Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Paaspop is al vroeg wakker na een koude nacht. Als El Guapo Stuntteam opent in de Masters of Rocktent is het publiek al in grote getale aanwezig. En terecht. De Belgische formatie legt de lat met een wervelende hardrockshow hoog voor de rest van de dag. Voor de ongekende drive had de groep een hogere plaat op het programma verdient.
Johan doet het met een inmiddels bekend recept prima op het hoofdpodium. Weinig vernieuwend maar fijne ambachtelijke gitaarpop in de tent die vandaag ook onderdak biedt aan Beth Hart die haar demonen van zich af zingt en het enige Nederlandse optreden van Within Temptation.
De Extrematent begeeft zich op de scheidslijn van new wave, electro en punk. Nid & Sancy (foto hierboven) overtuigen met een set die koel en energiek is. Sancy als onderkoelde diva, Nid belichaamt de energieke kant door constant op en neer te benen. De mash-up van hun eigen ‘No Fuck All’ en ‘Milkshake’ van Kelis is het hoogtepunt van deze samensmelting.
Een beetje hardcoreband geeft geen optredens van een uur. Terror heeft iets meer dan de helft nodig om te overtuigen met een snoeiharde set. Het publiek is na de gothic van Delain ook toe aan pittige muziek, getuige de wilde pit die gedurende het hele optreden gaande is.
The Answer uit Ierland is één van de weinige nieuwe bands op het programma. Na warm gespeeld te hebben bij het besloten akoestische optreden, staat de band aan het begin van de avond in goede vorm in de rocktent. Niet alleen de jaren zeventig, ook de jaren negentig herleven doordat The Answer sterk doet denken aan The Black Crowes.
Ondertussen vergaat je in de Theatertent het lachen. Komiek Jan Jaap van der Wal krijgt het publiek tegen zich door de camera’s van Omroep Brabant weg te jagen en daarbij te verklaren ‘dat Brabanders geen humor hebben’. Een dik minpunt, want sinds wanneer is het panellid van het TV-programma Dit Was Het Nieuws cameraschuw geworden?
Ook serieuze gezichten bij Het Beukorkest (foto hieronder), maar dan in positieve zin. Het zestienkoppige gezelschap, onder leiding van kunstenaar Rik van Iersel, laat het publiek nadenken met een anderhalf uur durend conceptoptreden. En met voordrachten van Andre Manuel, Johnny Dowd, Stuurbaard Bakkebaard en Def P. is dit bloedmooie, maar vooral erg zware kost. Niet voor alle festivalgangers even toegankelijk. Ook dat kan op een festival waar vooral de feesttoeter heerst.
Die feesttoeter kan wel uit de rugzak worden gehaald bij Mambo Kurt met zijn orgelversies van rockklassiekers. Ook de vrouwelijke interpretatie van AC/DC door AC/DSHE kan op veel enthousiasme in de Restolounge rekenen. Denvis & the Real Deal (foto hierboven) gaf er eerder op de dag aan bij de top van countryspelend Nederland te horen. Het is razend knap hoe de wisselende samenstelling zo hecht klinkt. Antwerp Gypsy Ska Orchestra laat uiteindelijk het etende publiek swingen op leuke, maar niet wereldschokkende gypsy-ska.
Het enige bandoptreden in de Extrematent is meteen het hoogtepunt. Vet, beukend en vol overgave brengen de jonge Belgen van Goose het Schijndelse publiek in beweging. De subtiele klanken van Duitser Paul Kalkbrenner zijn ook het vermelden waard.
Paaspop is niet compleet zonder Peter Pan Speedrock. De band staat er voor de zesde keer, en weet donders goed hoe je een festivaltent op zijn kop zet. Op de GBH cover ‘Sick Boy’ na zijn er geen verrassingen te bespeuren bij het optreden. Wat maakt het uit. Het publiek wil niets anders meer dan -met dubbele tong- meebrullen met ‘Big Boy’, ‘Cockteaser’ en ‘Schoppen Aas’.
Het festivalseizoen is geopend!
http://www.kindamuzik.net/festival/paaspop/paaspop-dag-2/15218/
Meer Paaspop op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/paaspop
Deel dit artikel: