Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
FEIST, woensdag 6 april
Haar intieme vriendenkring – waaronder ex-huisgenote Peaches – noemt haar plagerig ‘Bitch Lap-Lap’, wij houden het (zedig als we zijn!) gemakshalve op Feist. Deze Canadese nachtegaal leende haar stem in het verleden aan albums van onder meer Gonzales en Kings Of Convenience maar trad met het goed onthaalde ‘Let It Die’ recent zelf op de voorgrond. Haar fragiele luisterliedjes baden in een ongedurige zee vol jazzy arrangementen, terwijl de zon gloedvol achter de einder schuift. Kieper die dikke winterjas dus maar de kast in en waag je op 6 april gerust aan een iets luchtiger outfit! (DC)
» // recensie Let it Die
» // website
EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN, donderdag 7 april
Dit jaar bestaat Einstürzende Neubauten vijfentwintig jaar en dit wordt met een korte concertreeks gevierd die hen gelukkig ook weer naar Brussel brengt. Wie denkt dat de tand des tijds voor sleet op de formule zou zorgen heeft het mis, vorig jaar verscheen immers nog het sublieme Perpetuum Mobile. Een vos verliest namelijk zijn streken niet! En als je dan nog weet dat Einstürzende Neubauten na de volgende concertreeks er voor even het bijltje bij neer zal leggen, dan weet je gewoon dat je dit niet wil missen. Essentieel.
(HvdL)
BOOM BIP, vrijdag 8 april
Verfijnde meerwaardezoekers die nog op zoek zijn naar de missing link tussen recente parels van Hood en M83, kunnen we – weliswaar in ruil voor eeuwige roem – beslist deze Boom Bip (aka Bryan Hollon) aan de hand doen. Blue Eyed in the Red Room onterft deze muzikale eclecticus immers definitief van zijn hiphop-verleden. Geborduurd op een satijnen bed van loops en drones goochelt hij omineus met bedwelmend mooie melodieën die bovendien één voor één live werden ingespeeld. Fans van Autechre, Boards Of Canada of Four Tet: U weze gewaarschuwd! (DC)
» // recensie CORYMB
» // website
RHYTHM & SOUND, vrijdag 8 april
Rhythm & Sound is de entiteit waar het legendarische Basic Channel-duo door de jaren heen in is gemuteerd. Sinds de opheffing van Basic Channel is hun muziek steeds meer veranderd van minimale techno in een nieuwe vorm van roots reggae. De voorheen schaduwachtige studiomuzikanten Von Oswald en Ernestus kiezen sinds kort voor openheid en daar horen ook liveoptredens bij waarbij ze worden bijgestaan door hun meest trouwe vocalist, Paul St. Hilaire. Zet je schrap voor zware bassen, echo’s en dat vleugje Berlijnse magie. (OMC)
» // recensie See Mi Ya
» // website
FRANCO SAINT DE BAKKER, zaterdag 9 april
Jazz is zowel ‘puur’ als in zijn meest diverse mengvormen reeds enkele jaren een constante op ‘Domino’. Met Franco Saint De Bakker haalt de AB dit jaar zelfs een Belgisch jazzcombo in huis! Live @ Ancienne Belgique is het opzwepende en uiterst swingende debuut dat de fine fleur van de Antwerpse muziekscene verenigt. Niet alleen Charlie Parker, Duke Ellington of Sun Ra passeren de revue, maar ook eigentijdse bewerkingen als ‘Blue Monday’ (New Order) en het hoogst vermakelijke ‘No One Knows’ (Queens Of The Stone Age). Zet U dus schrap voor Franco Saint De Bakker! (DC)
» // recensie Live @ Ancienne Belgique
» // website
JAGA JAZZIST, zondag 10 april
Wat kan er hier bij KindaMuzik nog gezegd worden over Jaga Jazzist dat nog niet is gezegd? Weinig, want hier op de burelen weten wel al lang dat de tienkoppige Noorse groep garant staat voor swingende, innovatieve jazz, prachtige melodieën en vervreemdende electronica. Dat bleek op vorige werkstukken en dat zal ook weer blijken op het nog te verschijnen What We Must. Maar beter nog zijn de live optredens: Opzwepend, energiek, subtiel, dansbaar, en dankzij het charismatische enthousiasme van drummer Martin Horntveth altijd even fascinerend en leuk om naar te kijken. (BI)
» // recensie The Stix
» // liverecensie
» // website
EFTERKLANG, maandag 11 april
Op het vorig jaar verschenen en wonderschone Tripper bewees het Deense Efterklang dat neo-klassiek, pop en electronica helemaal niet zover van elkaar verwijderd zijn als we van tevoren hadden gedacht. Melancholische liedjes, sluimerende bliebjes, minimal music-achtige passages, subtiele zanglijnen. Een van de beste albums van 2004. Kan dit ook live? De eerste berichten liegen er niet om: ze hebben een visual artist in vaste dienst en vinden zichzelf in de eerste plaats een liveband. Niet te missen, als je het ons vraagt. (BI)
» // recensie Tripper
» // website
MILLIONAIRE, dinsdag 12 & woensdag 13 april
Met hun debuutplaat ‘Outside the Simian Flock’ veroorzaakte Millionaire in 2000 één van de krachtigste stroomstoten op Belgisch grondgebied. Josh Homme (QOTSA) nam de band vervolgens onder de vleugels en voerde hen mee naar alle uithoeken van de wereld. Boegbeeld Tim Vanhamel deed ook ‘even’ The Eagles Of Death Metal en werd eind vorig jaar alweer in LA gesignaleerd voor de opnames van het binnenkort te verschijnen Millionaire-album. Paradisiac – met Homme in de producersstoel – beleeft op ‘Domino’ dus haar absolute première, maar doe vooral geen moeite, want het dubbelconcert is al wéken uitverkocht. (DC)
» // recensie Outside the Simian Flock
» // website
LEMON JELLY, woensdag 13 april
Nick Franglen had het als producer van onder andere Björk, Primal Scream en (jaja) The Spice Girls al prima naar z’n zin, maar werd pas écht gelukkig toen hij met Fred Deakin het duo Lemon Jelly vormde. Vanaf de eerste e.p.’s bewijzen ze dat hun samplepop geen grenzen kent: ze schakelen net zo makkelijk over van loungy pop naar licht dansbare electro en ambient. Hun meesterlijke stijlenmix is nu voortgezet met ’64-’95 waarbij de melodieuze electroklanken weer sterk worden opgesierd door gesamplede vocalen. Om het héél warm van te krijgen. (NP)
» // website
http://www.kindamuzik.net/artikel.php?id=8816
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: