Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De op het eerste gehoor minder commerciële vertakkingen van de elektronische dansmuziek (acid house en hardstyle) worden steeds vaker gecombineerd met (t)rap en de samenwerkingen gaan verder dan een dansbare remix van bestaande rapnummers. Ook in Nederland gaan artiesten succesvol met deze formule aan de haal.
Trap valt het best te omschrijven als pompende rapproducties die voorzien zijn van harde 808-bassen, nerveus trillende hihats en dreigende synths. Dit rapsubgenre ontstaat begin jaren negentig in het zuiden van de Verenigde Staten (onder meer in Houston en Memphis) en ontpopt zich, ondanks de associatie met straatbendes en geweld, vlak na het millennium als gangbare sound in de mainstream. Een reeks nieuwe artiesten komt op, maar ook gevestigde namen als Jay-Z en Kanye West beginnen trapinvloeden in hun muziek te verwerken. De daaropvolgende tien jaar wordt trap minimalistischer maar ook opzwepender. Trap is met name mateloos populair onder de jongere generatie rapluisteraars en ook deejays van allerlei pluimage pikken de sound op. In 2012 gebruiken artiesten als Skrillex, Diplo en Flosstradamus de trapdrumpatronen en ze incorporeren synths uit dancemuziek, die voor een extra krachtig effect zorgen. Nieuwe muziekstijlen als drill en traphouse ontstaan, maar ook de meer radiovriendelijke popmuziek raakt in de ban van de EDM trapsound. Zelfs Katy Perry's gigahit 'Dark Horse' bevat onmiskenbare trapinvloeden.
Uit de polder: EDM & trap
Natuurlijk kan ook ons eigen kikkerlandje met zijn diepgewortelde traditie van elektronische muziek niet achterblijven. Zo gooien acts als Yellow Claw en producer Boaz van de Beatz momenteel hoge ogen met hun eigenzinnige invulling van dit subgenre. Laatstgenoemde producer schittert weliswaar vanwege zijn veelzijdigheid, maar hij laat vooral zijn kenmerkende hardstyle- en happyhardcoregeluid horen. Een sound die international toegankelijk is, maar door zijn in de polder verankerde wortels tegelijkertijd erg Hollands aandoet. Met de mannen van Nouveau Riche (onder meer Mr. Polska en Jebroer) en Kid de Blits maakte hij dreunende singles die even agressief als hitgevoelig zijn en garant staan voor miljoenen views op YouTube. In diezelfde lijn ligt het geluid van de heren van Yellow Claw. Met een zingende Ronnie Flex - de man brak dit jaar definitief door - bouwen zij de spanning op naar een weergaloze drop en ze hengelen met 'Nooit Meer Slapen' maar liefst zes miljoen views binnen. En wat te denken van Yellow Claws monsterhit 'Thunder', samen met The Opposites. De onmiskenbare hardstyle-invloed wordt nog eens onderstreept door rapper Willem die schreeuwt: "Dit is Thunderdome!"
Bij deze Nederlandse invulling van het subgenre lijkt het trapaandeel wat naar de achtergrond verdwenen en het is voornamelijk de beukende hardstyle-invloed die welig tiert. Een trendbreuk of juist een verdere evolutie van het genre? Hoe het ook zij, aan de populariteit van bovenstaande artiesten lijkt op korte termijn in ieder geval geen einde te komen.
http://www.kindamuzik.net/dossier/709/edm-t-rapmuziek/25657/
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: