Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Alhoewel, Paaspop kent een valse start. Malle Pietje and the Bimbos staat namelijk niet garant voor zuivere tonen. En de randstedelijke grap wordt in de Masters of Rocktent niet door iedereen begrepen. En ook Main Stage-opener A Balladeer overtuigt niet. Het publiek in de nog mager gevulde tent ondergaat lichtelijk verveeld de brave set.
The Apers worden aangekondigd als ‘De beste punkrockband van Nederland’. Het optreden dat volgt is inderdaad strak en solide, maar toch weet het songmateriaal van de Rotterdammers niet te beklijven. De Heideroosjes maken wat dat betreft meer kans op eerdergenoemde titel. Voor een stampvolle tent geeft de band een show van formaat. Ondanks enkele flauwe Nederlandstalige nummers staat er een volwassen band te spelen.
Zita Swoon (foto hiernaast) brengt een optreden dat perfect past bij de eerste zonnestralen die het festival kleuren. Stef Kamil Carlens lijkt zich steeds meer thuis te voelen in soulvolle subtiele chansons, zowel in het Frans als in het Engels. Wie er voor open staat, beleeft al vroeg een hoogtepunt van deze Paaspopeditie.
The Rifles trakteren het publiek vervolgens op een dwarsdoorsnede van de Engelse gitaarmuziek. The Clash, Oasis, The Arctic Monkeys en The Jam, het komt allemaal in gedoseerde mate voorbij. Het maakt The Rifles tot een geschikte festivalband, maar de tent lijkt nog wel iets te groot voor deze jongens.
Ignite, dat ondanks de kwakkelende gezondheid van één van de gitaristen een Europese tour afwerkt, maakt vandaag de verwachtingen als headliner van de Masters Of Rocktent niet bepaald waar. Zoli is niet goed bij stem en worstelt regelmatig met zijn timing. De band raffelt prachtige nummers als ‘Run’ op een te hoog tempo af. Achteraf gezien hadden ze tour toch beter afgezegd.
Audio Bullys (foto hieronder) sluit de zaterdag op de Main Stage af. Rapper Simon Franks oogt ongeïnspireerd en moe. De beats van dj Tom Dinsdale zijn aardig, maar komen niet over in de enorme tent. De danceliefhebber kan beter in de Extrematent met een programma van toppers en talenten blijven. Die hoort er een stevige technoset van Alexander Kowalski. Ook Darko Esser boeit met gloedvolle minimale techno. Vernieuwend terugkijken op de jaren negentig noem je dat!
Balkanbeats
Ook gedanst, maar een stuk minder gecontroleerd, wordt er in de Restolounge, dat al jaren één van de leukste en verrassendste plekken op Paaspop is. Vol gepropt met eettentjes, en een podium. Luchtgitaarkampioenschappen, popquizzen, coverbands en smartlappenkaraoke: niets is hier te dol.
Zaterdagavond is dit het domein van de Balkanbeats. Grootste indruk maakt het van origine Russische Russkaja (foto hiernaast). Vol overgave knalt de band hun adhd-skapunk met viool de tent in. Het optreden is een hoogtepunt en een aanrader voor iedere festivalorganisator die nog een feestband zoekt. Het Eindhovense Perestrojka Sound System vult het gat dat Russkaja laat liggen met snelle zigeunerpolka’s en stuiterende electrogypsy.
Ook lachen, gieren, brullen is het in de Theatertent. De feestganger wordt in de grote tent nog opgewarmd door de ongein van BZB (voorheen Band zonder Banaan), maar kon in het theater definitief op zijn knieën voor de spandexbroeken, fout vuurwerk en andere gimmicks van Blaze of Glory.
Melig vermaak is één van Paaspop sterkste punten, hoewel de Loco Loco Roadshowtent meer een lawaaierige sta-in-de-weg is, dan een aanvulling. Het Schijndelse festivalterrein is te knus voor nóg een tent. Hoe leuk de geschminkte snorren die de feestmeute daar kan ophalen ook zijn.
http://www.kindamuzik.net/festival/paaspop/paaspop-verslag-dag-1/15216/
Meer Paaspop op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/paaspop
Deel dit artikel: