Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Nou zijn lange pauzes voor Descendents niet ongebruikelijk, omdat zanger Milo Aukerman ook een carrière als biochemicus probeert op te bouwen. Toch is dat volgens drummer en bandlid van het eerste uur Bill Stevenson, niet de belangrijkste reden voor de grote interval tussen de albums. “Eind 1997 zijn we gestopt met toeren voor Everything Sucks en in ’99 begonnen we elkaar weer demo’s toe te spelen. Alleen werd mijn vader toen ernstig ziek en die heb ik verzorgd. Vervolgens kregen in 2001 drie van de bandleden een baby waardoor de band wegens ouderschapsverlof plat lag.”
Therapie
Dat de leden van de in 1979 opgerichte band al wat ouder zijn en het nodige hebben meegemaakt blijkt ook wel uit de teksten op Cool To Be You. Voor de band die toch aan de wieg stond van de punkpop is het een behoorlijk zwaar album geworden. Bassist Karl Alvarez leverde een nummer aan over zijn scheiding, Aukerman zingt de frustraties over zijn niet geheel naar wens lopende academische carrière van zich af in ‘Tack’ en Stevenson zelf heeft over de verzorging van zijn vader - met wie hij een moeizame relatie had - een lied geschreven. Wat meteen de vraag oproept of Cool to Be You misschien de midlifecrisisplaat van Descendents is. Stevenson: “Mijn midlifecrisis had ik rond mijn dertigste. We hadden altijd al een wat donkere kant, hoewel we daar niet echt bekend om staan. Maar het zou best kunnen dat Cool to Be You over het geheel genomen een wat serieuzere plaat is. We zijn immers veertigers, ons nog steeds gedragen als een stelletje teenagers zou nonsens zijn.”
Geeft al die emotie geen problemen? Aukerman moet al die zeer persoonlijke teksten van de anderen wel zingen. “De reden dat ik zo persoonlijk schrijf is dat ik weinig fantasie heb. Dus schrijf ik over wat ik meemaak, bij wijze van therapie. Er moet wel een meerderheid zijn in de band die achter zo’n tekst staat, maar meestal geeft dat geen probleem. Het is zelfs iets dat ons emotioneel bindt. Milo’s vader is nu bijvoorbeeld erg ziek, dus kan hij zich inleven in ‘One More Day’, het nummer dat ik over mijn vader schreef. Hetzelfde geldt trouwens voor de fans. Ik probeer alle e-mails te beantwoorden, maar het is niet bij te houden.”
Béla Bartók
Maar het zijn niet alleen persoonlijke zaken die The Descendents bezighouden. De band droeg een nummer bij aan de Rock Against Bush compilatie van het door vriend en labelbaas Fat Mike van NoFX opgezette Punkvoter project. Toch blijkt bij doorvragen dat Stevenson zich nog steeds niet heel erg met politiek bezighoudt. Een veel gedetailleerder statement over het beleid van de huidige Amerikaanse president dan “Bush jaagt ons allemaal de dood in” heeft hij net. Het is meer het “Anything but Bush”-sentiment dat hem beweegt, dan dat hij een duidelijke visie heeft hoe het dan wel zou moeten.
Diplomatiek kan Stevenson daarentegen wel zijn. Bij de vraag of hij vindt dat Descendents misschien een beetje een negatieve invloed heeft gehad op het muzieklandschap door aan de basis te staan van de hele mall punk golf is het verrassende antwoord: “De laatste tien jaar heb ik vooral naar Ornette Coleman en Béla Bartók geluisterd, dus ik ben niet zo op de hoogte wat er nu allemaal speelt.”
Ongeorganiseerd
Toch is Stevenson nog behoorlijk actief in de punkscene. Hij produceert veel platen en speelt naast Descendents en All (Descendents met een andere zanger) sinds kort ook in Only Crime. In die band spelen naast Stevenson ook leden van Good Riddance en Converge. Hun debuut To the Nines verscheen onlangs. Verder is hij met Alvarez toegetreden tot een lokale Californische favoriet uit de begintijd van Descendents, The Last.
“Het gaat allemaal heel ongeorganiseerd, de dingen ontwikkelen zich gewoon langzaam. Dat is wat de kwaliteit hoog houdt.”
http://www.kindamuzik.net/interview/descendents/descendents-ons-nog-gedragen-als-een-stelletje-teenagers-zou-nonsens-zijn/7078/
Meer Descendents op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/descendents
Deel dit artikel: