sommigen hem zijn pioniersstatus. Volgens hen komt deze eer enkel toe aan Osdorp Posse, op wiens 'Turbotaal' Extince voor het eerst in het Nederlands rapt. Ook hier relativeert Extince: "Dat hele pioniersgedoe is uiteindelijk onzin. In Amerika waren in 1994 alle denkbare hiphopstijlen en flows inmiddels al wel langsgekomen, dus daar lag de blauwdruk, ook voor Nederlandstalige raps. Die van mij zijn gebaseerd op de New York-stijl. De enige echte pioniers zijn de Amerikaanse rappers."
Toch is Extince trots op de navolging die zijn funky rapstijl krijgt. "Vóór mij had je alleen de Osdorp Posse-school. Alle artiesten op het label Djax rapten op diezelfde manier. Ik dropte één coupletje op 'Turbotaal' en gelijk was de hele stijl achterhaald."
Nog niet met pensioen
Als enige nog echt productieve rapper van het eerste uur is de inmiddels 44-jarige Extince de nestor van de Nederhop. Van op zijn lauweren rusten wil hij echter nog niets weten."Ik ben al heel vaak gestopt, maar steeds in de vorm van lange pauzes. Echt stoppen houdt in dat je iets anders moet gaan doen. En ik vind hiphop nog steeds veel te leuk, of ik er nu veel of weinig mee verdien; al gaat het tegenwoordig niet zo hard als in de jaren negentig."
"Het is ook niet zo dat ik nu gewoon met pensioen kan gaan. Ik heb goed geboerd, maar het leven blijft duur." Verscheen daarom onlangs zijn markante zachte g in een reclame van verzekeringsmaatschappij Interpolis? "Dat kreeg ik aangeboden. Ik ben niet actief op zoek naar dat soort dingen. Maar als mensen geld aan mij kwijt willen, zijn ze natuurlijk welkom! Ik moet er wel achter kunnen staan. In de jaren negentig bood men mij flink veel geld voor snoep- en alcoholreclames. Dat heb ik dus niet gedaan."
Mocht de rapper de microfoon ooit toch aan de wilgen hangen, dan ziet hij zichzelf in een rol achter de schermen. "Ik zou bijvoorbeeld artiesten kunnen coachen of produceren, maar ik vermaak me nu nog goed als mc." Wel legt Extince zich sinds kort ook toe op beats maken. "Dat staat nog in de kinderschoenen, gewoon wat aanrommelen in Fruity Loops. Ik heb al wel een eigen beat gebruikt, maar ik zeg niet welke dat is, dat mogen mensen zelf uitzoeken. Sommigen hebben 'm al ontdekt."
Billen, money shots en auto's
Extince staat er bekend om steevast een keur aan jonge rappers uit te nodigen op zijn albums. Toch maakt hedendaagse hiphop hem niet per se enthousiast. "Ik luister er altijd automatisch met een professioneel oor naar. Daardoor kan ik niet gewoon lekker achterover liggen en het beleven als een fan. Vandaag de dag word ik wel het meest geprikkeld door echte spit shit.
Wel ziet Extince de mogelijkheden voor nieuwe rappers toenemen. "Rappers zijn nu minder afhankelijk van een platenmaatschappij. Ze zetten iets op YouTube en het is meteen beschikbaar voor iedereen. Af en toe checken ze hun views, dat is hun Dow Jones-index. Vroeger had je alleen TMF en The Box om jezelf visueel te promoten. Daarom heb ik goede video's altijd belangrijk gevonden. Kijk, ik zou het heel leuk vinden om alleen clips te maken met billen, money shots en auto's, dat is goed voor m'n ego. Maar ik wil op artistiek gebied ook iets neerzetten. Zoals het scrabblebord in 'Viervoeters', men praatte erover en daar ben ik trots op. En daarnaast kon ik alsnog die meiden uitnodigen, dus uiteindelijk kreeg ik toch m'n zin!"
Zie hier de nieuwe clip van Extince genaamd Microfoontje Test.
http://www.kindamuzik.net/interview/extince/extince-is-terug/23056/
Meer Extince op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/extince
Deel dit artikel: