Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In 2010 stonden de rockers van The Bloody Beetroots wel even vreemd te kijken toen hun optreden in de Bravotent op Lowlands vooraf werd gegaan door een dj-set van Von Rosenthal De La Vegaz (echte naam Peter Rosendaal). Maar Rosensaal draait net zo makkelijk een set op het chique feest ter gelegenheid van de lancering van de Nederlandse Vogue eind deze maand. Strak in pak mixt hij klassieke en modern klassieke stukken tot een sfeervol geheel. "Ik draai op hele verschillende plekken, maar zelden op primetime. Het publiek hoeft bij mij niet te dansen", ligt Rosendaal toe. "Ik mix vooral op klankkleur, gevoel en tonaliteit. Als ik bijvoorbeeld twee paukenstukken heb die voor mijn gevoel goed bij elkaar passen en de overgang klopt niet helemaal, dan maak ik daar een edit van. Dat stop ik in Ableton (mixprogramma, red.) en verander dan de toonhoogten of de tempi zodat het gemixt kan worden. Ik vind dat je als dj van klassieke muziek prima gebruik kunt maken van moderne technieken."
Cageiaanse stiltes
Zijn liefde voor muziek erft Rosendaal van zijn vader. "Hij was vroeger handelsreiziger en hij stelde zich in Duitsland voor als Herr von Rosenthal. Dat klonk alsof hij van adel was en dat opende direct deuren. Hij is veertien jaar geleden overleden en de keuze voor mijn dj-naam is een ode aan hem. Ik draaide zelf ruim tien jaar geleden veel in jazzrestaurants onder de naam DJ Vegaz. Die twee namen heb ik uiteindelijk gecombineerd tot iets wat past bij de stijl die ik nu draai." Eind jaren tachtig studeert Rosendaal elektronische muziek op het Haagse conservatorium: "Elk jaar hadden ze een week lang een gastcomponist op bezoek. Die ging dan alle afdelingen langs en deden dan workshops. Stockhausen, Mauricio Kagel en ook een keer John Cage. Met hem hebben we heel typerend niets gedaan. In de aula hadden we een macrobiotische lunchroom ingericht met een koelkastje en een fornuis en iemand gevonden die macrobiotisch kon koken. We hebben de hele week misosoepjes gegeten en Cage vond het fantastisch. Hij is vooral bekend vanwege de stiltes en dit vonden we een mooie manier om daar invulling aan te geven. Ik ben geen groot Cagekenner, maar heb me wel laten inspireren door zijn kunst van het weglaten. Dat is sowieso heel belangrijk in muziek, ook in dansmuziek - de stiltes bepalen de beat. Ik denk dat je als dj ook best de beats kunt weglaten. We hebben nu dertig jaar house, maar er is door de eeuwen heen altijd al dansmuziek geweest. Mijn inspiratie is de Cageiaanse benadering daarvan: let's skip the beat."
Mashups
Van genreoverstijgende mixen van pop, rock of house met klassieke muziek moet Rosendaal niets hebben. "Ik vind dat klassieke muziek dat niet nodig heeft. Op Night of the Proms worden pop en klassiek samengebracht om het meer elan te geven, maar dat ligt heel ver van waar ik mee bezig ben. Uitzonderingen bevestigen overigens wel de regel, ik werk voor sommige stukken samen met Stefan Schmid (Zuco 103) en dan maken we wel eens mashups. Op een ritme van Gorillaz kun je prima Gainsbourg of Brahms mixen. Op Soundcloud hebben we een paar van die mixen staan, maar het zijn schetsen. Die brengen we ook niet uit en al zouden we dat willen, dan krijgen we het met de rechten niet voor elkaar. Eclectische mixen kunnen heel goed uitpakken, of het nou van rock naar dance of van house naar house gaat. Als je ontdekt dat twee nummers goed samengaan dan kun je daar iets mee doen zonder dat je het verneukt. Of juist op een hele leuke manier verneukt, zoals 2 Many DJ's doen. Op mijn eerste cd heb ik een prelude van Tsjaikovski, gepeeld door Janine Jansen, laten overgaan in muziek uit de film Kagemusha. De sfeer en toonsoort zijn gelijk en als je daar dan een overgang of edit van kunt maken is dat te gek."
Nuit Classique
Klassieke clichés gaat Rosendaal zoveel mogelijk uit de weg: "Ik kan een prachtig stuk van Strauss draaien, maar iedereen roept dan meteen 'André Rieu!' Ik vind het juist leuk om verrassend uit de hoek te komen. Don Diablo heeft me wel eens gevraagd om in Paradiso in de kelder te draaien terwijl hij in de grote zaal staat te beuken. Het gaat dan echt om het contrast. Ik ben ook vier keer openingsact geweest voor Vive la Fête. Mijn set ging naadloos over in de elektrobeats van Els en Danny, dat vond het publiek te gek." Voor zijn nieuwe cd heeft Peter duidelijk voor ogen waar deze het beste tot hun recht komen: "Mijn eerste album, Nouvelle Classique, is vooral zwoel. Klassieke muziek kan heel sexy zijn en ik luisterde veel naar Marvin Gaye terwijl ik eraan werkte. Nuit Classique heeft meer met reizen te maken. Het is de perfecte plaat om 's nachts, terwijl je over een verlaten weg rijdt, in de auto te draaien en zo een muzikale reis te maken."
Foto door Carin Verbruggen & Ferry Drenthem Soesman
http://www.kindamuzik.net/interview/dj-von-rosenthal-de-la-vegaz/dj-von-rosenthal-de-la-vegaz-dj-zonder-beats/22643/
Meer DJ Von Rosenthal De La Vegaz op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/dj-von-rosenthal-de-la-vegaz
Deel dit artikel: