Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het uur van de waarheid komt met rasse schreden dichterbij. De release in België is gepland op 14 februari, in Nederland op 3 maart. Ook de live-tournee komt eraan. Voelen jullie de spanning stijgen?
Bent: “We zijn momenteel druk aan het repeteren om de aankomende shows op punt te stellen. Je kunt dus wel stellen dat de spanning aan het toenemen is.”
De opnames van The Human Thing zijn, zo las ik in de persbio, een ware uitputtingsslag geworden?
Bent: “Dat is het minste wat je kunt zeggen. Alles samen zijn we toch wel één jaar aan deze plaat bezig geweest, waarvan zes maanden in de studio. We hebben er een dag en nacht aan gewerkt, werkdagen van twintig uren waren geen uitzondering. Het was bovenal een uitputtingsrace tegen de tijd!”
Lieven: “We zijn nauwelijks de studio uit geweest, of het moet geweest zijn om sigaretten te gaan halen in de nachtwinkel. (lacht) Dit was echt de enige manier waarop we de plaat konden maken. De opnames van I Love waren ook al een zware bevalling, dus hadden we zoiets als een aha-erlebnis.”
Was er sprake van enige druk op de groep na het succes van I Love? Das Pop staat erom bekend een groep te zijn die de lat zeer hoog legt voor zichzelf..
Bent: “We hebben eigenlijk nog het meest druk gevoeld onderling in het begin, om de eenvoudige reden dat er gewoon ‘niks’ was. We moésten die tweede plaat maken, maar we hadden totaal nog geen materiaal, dus dat bracht aanvankelijk wel wat druk met zich mee. Maar dan begin je songs te schrijven en geleidelijk aan komt de motor op toerental. Zonder het zelf te beseffen, waren we plots vertrokken.”
Voor de opnames van I Love hanteerde producer Phil Vinall een ietwat ongewone, maar uiterst doeltreffende formule. Zijn jullie nu op dezelfde wijze te werk gegaan?
Lieven: “Nee, dit keer zijn we allemaal samen aan de slag gegaan. Er was wel één grote edit-room waar alles in de juiste banen geleid werd.”
Phil Vinall kennen we intussen als een uiterst gerespecteerd producer (The Auteurs, Elastica, Placebo), maar hoe belangrijk is deze man als mens tijdens zo’n slopend opnameproces?
Lieven: (knikt instemmend) “Phil had een zeer belangrijke functie binnen de groep. Hij fungeerde min of meer als zesde groepslid (toen waren we nog met vijf). Reeds van in het begin klikte het zeer goed met hem. Na verloop van tijd wordt zo’n man dan echt hét bindmiddel tussen de groep als er eens discussies ontstaan … en die zijn er zeker geweest!”
Tijdens de opnames liet toetsenist Tom Kestens bovendien weten dat hij het voor bekeken hield bij Das Pop. Dat is beslist geen geschenk op zo’n moment?
Bent: “Dat klopt. Je moet weten dat die beslissing van Tom natuurlijk niet uit de lucht kwam gevallen. We voelden het eigenlijk al enige tijd aankomen.”
Lieven: “Maar … als je met je neus op de feiten gedrukt wordt en zo’n beslissing daadwerkelijk wordt meegedeeld, is het toch wel een klap!”
Is The Human Thing uiteindelijk de plaat geworden die jullie in je hoofd hadden vóór je de studio introk?
Bent: “Voor je aan de opnames begint, kun je nooit met zekerheid zeggen waar je gaat uitkomen. We hadden natuurlijk wel een idee hoe de plaat moest klinken, althans zoals wij het wilden.”
Lieven: “Het is toch wel de plaat geworden die we wilden maken. The Human Thing is voor mij 100% de plaat geworden die ik in mijn hoofd had.”
Bent, je liet je onlangs ontvallen dat The Human Thing veel meer de groep benadert die jullie echt zijn. Was dat dan bij jullie debuut minder het geval?
Bent: “Voor I Love wilden we gewoon die ‘popplaat’ maken. Toen dat eenmaal een feit was, zijn we muzikaal ontzettend geëvolueerd als individu én ook als groep. Dit album is gewoon veel eerlijker.”
I Love was een conceptplaat pur sang, zowel qua inhoud als qua verpakking. Ook voor The Human Thing waren er plannen in die richting, maar die zijn uiteindelijk niet doorgegaan?
Bent: “Waren er plannen voor een conceptplaat?”
Lieven: “Ja. In het begin is er wel over gesproken geweest, maar we hebben dat plan snel laten varen.”
Bent: “De I Love-plaat was gewoon pop in de ‘ruimste’ zin van het woord. De muziek en alles wat daaraan vastzat. De songs moesten gewoon passen in het concept van I Love. Alles ademde ‘pop’ toen. Op The Human Thing staan de nummers veeleer op eigen benen.”
Wat de plaat betreft, schippert mijn voorkeur tussen het gewaagde ‘Turn’ en het mijmerende ‘All Wrong’. Welke song ligt jullie het nauwst aan het hart?
Bent: “Tof!”
Lieven: “Ik heb eigenlijk niet echt een voorkeur. Voor mij staan alle songs op eenzelfde hoogte.”
Bent: “Mijn lieveling van het album is ook ‘All Wrong’.”
Ik heb gisteren geheel toevallig de video van ‘You’ gezien. Die is ingeblikt in de Caraïben.
Bent: “We zijn niet met het idee naar de Caraïben getrokken om er een clip op te nemen. Ik ben samen met Niek (Meul, bassist, dc) naar ginder getrokken en we hadden een 8mm bij ons. We wisten dat ‘You’ de eerste single van de nieuwe plaat zou worden en plots kwamen we op het idee voor de video.”
Jullie hebben de video vrij sober gehouden, contrasterend met de pracht en praal van een exotisch eiland …
Bent: “Klopt!”
… je was er bovendien onder de indruk van de pelikanen én trekt er rond in een Cadillac!
Bent: “Het was dus een echte Cadillac, he! We hebben er dagen naar pelikanen gestaard die vanachter de rotsen opdoken. Prachtig! De video is overigens in één take opgenomen en dat was allesbehalve eenvoudig. Ik zat dus achterin die Cadillac en uit de speakers vooraan knalde sambamuziek, dat was heel verwarrend. ‘k Heb de grootste moeite van de wereld gehad om beeld en klank op elkaar af te stemmen.
Voor I Love opteerden jullie voor een adembenemende hoes. Die van The Human Thing is er naar verluidt één met vier verschillende covers …
Bent: “De titel zegt het zelf al, The Human Thing. Er worden dus vier verschillende versies van de plaat uitgebracht met telkens één van ons op de cover. Dus kunnen de mensen beginnen verzamelen!
Enkele maanden geleden werd de samenwerking met jullie platenfirma PIAS verbroken. Betreuren jullie die beslissing of was het eerder een bevrijding voor Das Pop?
Bent: “Nee, absoluut niet. We hebben trouwens zelf de beslissing genomen om weg te gaan. We waren al volop bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe plaat en PIAS had nog steeds niks van zich laten horen.”
Lieven: “We hadden het gevoel dat het hen niet echt bezig hield wat we deden.”
Een gebrek aan steun dus ?
Lieven: “Ergens wel. Toen ze uiteindelijk toch van zich lieten horen, waren we al een heel eind op weg en we hebben dan maar beslist om alles zelf te doen.”
In België viel ook Arid recent zonder platenfirma, heel wat bands werken intussen in eigen beheer verder. De toekomst oogt vrij somber voor de artiesten, zien jullie hierin een oplossing?
Bent: “Het gaat nu toch al enkele jaren zéér slecht in de platenindustrie, dus moest er vroeg of laat ‘iets’ gebeuren. Platenfirma’s willen niet meer investeren in een artiest, de artiesten voelen zich op hun beurt niet meer gesteund. Ja, het is nu eenmaal zo. Ik vrees dat we er ons moeten bij neerleggen.”
Jullie debuut is, naast de Benelux, ook verschenen in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje. Hoewel jullie aanvankelijk bestempeld werden als ‘Belgische Britpop’, is de plaat nooit in Engeland verschenen.
Bent: “Ik heb die associatie eigenlijk nooit goed begrepen. Engeland is in feite nooit een doel op zich geweest en I Love werd er bijgevolg niet uitgebracht.”
Lieven: “Met deze plaat hopen we echter wel wat los te maken in Engeland. Als groep is Engeland toch nog altijd min of meer dé norm! We willen er dus zeker heen.”
Bent: “Absoluut!”
The Human Thing werd deels ingeblikt in Düsseldorf. München en Berlijn behoren tot jullie geliefkoosde stekjes. Vanwaar die speciale affiniteit met Duitsland?
Lieven: “Als je in een stad arriveert, voel je meteen de sfeer die de stad uitstraalt. Toen ik voor het eerst in Berlijn was, wist ik nauwelijks wat me overkwam. Ik had echt iets van ‘waauw’, een compleet overweldigend gevoel!”
Bent: “Supertoffe stad. We hebben er ook niet echt een verklaring voor, het is gewoon zo gegroeid, denk ik.”
Duitsland is al enkele jaren de bakermat van de betere elektropop. Ik denk aan de Weillheim-scène van The Notwist, Console, , het Morr-label, etc. Volgen jullie de hedendaagse ontwikkelingen op de voet?
Bent: “Als er één Duitse band naar voren geschoven wordt is het Rammstein (fronst de wenkbrauwen), maar er zijn gewoon zoveel goede bands in Duitsland. Ja, ik volg het zeker en vast! Ik ken ze niet allemaal, maar ik lees wel de artikels en recensies.”
Gent is stilaan de plaats van Antwerpen aan het innemen als epicentrum van de betere Belgische pop en rock. Jullie waren het afgelopen jaar ook druk in de weer voor andere Gentse bands (Thou, Starfighter, Bolchi, etc …). Mogen we voorzichtig gewagen van een scène?
Bent: “Waarschijnlijk wel dan. Weet je, als we een gitarist nodig hebben, gaan we die niet in Milaan halen, dat spreekt voor zich. Hier in Gent loop je elkaar ook al wat vaker tegen het lijf in het nachtleven. Als je dan eens iets gedaan moet hebben, is het volstrekt logisch dat je gaat aankloppen bij de mensen/muzikanten die je kent.”
Volgende week op ‘De Nachten’ kan het publiek voor het eerst kennismaken met The Human Thing. Daarna trekken jullie door Vlaanderen en Nederland. Wordt het iets speciaals?
Lieven: “We zijn er, zoals je ziet, nog volop mee bezig. Het is zo dat onze live-shows
vaste vorm krijgen naarmate de repetities vorderen.”
Ben: “Het wordt in elk geval totaal iets anders dan de I Love-tournee. Geen zonnebrillen meer, minder flashy allemaal. Die ‘pop’-attitude hebben we wel gehad nu.
Net voor nieuwjaar trokken jullie bij wijze van try-out voor vier concerten naar Spanje. Hoe reageerden de Spanjaarden op Das Pop?
Bent: “Dat was eigenlijk best wel grappig, moet ik bekennen. Die concerten waren overigens geen try-outs, maar het allerlaatste luik van onze I Love-tour. Vreemd, als je weet dat we net in de laatste rechte lijn van onze nieuwe plaat zaten. We hebben in Barcelona en Madrid gespeeld, Valencia ook! De reacties waren vrij goed, het was kortom erg leuk om er te spelen.”
Ik heb me ook laten wijsmaken dat jullie dat vooral in de gayscène aardig wat lof geoogst hebben? Ik neem aan dat het een grap is …
Bent: (lacht) Néé, toch niet! Er was in Spanje ook een persdag voorzien en zowat de helft van de journalisten door wie ik werd opgebeld, bleek voor gaymagazines te schrijven. Dat was héél grappig!
Tot slot, wanneer is 2003 geslaagd voor Das Pop?
Bent: “We willen onze muziek gewoon aan zoveel mogelijk mensen laten horen én we hopen veel te kunnen touren!”
http://www.kindamuzik.net/interview/das-pop/das-pop-dit-was-echt-de-enige-manier-waarop-we-de-plaat-konden-maken/2438/
Meer Das Pop op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/das-pop
Deel dit artikel: