Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
"Ik ben op mijn zeventiende begonnen met reggae verkopen aan platenwinkels. Er was geen distributienetwerk in die tijd, ik reed rond met een busje. Ik heb dat gedaan van 1975 tot 1979, toen begon Rough Trade er mee. Daarna heb ik getoerd met The Clash, Don Cherry en The Slits en ben ik een album voor Creation Rebel gaan produceren", vertelt Adrian (52) in zijn kleedkamer in het Paard van Troje. In 1981 start hij het On-U Sound label en brengt daarop dub, reggae en industriële muziek samen. Aan de begindagen heeft Sherwood de beste herinneringen: "Alles was nieuw, we dachten niet na over de gevolgen of de zakelijke kant. Als ik nu terugkijk waren de eerste vijftien jaar de beste, daarna kwam de klad er in. Van het eerste New Age Steppersalbum tot de eerste Little Axe, dat zijn ongeveer honderd albums geweest, waarvan er negentig echt goed waren. Daarna ben ik gescheiden en heb ik veel geld verloren. Ik raakte gedesillusioneerd en deed steeds minder met On-U Sound."
Lee 'Scratch' Perry
Om het jubileum van On-U Sound te vieren worden in 2011 ieder kwartaal drie albums opnieuw uitgebracht en komt er een boxset. Daarnaast verschijnen er vier nieuwe albums, waaronder een door Sherwood geproduceerde plaat van blues-dubformatie Little Axe en Dub No Frontier, een album met niet-Engelstalige zangeressen. Voor Sherwood is On-U Sound tegenwoordig vooral een goede merknaam: "Veel jonge dubstepproducers, maar ook Massive Attack en Portishead, noemen On-U een grote invloed. De meeste mensen zijn vooral geïnteresseerd in het oude werk, maar om een label levend te houden moet je ook nieuwe albums uitbrengen. We hebben een jazzplaat gedaan, The Modern Sound of Harry Beckett, en dit jaar twee albums met Lee 'Scratch' Perry." Sherwood werkt graag met de inmiddels 74-jarige dubveteraan: "We hebben geweldige platen gemaakt samen en Perry is erg grappig. Ik werkte ook met hem in de periode waarin hij veel drugs nam. Hij was stapelgek toen, maar uiteindelijk is hij een van de belangrijkste mensen in de muziek van de twintigste eeuw. Luister nog maar eens naar Time Boom X de Devil Dead uit 1987. Die plaat gaat over het instorten van het banksysteem, en is weer enorm actueel."
Sherwood woont tegenwoordig met zijn vriendin, kinderen en hond aan de Engelse kust. Zijn buurman is jungle-dj Congo Natty (in de jaren negentig bekend als Rebel MC) met wie hij regelmatig dj-sets doet. Geld verdienen aan platen is er niet meer bij: "Niemand koopt meer muziek en daardoor is er geen geld meer om te adverteren en kun je mensen niet meer duidelijk maken dat er iets nieuws uit is. Mensen kijken ook niet meer uit naar een nieuw album, de magie is weg. Ik maak nog steeds platen, maar puur ter promotie en omdat ik het leuk vind om te doen, maar het kost me geld." Naast zijn werk aan On-U Soundproducties heeft Adrian ook naam gemaakt als remixer voor onder andere Depeche Mode en Einstürzende Neubauten: "Ik word nog wel gevraagd om remixen te doen, maar ik vind het niet leuk en het betaalt ook lang niet meer zo goed als vroeger, dus meestal zeg ik nee. Ik heb wel onlangs nog muziek voor een film gemaakt, Fire in Babylon, over het West-Indische cricketteam en de kracht van zwarte sporters."
Moordneigingen
Een van de belangrijkste Sherwood-gerelateerde acts is Tackhead, bestaande uit Keith LeBlanc, Skip MacDonald, Doug Wimbish (destijds als trio verantwoordelijk voor de muziek van Grandmaster Flash en The Sugarhill Gang) en Adrian zelf. Binnenkort verschijnt een nieuw album waarop Bernard Fowler, vaste achtergrondzanger van de Rolling Stones, de zang verzorgt: "Voor mij was Tackhead meer industrieel, het is met Bernard erbij een andere band geworden. Nog steeds goed, maar anders. Ik heb voor deze nieuwe plaat de helft van de nummers geproduceerd." Tackhead gaat voor de gelegenheid in 2011 enkele concerten geven waarbij Adrian ook weer van de partij is. "Mensen denken dat toeren leuk is, maar het sloopt je. Ik doe het maximaal twee weken achter elkaar. Het is voornamelijk rijden, laat naar bed gaan en veel drinken. Na twee weken verveel je je kapot, word je boos op elkaar en krijg je moordneigingen. Het is leuk om een paar shows achter elkaar te doen en dan te stoppen. Ik denk dat ik daarom ook nooit succesvol ben geweest. Bands als Tackhead en Dub Syndicate hadden veel groter kunnen zijn als ik langer en meer had getoerd. Maar ik was dan wel hartstikke doof geweest nu."
Na dertig jaar On-U Sound zit vernieuwing voor Sherwood vooral in de samenwerking met jonge muzikanten: "Ik heb mijn eigen stijl ontwikkeld en ga niet hypocriet doen door opeens iets anders te maken. Door met andere mensen samen te werken mengt mijn stijl zich en zo ontstaat iets nieuws." Nieuwe media zijn niet echt aan Adrian besteed: "Een van mijn kinderen heeft een Facebookpagina voor me aangemaakt, ik doe zelf mijn e-mail en soms MySpace. Ik zie dan dat ik twintig nieuwe vrienden heb, maar ik heb geen idee wie het zijn. Mijn dochter zit drie uur per dag op Facebook, ik noem het Face-ache, met vrienden te praten die ze daarvoor al de hele dag op school heeft gezien. Haar leraren wensten dat het nooit was uitgevonden, en ik ook. Lees eens een boek! Ik word een nukkige ouwe man, maar ach, ik heb mijn optredens, studio, vrienden en sport – eigenlijk heb ik best een leuk leven".
http://www.kindamuzik.net/interview/adrian-sherwood/adrian-sherwood-30-jaar-in-dub/21106/
Meer Adrian Sherwood op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/adrian-sherwood
Deel dit artikel: