Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Dit zijn niet LaMontagnes woorden, maar ze hadden het kunnen zijn: "I wanna comfort you/ Just let your tears run wild/ Like when you were a child/ I do what I can do/ I wanna comfort you/ You put the weight on me". Als je ze gezongen hoort, zouden ze je leven kunnen redden. Dit is Van Morrison in 'Comfort Me': een song die opvallende parallellen vertoont met 'Shelter' van Trouble.
Astral Weeks
Timide, verlegen bijna, neemt de tot verbijstering van zijn tourmanager
al dagenlang op pizza levende LaMontagne tegenover mij plaats. Een goed
moment om meteen over Van Morrison te beginnen. De vergelijking met
diens Astral Weeks duikt in verschillende recensies van
Trouble op. "Oh man, Astral Weeks is van een totaal ander
niveau." LaMontagne buigt zijn hoofd en voelt onzeker aan zijn gezicht.
"Dit jaar ben ik me in zijn platen gaan verdiepen, nadat mensen me wezen
op de verwantschap met hem. Maar je kunt mij in geen lichtjaren met hem
vergelijken. Astral Weeks is verwoestend, zo geweldig…" Veedon
Fleece, zeker niet de mindere van Astral Weeks, blijkt
LaMontagne niet te kennen. Ik druk mijn meegenomen exemplaar in zijn
handen. Hier in de lobby kunnen we die plaat niet afspelen, dus stel ik
voor dat hij haar meeneemt. Iets te luid voor de chique ambiance hier
zegt hij: "O nee, dat hoef je niet te doen".
Introvert
De belangrijkste gebeurtenis in LaMontagnes turbulente leven van
rondreizen, armoede en een jeugd vol rotbaantjes en bescheiden
ondeugden, is zijn ontdekking dat er een zanger in hem schuilt.
LaMontagne: "Op dit moment ben ik vol zelfvertrouwen. En ik word nog
steeds beter. Ik voel me veel meer op mijn gemak dan een jaar of zes
geleden toen ik begon. Dat was heel moeilijk voor mij, omdat ik van
nature nogal introvert ben. Met iemand praten vond ik al lastig, laat
staan liedjes voor mensen zingen. Dat kwam niet in me op tot ik het
verlangen voelde om toch te gaan zingen. Ik hoorde een stemmetje in mijn
hoofd dat me zei dat er iets in me opgesloten zat en dat ik diep moest
graven om het eruit te halen. Mensen die me kenden, wisten niet dat ik
hiermee worstelde. Niemand wist wat ik aan het doen was. In mijn kleine
appartementje werkte ik aan mijn muziek. Het was erg persoonlijk en
geheim allemaal."
Afwijzingen
Deemoedig kijkt hij naar de cd Veedon Fleece. "Dít is iemand met
zelfvertrouwen. Haast onvoorstelbaar. En zo losjes als hij zingt… Ik
geniet enorm van zijn platen momenteel." Maar hoe, vraag ik hem, werkte
LaMontagne zichzelf omhoog? "Geleidelijk won ik aan zelfvertrouwen en
wandelde ik bars binnen waar ik tapes van mijzelf afgaf. De afwijzingen
die ik kreeg hielpen me alleen maar om sterker te worden. Toen iemand
positief reageerde en me uitnodigde om te komen spelen, realiseerde ik
me tot mijn schrik dat ik op moest komen dagen om te zingen voor mensen
die misschien niet eens naar me wilden luisteren. Dat was zwaar. Tijdens
mijn eerste optredens durfde ik alleen maar te fluisteren. Achteraf
stortte ik in. Ik voelde me beroerd, omdat ik wist dat ik niet uit
mijzelf had gehaald wat er in zat. Dat ging jaren zo. Tot ik zo ver kwam
om mezelf eens ferm toe te spreken. Ik wilde me over de angst heen
zetten en me uiten voor mensen. Toen ik me over de barrière heentrok om
echt te zingen, kwam alles in een stroomversnelling en maakte ik
vorderingen, als zanger en als songschrijver."
Ethan Johns
Een tape van LaMontagne kwam in handen van Ethan Johns,
multi-instrumentalist en producer van The Jayhawks, Ryan Adams en Kings
Of Leon. Johns besloot dat hij het zou proberen met de getroebleerde
geest uit New Hampshire. "Wat Ethan en ik wilden, was mijn songs zo goed
mogelijk interpreteren. Dat is alles. Ethan is erop uit een goeie
performance vast te leggen. Hij kent mij en hij kent mijn nummers. Samen
besloten we welke nummers op de plaat zouden komen." Het samenspel van
de twee op de plaat is voortreffelijk. LaMontagne: "We hebben microfoons
opgesteld bij mijn gitaar en Ethans drumstel en zijn begonnen. Zo
speelden we samen. Later voegden we de andere elementen toe, de bas en
de piano. Maar ons uitgangspunt was zoveel mogelijk interactie te
creëren met z'n tweeën."
Zonder band
Dankzij dat opnameproces heeft de plaat toch een bandgevoel. Recentelijk
speelde LaMontage echter helemaal alleen op een Nederlands podium met
slechts een akoestische gitaar in zijn handen: een tamelijk kwetsbare
positie, zonder band. "Dat is waar, en tegelijk is het niet waar. Ik
voel me nu goed bij deze formule. Tijdens de laatste tour in de VS met
Chris Thomas op bas en Ethan op drums was ik aanvankelijk nogal
onbeholpen bezig. Maar na twee weken ging het beter en hadden we veel
plezier op het podium." Volgend jaar, zegt hij, neemt hij hen opnieuw op
sleeptouw voor een tour die waarschijnlijk ook Nederland zal aandoen. En
samen met Johns en Thomas wil hij nieuwe opnamen maken.
Studeren
Als je niets van de zanger weet, vraag je jezelf wellicht af of er nu
een blanke of een zwarte persoon op Trouble zingt. Zonder kennis
vooraf is het al een hele klus om te bepalen in welk decennium de plaat
gemaakt zou kunnen zijn. LaMontagne: "Ik weet niet waarom mensen denken
dat ik een zwarte zanger ben. Al mijn invloeden stammen wel uit muziek van zo'n dertig jaar geleden. Dat was de tijd waarin mijn muzikale
helden hun beste werk maakten: de vroege Dylan, Crosby, Stills en Nash,
Joni Mitchell en The Band en Ray Charles, Otis Redding en Marvin Gaye.
De muziek uit het einde van de jaren zestig, begin jaren zeventig, daar
voel ik me het meest toe aangetrokken. Dat heeft er misschien mee te
maken. Je hebt altijd je voorbeelden nodig. Iedereen studeert ergens op.
Schrijvers en schilders doen dat. In muziek is dat niet anders."
Stephen Stills
De dochter van één van zijn helden zingt mee op het nummer 'Narrow
Escape'. Jennifer Stills, dochter van Stephen Stills. LaMontagne: "Ik
heb Stephen ontmoet toen ik voor het eerst naar Californië ging. Hij
kwam naar mijn eerste optreden voor een label dat interesse in me had.
De laatste keer dat ik in Californië speelde met Ethan en Chris, kwam
hij weer. Backstage zocht hij me op en gaf me mooie complimenten." Wat
vindt hij van de plaat? "Zijn vrouw heeft de plaat. Stephen heeft er
niet naar geluisterd, hij heeft er geen mening over. Hij was bij mijn
show en zei: "You sing great songs and you sing the hell out of
them." Dat was wel genoeg voor me. Hij was erg aardig, tot hij geld
wilde lenen. Toen heb ik hem maar naar Ethan gestuurd."
Melodie, tekst en zang
Valt LaMontagne zelf voor een stem of een bijzondere songschrijver?
"Beide! Want dat is wat een song zo mooi kan maken. Je hebt natuurlijk
goede songschrijvers die zelf niet zingen. Maar voor mij is Bob Dylan
een geweldige zanger, ik houd van zijn stem. De emotie die hij erin legt
is genadeloos. Denk aan New Morning…" Veelbetekenend veegt hij
zijn voorhoofd af en zucht diep. "That blows my mind. Wat ik zelf
wil maken is een creatieve melodie, een interessante tekst en een
meeslepende zanglijn. Geen van de drie elementen mag ietsje minder zijn
omdat de andere helemaal zou kloppen. I wanna hit them on all three
points. Alles moet kloppen en goed in elkaar steken." Hij wijst naar
de cd op de tafel. "Zoals Van Morrison het flikt. Zijn melodieën zijn
verpletterend, zijn teksten zijn boeiend -je weet nooit waar ze heen
gaan- en dan komt hij er met die stem overheen. Dat zijn de grote
jongens: Van Morrison en Bob Dylan. Joni Mitchell hoort hier voor mij
ook bij."
Instinct
Het is moeilijk voor te stellen dat die grootse stem uit het frêle lijf
komt van de persoon die tegenover me zit. Tegen het einde van ons
gesprek lijkt hij zich te willen verontschuldigen voor de namen die hij
heeft laten vallen. Al die helden van hem braken eens de regels en
stelden zelf een nieuwe standaard. Als ik vraag of LaMontagne hetzelfde
van plan is, bindt hij in. "Laten we nog even geduld hebben en
afwachten. Mijn song 'All the Wild Horses' heeft geen vast stramien, het
vloeit van het ene punt naar het andere. Je moet op je instinct afgaan
en de song zijn werk laten doen. Die zegt je vanzelf wanneer te stoppen.
Ik probeer gewoon goede nummers te schrijven en ze op een boeiende
manier te zingen, op de manier zoals de songs het zelf willen hebben."
http://www.kindamuzik.net/features/article.shtml?id=8391
Meer Ray LaMontagne op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ray-lamontagne
Deel dit artikel: