Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De organisatoren van het Sonic Acts festival winden er geen doekjes om. Vijf jaar geleden kreeg de toenmalige achtste editie van het festival de ondertitel ‘The Art of Programming’ mee, deze keer staat ‘The Anthology of Computer Art’ centraal. Klinkt pretentieus? Is het ook wel, een beetje dan. Bij Sonic Acts neemt men alle bijkans als vanzelfsprekend veronderstelde kunstuitingen in de digitale beeld- en geluidscultuur gewoon nét iets serieuzer dan tijdens een willekeurig feest waar DJ en VJ hun verwachte ding doen. Muziek is kunst, kunst is wetenschap, wetenschap is muziek, muziek is technologie, enzovoort. Gastspreekster Jasia Reichardt zal het er tijdens de openingsavond uitgebreid over hebben: ooit waren machines een inspiratiebron voor kunstschilders, nu zijn er kunstenaars die niet meer zonder de machine kunnen om hun werk te realiseren.
Naast Reichardt zullen dagelijks meerdere sprekers de bezoekers te woord staan. Van academici tot computerkunstenaars, met onderwerpen die variëren van de verhoudingen tussen digitale en analoge esthetiek tot de visualisering van dataopslag om de toenemende stijging van dataverkeer te kunnen blíjven begrijpen. Het moge duidelijk zijn, dit is not your average festival. Sonic Acts meet zich met deze bloemlezing van bits en bytes het imago van een veredelde academische studie aan, maar dat mag op de dansvloer ook gewoon vergeten worden. Na de openingsavond, waarop de heren van Granular Synthesis ‘video bespelen als een muziekinstrument’, zal vooral de vrijdagavond garant staan voor een stevige dosis muzikale verfrissing. Tijd om de wetenschappelijke bril even af te zetten en het gevoel te laten spreken.
Grime
Tijdens de avontuurlijke vrijdag draait het onder meer om breakcore, (abstracte) hiphop, synergie tussen gitaar en draaitafel, een beetje haardvuur-electronica en vooral het in hip Londen van populariteit uit zijn voegen barstende grime. Het eclectische samenraapsel van UK Garage, hiphop en een vleugje drum ’n bass is mede dankzij vaandeldragers als Dizzee Rascal in een zeer kort tijdsbestek tot een volwassen subcultuur gegroeid. Tijdens het Haagse State-X festival mochten we er eind vorig jaar al even van proeven, maar nu zal Paradiso meer dan ooit in het teken staan de messcherp geproduceerde donderbeats en vet aangezette Britse accenten.
Vex’d
De snel uit de grond gestampte grime-iconen Jammer, Matt Shadetek (timmert onder Team Shadetek al langer aan de weg bij Warp) en Skepta bijten in de kleine zaal het spits af – overigens nadat Ove-Naxx en DJ Scotch Egg het publiek met respectievelijk breakcore/noise en gefilterde Gameboys hebben warmgedraaid. Verrassend, zal ik maar zeggen. Het must-see! optreden staat in deze zaal echter op naam van Vex’d. Dit Britse tweetal brak met de dubbelaar Degenerate vorig jaar door bij Planet Mu, en deze avond mogen ze hun instrumentale grime-met-een-twist overzees tentoon spreiden. Bereid je voor op industriële waves en zorgvuldig geplaatste, traag voortrollende kicks en claps met heel veel laag. De Kleine Zaal zal te klein zijn. DJ/rupture, curator van deze dag, zal de focus wat meer richting hiphop en reggae verleggen.
Niveau
Voor degenen die graag een versnelling hoger willen is er vanaf dit moment de Grote Zaal, waar Aaron Spectre (Death$ucker Records), Hrvatski (Planet Mu) en Drop the Lime (Tigerbeat6) voor het nodige breakcoregeweld zorgen ter afsluiting van de avond. Een fijne verzameling bekende namen, en dan zijn rond die tijd rapper Beans - voormalig lid van het ter ziele gegane Anti-Pop Consortium – en de uitzonderlijk gevarieerd draaiende The Bug (dub, dancehall, reggae, breakcore) al geweest. Dergelijke lastige keuzes zijn tekenend voor het verwachte hoge niveau van deze avond.
De zaterdag is weliswaar wat conventioneler ingedeeld, maar dat maakt het aanbod niet minder interessant. Met de Kompakt-techno van Reinhard Voigt, hippe microhouse van Matthew Dear en minimal van Neerlands trots Nanko staat er in de Grote Zaal een gevarieerde en kwalitatief hoogstaande dosis dansmuziek op het programma. De Kleine Zaal zoekt ook op deze dag wat meer naar het experiment binnen de electronica. Geluid én beeld spelen een dwingendere rol, terwijl het huwelijk tussen analoge instrumenten en digitaal gekraak en geknisper, gitaar en beat boven de geijkte dansritmes uitstijgt.
http://www.kindamuzik.net/festival/sonic-acts-xi/sonic-acts-xi-verfrissende-muziek-in-een-academisch-jasje/11969/
Meer Sonic Acts op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/sonic-acts-xi
Deel dit artikel: