Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Als legendarische dj, succesvol producer en vooral als baas van het befaamde Gigolo Records is DJ Hell uitgegroeid tot een waar icoon. Eén dag is hij in België, voor een dj-set op de tweemaandelijkse Gigolo Records-avond in Café d’Anvers, en zijn agenda zit meteen bomvol interviewafspraken.
Het is dan ook een stuk in de nacht voor we DJ Hell kunnen spreken, in de backstage van Café d’Anvers. Over een dik half uur moet hij op, maar DJ Hell zit ontspannen achterover geleund in een stoel. Hij nipt nog eens van zijn glas champagne en zet zich dan recht om gepassioneerd te praten over muziek. Hij mag dan een van de meest succesvolle mensen uit de wereld van de elektronische muziek zijn, van kapsones is geen sprake. Integendeel, hij blijft heel bescheiden bij de aandacht die zijn nieuwe mixplaat krijgt.
“Het is wat overweldigend. Zowel in Engeland als in Duitsland sta ik op de cover van verschillende muziekmagazines. Dat is fantastisch, maar het blijft ook maar een mixplaat. Wat gaat dat worden als ik een nieuw album uitbreng?”, lacht DJ Hell.
Detroit soul
De Misch Masch-compilatie van DJ Hell is de derde uit de reeks; Tiefschwarz en Freeform Five beten de spits af. Elke Misch Masch bestaat uit twee cd’s: een met een mix en een met een verzameling remixes van de artiest. Voor zijn mix kiest Hell voor een mengeling van oud en nieuw. Op de tracklisting staan pioniers als Derrick May en Lil’ Louis naast nieuw talent als Sebastian San en Zander TV.
“Als ik een mix maak, dan vertrek ik altijd van een concept, een rode draad. Deze mix draait om Detroit soul en Chicago funk. Als je de nieuwe producers van vandaag hoort, dan merk je dat die beïnvloed zijn door het geluid van de pioniers uit Detroit en Chicago. Daarom leek het me logisch om die nieuwe nummers te mixen met die oude. Ik draai al platen sinds 1978 en ik heb de hele evolutie van elektronische muziek van op de eerste rij meegemaakt. Ik wil de kennis die ik heb opgedaan delen met iedereen. Ik wil uitleggen waar de muziek van vandaag vandaan komt en waar ze naartoe gaat”, aldus DJ Hell.
Op het tweede schijfje staan tien remixen van DJ Hell verzameld, door hemzelf geselecteerd. Geen gemakkelijke taak, want hij is een veelgevraagd remixer en maakte tientallen remixen de afgelopen vijftien jaar. Toch stoort hij zich aan de hele remixbusiness. “De platenmaatschappijen zijn alleen geïnteresseerd in een bekende naam om op de hoes te zetten zodat ze meer platen kunnen verkopen. Of de remix ook iets bijbrengt aan een nummer, dat is vaak minder belangrijk. Daardoor hoor je zelden een remix die iets toevoegt aan het origineel. Ik merk het ook als ik voor Gigolo Records remixen bestel. Als ik er tien krijg, is er hoogstens één de moeite.”
“Ik hou zelf meer van het oorspronkelijke idee achter remixen, zoals de discoproducers dat in de jaren zeventig deden met de extended 12’’ versions. Je moet van nul beginnen, alles wat je niet goed vindt aan het origineel er uithalen en dan het nummer op jouw manier opnieuw opbouwen met eigen effecten en geluiden”, vertelt DJ Hell.
I’m a Disco Dancer
Door het enorme succes van Gigolo Records heeft Hell nauwelijks tijd voor eigen producties. Met zijn eigen label was het van in het begin raak. Hit na hit kwam uit op het label en het zorgde mee voor de hele hype rond electro enkele jaren geleden. “Het is allemaal heel snel gegaan. Bij de vierde release was het al raak, met ‘I’m a Disco Dancer’ van Christopher Just.”
“Daarna was er plots Miss Kittin, kwam Zombie Nation naar ons en dat bleef zo maar doorgaan. Toen nummers als ‘Emerge’ (Fischerspooner, red) en ‘Sunglasses at Night’ (Tiga, red) uitkwamen, hoorde je die overal. Iedereen speelde ze: techno-dj’s, house-dj’s, pop-dj’s, het was echt waanzin”, herinnert Hell zich.
Toch was het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Eén man zorgde bijna voor een snelle ondergang van het label: Arnold Schwarzenegger. Op de eerste releases van Gigolo Records stond een logo met zijn beeltenis. The Terminator stuurde een leger advocaten af op Gigolo Records en diende een gigantische schadeclaim in.
“Zij redeneerden dat wij profiteerden van de bekendheid van Schwarzenegger en dat we door zijn beeltenis meer platen verkochten. Dat was een heel pijnlijke zaak die bijna onze ondergang betekende. Ik moest een bedrag ophoesten dat ik gewoon niet had. Ik mocht gelukkig in maandelijkse schijven betalen, maar het heeft wel twee jaar gekost voor alles afbetaald was”, vertelt DJ Hell.
Schwarzenegger verdween van de Gigoloplaten en werd vervangen door een logo met Sid Vicious. Nu siert de Amerikaanse seksbom Amanda Lepore de platen van Gigolo, maar niet voor lang meer. “Volgend jaar pakken we uit met een nieuw logo. In 2007 bestaan we tien jaar en daar hoort een nieuw logo bij.”
Boek
Voor die verjaardag werkt DJ Hell aan een speciale verjaardagscompilatie en een boek over de geschiedenis van het label. “In die tien jaar is er zo ongelooflijk veel gebeurd dat ik graag het hele verhaal op papier wil zetten. We hebben meer dan tweehonderd releases gedaan en we hebben fantastische artiesten ontdekt. Het is ook voor mezelf heel boeiend om alles nog eens op een rijtje te zetten.”
Het wordt een druk jaar voor DJ Hell, want naast alle projecten rond de verjaardag van Gigolo Records zal hij ook een nieuw album uitbrengen. Het moet de opvolger worden van NY Muscle, dat alweer drie jaar oud is. “Ik werk dag en nacht en dan heb ik nog niet genoeg tijd om al mijn plannen en ideeën te verwezenlijken. Alleen het label runnen is al een dagtaak op zich. Daardoor had ik de voorbije jaren geen tijd voor eigen producties, maar dat vind ik niet eens zo erg. Je kunt beter een tijdje zwijgen en wachten om je mond open te doen tot je echts iets te vertellen hebt. Ik heb het gevoel dat dat moment nu gekomen is.”
Over het album wil DJ Hell verder niet veel zeggen. “Ik ga alleen vertellen dat het voor heel wat mensen een teleurstelling zal zijn, omdat het anders zal klinken dan ze gewoon zijn. Het zal geen typische Hellplaat worden en al helemaal geen typische Gigoloplaat.“
Na wat aandringen wil Hell nog wel één tipje van de sluier oplichten. “Ik wil je wel vertellen dat er één redelijk bekende Belgische producer aan meewerkt. Vroeger was hij in elk geval redelijk bekend. En neen, ik vertel nog niet wie. Je zult moeten wachten tot volgend jaar”, schatert hij.
http://www.kindamuzik.net/interview/dj-hell/dj-hell-werkt-dag-en-nacht/14655/
Meer DJ Hell op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/dj-hell
Deel dit artikel: