Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De frequentieverdeling van afgelopen zomer heeft heel wat tongen losgemaakt en sentimenten losgeweekt. Wat blijkt, serieuze radio (dus niet serious!) is de grote verliezer en het avontuur dreigt uit de ether/kabel te verdwijnen. Winnaars zijn de commerciëlen, die met zijn allen de grootste ethervervuilers zijn geworden. Tijd voor een gepast reactie van de publieke zenders, zou je denken. Helaas, ook zij zijn inmiddels besmet met het luistercijfervirus. De publieken zien het als hun heilige oorlog om een zo groot mogelijk marktaandeel te halen om zo de commerciëlen voor cq bij te blijven. Kwantiteit ten koste van kwaliteit! In hun zucht naar kwantiteit schromen ze niet dezelfde methoden als de commerciëlen te gebruiken. Op 3FM is daarom al geen apart of vernieuwend geluid te horen. Alleen de naam van de DJ telt, niet de mate waarin hij verstand van muziek heeft. Behalve 's avonds bij de VPRO, dat als een kleine Asterix-nederzetting, moedig weerstand biedt aan de legers van de zendercoördinator. 3FM wil de commerciëlen aanvallen met dezelfde tactiek als hun vijand, alleen ze noemen het "serious". Voor de echte liefhebber van serieuze muziek is dit een rampscenario.
Ditzelfde scenario lijkt ook Radio 4 boven het hoofd te hangen. Deze zender had altijd een uiterst gevarieerde kijk op de ontwikkelingen op gebied van klassiek, jazz en wereldmuziek. Bovendien werden in programma's als Suplement de muzikale grenzen behoorlijk verlegd. De zendercoördinator wil van Radio 4 een kopie van Classic FM maken, om zodoende deze en andere commerciële klassieke zenders te kunnen weerstaan. In de zucht naar een hoger marktaandeel zal ook deze zender horizontaal geprogrammeerd worden, met dezelfde saaie presentator en klassiek voor miljoenen. Jazz en wereldmuziek zullen, ontdaan van hun scherpe randjes, naar de avond en nacht verdwijnen. En voor een programma als Suplement zal ongetwijfeld helemaal geen plaats meer zijn. Nee, de hoge heren bij de publieke omroepen hebben een hoog grijze-muizengehalte en houden niet van iets dat boven het maaiveld uitsteekt. Dat betekent ook dat ze hun sloopwerk gaan richten op de Concertzender. Dit avontuurlijke bolwerk op de kabel lijkt in niets op de commerciëlen en zal daarom moeten verdwijnen als het aan hen ligt. Met zo'n analoge liefhebberszender win je nooit de oorlog tegen de digitale commerciële computers!
Een ander min of meer onvoorzien gevolg van de frequentieverdeling is het verdwijnen van de vrije zenders. Een station als Radio 100 gaf toch behoorlijk kleur aan de (lokale) ether. Het avontuur is verdwenen en dat geldt ook voor de kabel, op wat lokale geluiden na. Hier houdt Kink FM het wonderbaarlijk lang uit. Zouden ze van hun "moeder" Veronica ooit nog de vrije ether in mogen?
Kortom dankzij de frequentieverdeling ziet het muzikale radiolandschap er tegenwoordig uit als een ouderwetse Nederlandse polder: plat. In het gevecht om het marktaandeel zijn de commerciëlen de grote winnaar en de muziek de grote verliezer. Anno 2003 zouden de Buggles dus moeten zingen: "radio killed the radio star"! Hopelijk krijgen we snel allemaal een aansluiting op het glasvezelnet!
Oscar Smit werkte in het verleden bij diverse kleine platenmaatschappijen. De laatste jaren was hij programmeur voor VPRO's Club Lek/3voor12. Tegenwoordig werkt hij freelance.
http://www.kindamuzik.net/column/709/kindaspam-028-radio-killed-the-radio-star/4707/
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: