Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Herinner jij je nog wie of wat ervoor zorgde dat je drummer werd?
“Het is me van huize uit met de paplepel ingegeven. Alle gezinsleden waren actief in de plaatselijke fanfare. Erg jong kwam ik met muziek in contact. Dan absorbeer je automatisch heel veel. Door van het platteland naar Gent te verhuizen, ben ik die connectie ontgroeid en kwam ik vanzelfsprekend in aanraking met andere muziek.”
“Ik mis het niet, maar als er ergens een groot muzikaal evenement is of ik zie plots een fanfare voorbij marcheren, maakt het wel nog iets los. De muzikale ontwikkeling van een kind valt moeilijk te verklaren, maar het is logisch dat je vanuit je jeugd bepaalde impulsen meeneemt die later nog goed van pas komen”
Toen ging je jazz studeren aan het conservatorium. Ik vermoed dat je daardoor technisch gezien een grote voorsprong genereert op collega-drummers uit de rockschool.
“Zeker en vast. Jazzdrummen is één van de meest technische drumstijlen die er bestaan. Er komt veel gevoel aan te pas en onder de voorwaarde dat je technisch goed onderlegd bent, heb je als muzikant een enorme vrijheid. Naast die techniek is het ook van primordiaal belang dat je muzikaal gericht kunt denken. Je ziet de drums als een melodisch instrument, niet als een ritmisch instrument. Ik ben zeer tevreden met de bagage die ik heb en ik moet toegeven dat ik, nu ik meer met pop en rock bezig ben, de jazz wel een beetje begin te missen.”
Wat zijn jouw voornaamste criteria om in te gaan op een aanbod van een artiest?
“De muziek moet me liggen, ik moet er potentieel in zien en ik moet erin geloven. Ik informeer ook altijd even wie er nog bij de groep betrokken is. In België zijn er intussen echter zoveel goede muzikanten dat dit nauwelijks fout kan lopen.”
Arno zei onlangs het volgende: “Een goeie groep met een slechte drummer is een slechte groep.”
“Een groep mag uit zoveel goede muzikanten bestaan, als de drummer het verkloot, houdt het op. De drummer is de motor, samen met de bassist. Zij staan voor mij op gelijke hoogte.”
Wie is/was jouw grote voorbeeld als drummer?
“In de jazz bestaat daar weinig twijfel over: Philly Joe Jones. In de funk is dat Russell Batiste Jr. van The Meters, de legendarische groep rond Art Neville. Weinigen kennen hem, maar hij is zò origineel. Het valt trouwens op dat veel drummers uit New Orleans een specifieke, bijna onnavolgbare stijl hebben.”
En je favoriete drumsolo?
“Een clichévoorbeeld, maar die solo is écht super: ‘Take Five’ van het Dave Brubeck Quartet met drummer Joe Morello. Daarnaast ‘For Big Sid’ van Max Roach, dat volledige nummer is gewoon een drumsolo.”
Wat is het mooiste compliment dat je ooit kreeg op muzikaal vlak?
(denkt lang na)
“Goh, het meeste voldoening haal ik nog uit een compliment van een muzikant waar ik zelf naar opkijk. Ik heb het nogal moeilijk met complimenten en vooral met het onderscheid of die nu gemeend zijn of niet. Als wildvreemden me een compliment geven, omdat ik in Humo of God weet waar sta, stel ik me eerder heel verontschuldigend op.”
“Nu met de ZAMU-awards (waarin jaarlijks in verschillende categorieën de meest verdienstelijke artiesten worden bekroond, DC) ook. Ik vind dat heel tof, maar anderzijds ben ik als de dood voor minder fraaie reacties. Jaloezie is me volkomen vreemd. Ik zou niks liever willen dan dat alle goede muzikanten vroeg of laat zelf genomineerd worden.”
Die bescheidenheid siert je, maar de feiten zijn wat ze zijn: je bent de eerste vrouwelijke muzikante en eerste slagwerker ooit met een nominatie als ‘beste muzikant’.
“Ik voel me echt vereerd en stond perplex toen ik het goede nieuws hoorde. Voor elke muzikant is het een droom om op dat niveau geapprecieerd te worden, dat ga ik niet ontkennen. Natuurlijk geniet ik ervan, maar ik ben wel op mijn hoede. Je zult me niet snel zien zweven. Het kan toch nooit de bedoeling zijn dat ik met mijne kop in elk boekske ga staan é!?”
noot van de redactie: op de ZAMU-awards uitreiking van 13 februari in de Brusselse AB verzilverde Isolde meteen haar nominatie als 'beste muzikant'.
http://www.kindamuzik.net/interview/ex-drummer/isolde-lasoen-daan-billie-king-briskey-als-de-drummer-het-verkloot-houdt-het-op
Meer Ex-Drummer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ex-drummer
Deel dit artikel: