Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De groep is ongemerkt een vaste waarde geworden in het poplandschap. Hoewel het niet veel had gescheeld of ook zij waren slachtoffer geworden van het korte termijn beleid van hun platenmaatschapij. In 1996 kwam hun tweede album 1977 uit en lag de wereld aan hun voeten. Een inmiddels klassieke popplaat waarop Nirvana de strijd aanging met The Buzzcocks. 'Goldfinger', 'Girl from Mars' en 'Oh Yeah' werden grote hits en de drie jongens stonden die zomer op de cover van elk Engels blad. Dat zij met hun 19 jaar dezelfde leeftijd hadden als hun fans maakten het trio tot dé tienericonen van de alternatieve jeugd. Maar ja, roem brengt ook veel alcohol en drugs met zich mee. Iets waar drummer Rick McMurray en vooral Hamilton maar moeilijk mee om konden gaan. Wheeler wilde ondertussen volwassen worden en liep ook nog eens tegen een writer's block aan. Daaruit voort kwam Nu-Clear Sounds, een der grootste flops van het vorige decennium. Alles wat Ash leuk maakte was afwezig op dit album, ondanks de toetreding van de heetste rockchick van Engeland, Charlotte Hatherly, op gitaar. Hun popinstinct werd door het vele drugsgebruik verdoofd en dit leidde tot oeverloze psychedelische powerrock die waarschijnlijk alleen leuk was tijdens het maken ervan. Hoe kijkt de band nu terug op deze periode? Tim: "Dat was een wazige tijd waarin we niet goed wisten waar we mee bezig waren. Nu-Clear Sounds geeft dat goed weer: de ene helft bestaat uit schizofrene, gestoorde noiserock en de andere met alleen maar sombere ballads."
De band was weer terug bij af en de platenmaatschappij begon te morren. Gelukkig kregen zij in 2001 weer zicht op de realiteit en grepen zij hun laatste kans met beide handen aan. Terug was de vertrouwde en opgewekte popsound op Free All Angels. Mede dankzij de singles 'Shining Light' en 'Burn Baby Burn' herwon de band zijn populariteit en zorgde dit er ook voor dat zij het nu in Amerika mochten gaan proberen. Iets wat duidelijk zijn invloed op Meltdown heeft achtergelaten. Mark: "De meeste nummers zijn geschreven tijdens onze Amerikaanse toer van 2002. Daar zijn we echt gegroeid als band: veel steviger en strakker geworden." Tim: "Ik heb daar ook geleerd om mijn stem voor de zwaardere nummers anders te gebruiken. Ik kan nu meer kracht zetten." Had je het zonder dit herwonnen zelfvertrouwen ook aangedurfd om weer een harde plaat te maken? "Ja, na die tour waren we overtuigd van ons eigen kunnen en de kwaliteit van de nieuwe nummers. Van de toestand met Nu-Clear Sounds hebben we veel geleerd en die fouten zullen we niet meer maken." Als Mark gevraagd wordt hoe het nu staat met zijn drugsgebruik, geeft hij een ontwijkend antwoord. Tim schiet hem te hulp. "We drinken nu meer dan dat we drugs nemen en dan gebruiken we ook alleen nog maar natuurlijke drugs. Geen chemicaliën meer voor ons."
Het nieuwe dieet en de Amerikaanse zon heeft hun in ieder geval goed gedaan. Mark: "De opnameperiode was geweldig. Drie maanden lang hebben we in een groot huis in Los Angeles gezeten en in de studio gewerkt waar Nirvana Nevermind heeft opgenomen." Jullie eeuwige wens om met producer Butch Vig te werken ging echter wederom niet in vervulling. Tim: "Nee, erg jammer. We proberen het elke keer weer bij hem, maar hij doet nu alleen nog maar dingen met Garbage volgens mij. Maar er komt een dag…! Aan de andere kant hebben we nu met Nick Rasculinecz (Foo Fighters, QOTSA - AV) gewerkt en hij kan weleens de nieuwe Vig zijn." Mark: "Onze mixer, Rich Costey, is hoe dan ook de nieuwe Andy Wallace." Wat hebben jullie van Gomez geleerd? "Hij is de eerste Amerikaanse producer waar we mee gewerkt hebben en hij wekte een nieuw soort enthousiasme op. Muzikaal gezien ligt het grootste verschil in de drums, die hebben een hoofdrol gekregen. Dit is echt Rich's album en het klinkt fantastisch. Normaal gesproken nemen we ook altijd eerst de bas en drums op, maar Nicks idee was om nu de bas als laatste te doen. Eerst nog gitaar en zang, zodat ik daarna alle gaten op kon vullen."
De band klink vetter dan ooit en met de zware riffs op ondermeer de nieuwe single 'Clones' komen ze verassend goed weg. Ze zijn deze keer niet vergeten om het geheel te mengen met de geliefde catchy melodieën. Nummers als 'Starcross'd' en 'Won't Be Saved' kunnen zich dan ook moeiteloos meten met de pareltjes van 1977.Tim: "We zijn nog steeds erg blij met dat album en het heeft ons veel succes gebracht. We spelen er nog veel nummers van." Heb je nu je wat ouder bent spijt van de fameuze hidden track 'Sick Party' waar jullie kotsend op te horen zijn? "Nee hoor, we zijn er zelfs een beetje trots op. Als de tijd er is dat je kinderen het te horen krijgen begin je misschien een beetje schaamte te voelen haha." Mark: "Toen we door San Francisco reden werd het zelfs op de radio gedraaid tijdens de spits. Je had de gezichten van de mensen moeten zien!"
De hype van '96 hebben zij in ieder geval ruimschoots overleefd. Mark: "Je weet dat je zoveel aandacht vanuit de pers nooit vol kan houden en daar moet je ook op voorbereid zijn. Wat volgens mij ook belangrijk was, is dat we altijd gezegd hebben dat we een Ierse band zijn en dus niks met dat Britpopgedoe te maken hadden." Van de laatste hype-bandjes geeft Tim Franz Ferdinand de meeste kans op een lange carrière. "Zij zijn al wat ouder en hebben al veel ervaring met hun vorige bands. Het zijn intelligente gasten."
Met een gemiddelde leeftijd van 26 jaar is Ash nog steeds een heel jonge band. Vanaf hun elfde jaar spelen de jongens al samen. Jullie zijn het muzikantenleven nog steeds niet zat? Tim: "Nee hoor, ik heb nooit een normaal leven willen hebben haha." Mark: "Als ik naar onze vrienden uit St. Patricks kijk die elke dag van 9 tot 5 moeten werken… dat lijkt me verschrikkelijk." Voelen jullie je niet schuldig tegenover hen? "Nee, wij werken er ook heel hard voor. Zij zijn ook juist heel blij voor ons. We worden ook niet anders behandeld en ze krijgen altijd kaarten voor concerten en feesten." Als nadelen van het toerleven noemen de twee het gemis van vrienden en familie en dat ze hun conditie niet op peil kunnen houden. Mark zou het liefst elke dag zwemmen en Tim ziet geen kans om te joggen. "Je kan niet even gaan rennen in een vreemde stad. Je weet daar de weg niet en voor hetzelfde geld kom je opeens in een achterbuurt terecht." Het bezichtigen van steden lukt hen op tournees zelden en dat lijkt er met de nieuwe ook niet in te zitten. In een hectisch tempo gaan ze weer heel de wereld over. Tim: "Het is voor ons erg belangrijk om het internationaal gezien zo ver mogelijk te schoppen. Zeker omdat we al lang bezig zijn, willen we niet steeds hetzelfde doen."
Het aankomende EK voetbal zullen ze dus waarschijnlijk missen wegens andere verplichtingen. Iets wat ze betreuren, maar ach… Ierland doet toch niet mee. Tim: "Oh shut up! Jij baalt er dus nog duidelijk van dat wij jullie tijdens de WK-kwalificatie hebben verslagen. Maar Nederland heeft ons zo vaak dwars gezeten dat het wel eens tijd werd. Dat was echt een geweldige dag. We stonden toen in het voorprogramma van U2 op Slane Castle waar nu ook die DVD van uit is. Voor onze show lieten ze heel de wedstrijd zien. Iedereen was uitzinnig en toen mochten wij op. Wat een kick!" Mark: "Dat WK hebben trouwens voornamelijk in Amerika gevolgd. Althans voor zover dat mogelijk was. Om vier uur 's ochtends werden de wedstrijden daar uitgezonden en dan laten ze maar één helft zien om daarna een diepzeevisprogramma uit te zenden!" Dan maar veel DVD's meenemen om je te kunnen vermaken. Hun nieuwe logo is geïnspireerd door de film Kill Bill, die volgens Mark fucking ace is. Wat vinden jullie als officieel te boek staande Star Wars-verslaafden eigenlijk van Lord of the Rings? Mark: "Ja, mensen proberen daar een competitie van te maken welke nou beter is, maar ik vond het geweldig hoor." Tim: "Als kind had ik het boek al vier keer gelezen en de film was net zo cool. Heel goed gedaan."
http://www.kindamuzik.net/interview/ash/ash-nog-steeds-jonge-honden/6044/
Meer Ash op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ash
Deel dit artikel: