Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Russell Bates (drums), Tom Dakin (gitaar) en zanger George Waite wachten buiten Concerto, waar de band net een korte set heeft gespeeld om de nieuwe plaat onder de aandacht te brengen. Waite vertelt dat ze de dag ervoor hebben opgetreden in Club Ziggo, een kleine hal die grenst aan het immense en nieuwe Ziggo Dome. "Dat is een van de vreemdste plekken waar we ooit hebben gespeeld. Normaal komen we in zalen en cafés die al vijftig jaar bestaan, en van ellende uit elkaar vallen. Dit is het andere uiterste. Niet de beste plek voor een rock-'n-roll show." Het drietal is wel onder de indruk van de Amsterdamse platenzaak. "In Sheffield is er niets zoals dit. Er is een kleine platenwinkel, maar daar kan je bijna niets vinden. Ik heb nog nooit zoveel platen bij elkaar gezien," vertelt Waite.
Platenzaken
Bates: "Het is een schande dat er zo veel platenzaken verdwijnen tegenwoordig. In Sheffield is er nog maar één over, en in heel Engeland zijn er al veel gesloten. Het is jammer dat mensen van nu liever kiezen voor gratis muziek." Gitarist Dakin vult aan: "Natuurlijk zou het mooi zijn als muziek voor iedereen gratis is, maar als de bands er niets aan over houden, stoppen ze ermee. En dan zitten we op een dag zonder muziek." Hij is bang dat het einde voor artiesten dan ook snel nadert. "Er komt een moment dat artiesten nauwelijks meer iets verdienen aan het maken van muziek. Pas dan zal het doordringen bij platenmaatschappijen en consumenten dat dit niet de juiste manier is om voorwaarts te gaan in de muziek. Misschien is dat over tien jaar al. Ik vraag me af of Concerto over tien jaar nog bestaat," zegt hij bezorgd.
Waite durft zelfs te stellen dat hij en zijn bandleden in het verkeerde tijdperk zijn geboren. Twintig jaar te laat. "Soms denk ik dat we in de jaren tachtig of negentig hadden moeten leven als artiesten, dat was een betere tijd geweest voor onze muziek. Daar ging het er heel anders aan toe. Iedereen die ook maar een beetje klonk als Blur of Oasis kon een platencontract krijgen. Bands van vroeger hadden het makkelijker." Bates wijst op een ander gevaar dat het internet met zich mee brengt, en waar The Crookes nog steeds mee om moeten leren gaan. "Albums worden snel vergeten, en je moet geluk hebben als je plaat wordt opgemerkt. Het is niet meer zo vanzelfsprekend als twintig jaar geleden." Dakin lacht: "Ik hoop niet dat we nu overkomen als chagrijnige oude mannen."
Hard werken
De heren van The Crookes zijn ervan overtuigd dat iedere doorgebroken band van tegenwoordig zijn plekje aan de top ook daadwerkelijk heeft verdiend. Waite: "Je kan met zekerheid zeggen dat deze bands keihard hebben gewerkt, en de beste liedjes hebben geschreven die ze ooit hebben kunnen schrijven. Dat is ook wat wij hebben gedaan op dit album, en onze vorige releases. Het duurde bij ons bijna vier jaar tot we buiten Sheffield naam hadden gemaakt." Bates vertelt: "Daar staat tegenover dat je een solide en trouwe groep fans om je heen hebt die je blijven steunen en de nieuwe liedjes al woord voor woord kunnen meezingen. Het duurt een tijd, maar het werken en wachten is het meer dan waard."
De komende maanden zullen volledig in het teken staan van Hold Fast. In het najaar staat de grootste Engelse tour tot nu toe op de agenda, en komt de groep ook nog langs het Europese vasteland. De band voelt zich op zijn gemak met het nieuwe album op zak en Dakin vertelt: "Bij het maken van de vorige plaat waren we wat onrustiger. Daar hebben we alle drie nog steeds littekens van", lacht hij. "We voelden ons nu meer op ons gemak. Dat hoor je terug in de liedjes; die zijn vrolijker en energieker. We schreven het album toen we aan het toeren waren in de zomer, dus we hadden constant een dansend en genietend publiek in ons achterhoofd. We wilden liedjes maken die live goed zouden aan slaan en tot nu toe is dat inderdaad het geval."
Alcohol
En inderdaad: leg je voorganger Chasing after Ghosts naast Hold Fast, dan leer je de serieuze en ietwat donkere kant van The Crookes kennen. De opener van de nieuwe plaat, 'Afterglow', laat direct het goede humeur horen waarover Dakin vertelt. Waite: "Ten tijde van het eerste album speelden we alles op veilig. We hadden net een label, een manager, een boeker; we durfden alleen brave liedjes te schrijven en te spelen. Ditmaal leven we meer, het is een album geworden met 'soul' en gevoel." Bates vult aan: "En niet onbelangrijk: er kwam veel meer alcohol bij kijken. Dat heeft ons op bepaalde momenten erg goed gedaan."
http://www.kindamuzik.net/interview/crookes/the-crookes-bands-van-vroeger-hadden-het-makkelijker/23124/
Meer The Crookes op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/crookes
Deel dit artikel: