Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Natuurlijk is muziek mijn passie, anders schreef ik er niet over. Maar Metro is een allemansvriend en dat geeft wel eens de nodige spanningen met mijn persoonlijke voorkeuren, die, voor zover ze een gemeenschappelijk kenmerk hebben, in ieder geval zelden mainstream zijn.
Iets anders is dat Metro geen muziekkrant is, maar een nieuwskrant, en dan nog een die het nieuws in uiterst bondige stukken samenvat. Ik moet dus muziek bespreken die enige nieuwswaarde heeft in een ruimte die uiterst beperkt is. Daarbij moet die muziek liefst een breed publiek kunnen aanspreken - wat volgens mij wel iets anders is dan of dat publiek er een boodschap aan heeft.
Laat ik het illustreren aan de hand van de laatste cd's van Prince en The Von Bondies. Het nieuws over de nieuwe cd van Prince is dat hij volgens kenners ouderwets goed is. Dat is een paradox. Eigenlijk is er dus helemaal niks nieuws onder de zon, maar omdat het Prince is, wil je hem toch bespreken. The Von Bondies zijn in tegenstelling tot Prince een vrij kleine act, maar binnenkort zullen ze net zo groot zijn als The White Stripes. Althans, dat heb ik bij mijn bespreking van Pawn Shoppe Heart voorspeld. Toch zullen veel Metro-lezers zich bij die recensie hebben afgevraagd: "The Von wie?"
In het geval van The White Stripes pakte dat goed uit. Toen Metro mijn interview met Jack en Meg plaatste, waren ze nog relatief onbekend. Inmiddels heeft elke krant over de White Stripes geschreven en zou je iedereen die Seven Nation Army als ringtone op zijn mobiel heeft niet tegelijk bij je op de koffie willen hebben.
Ja maar, zegt u, ik zie die persoonlijke voorkeur toch wel doorschemeren in de keuze van artiesten die op die muziekpagina aan bod komen. Ik zal het niet ontkennen. Wat dat betreft heb ik het geluk dat mijn belangstelling voor garagerock gelijkloopt met de huidige opleving in dat genre, zodat ik de overdreven aandacht die deze muzieksoort krijgt nog zou kunnen verdedigen met het argument dat dat nu iets is dat speelt in de tegenwoordige muziek. Dat zal ik dan ook niet doen, want ik ben tevens van mening dat de muziekjournalistiek per definitie niet objectief is en louter en alleen bestaat omdat er nu eenmaal mensen zijn die wezenloos zijn van muziek en het niet kunnen laten daar andere mensen deelgenoot van te maken. Daarom schemert mijn persoonlijke voorkeur door in de keuze van de artiesten die ik bespreek.
Ik kan ook best alle Idols-cd's gaan bespreken van Jim, Jamai, Hind, Dewi, Boris, Alice, Maud en weet ik wie allemaal, maar het zou een serie zure, zuinige recensies opleveren waar ik onze lezers geen plezier mee zou doen, en mezelf nog minder. Wanneer je hierover objectief wilt blijven, kom je nu eenmaal niet verder dan constateringen die er niet toe doen, zoals: die kan wel zingen en die niet (Bob Dylan ook niet) en niemand heeft een eigen repertoire (Elvis ook niet) en uiteindelijk de verzuchting slaken dat de muziekindustrie slechts een consumptiegericht bedrijf is, net als de wasmiddelen- of willekeurig elke andere industrie (elke artiest wil zijn muziek verkopen).
Gelukkig zijn er onder mijn collega-redacteuren genoeg verschillen in smaken te vinden, zodat Idols, dance, mainstream, Nederlandstalig en tegenwoordig ook hiphop toch met enig gevoel en kennis van zaken worden besproken. Want laat dit duidelijk zijn: de gehele redactie van Metro beslaat in omvang slechts een fractie van wat kranten als de Volkskrant of het Algemeen Dagblad aan kunstredacteuren in dienst hebben. Metro is dan ook een ander soort krant, maar waarin gelukkig wel de nodige aandacht is voor serieuze popmuziek. En zo lang ik de ruimte krijg om daarin aandacht te vragen voor de nieuwe ultravuige cd van Reigning Sound of zo'n prachtig staaltje ambachtelijke americana als de laatste van Grant-Lee Phillips, dan ben ik een tevreden mens.
Emil Peeters is muziekredacteur voor Metro
http://www.kindamuzik.net/column/709/kindaspam-037-objectiviteit-bestaat-niet-in-de-muziekjournalistiek/5904/
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: