Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Terwijl Les Nuits Botanique nu ook in de Kruidtuin zelf volledig is losgebarsten, vormt het Koninklijk Circus vanavond het feeërieke decor voor de zwoele tangobeat van Gotan Project. Een herkansing meteen voor zij die in oktober naast een felbegeerd ticket grepen voor de twee shows in AB. Ook nu zijn er geen lege zitjes meer te bespeuren, maar niet getreurd, het Frans-Argentijnse trio passeert binnenkort nog langs Couleur Café en het Cactusfestival.
Het valt alvast te hopen dat de groep zich tegen dan de moeite getroost heeft om de inmiddels erg vertrouwde set van verse zuurstof te voorzien. Niet dat die in acute ademnood dreigt te komen, maar dat er stilaan sleet komt op het huidige concept mag duidelijk zijn. Alsof je elke avond met je beste vrienden tot een gat in de nacht de kroeg induikt en het maar niet voor elkaar krijgt om af te wijken van dat ene, tot treurens herkauwde, gespreksonderwerp. Deze maatstaf in acht genomen is dit optreden een tegenvaller.
Gelukkig beschikt het keurige in maatpak gestoken Gotan Project over een voortreffelijk arsenaal songs en dito beats. In het buitengewoon opzwepende ‘Diferente’ jaagt de geroutineerde zangeres Cristina Vilallonga de temperatuur de hoogte in. Elders zijn het beurtelings het frivole strijkerskwartet, de gitaar van Eduardo Makaroff, de bandoneon of piano die zuiderse accenten leggen en de traditionele tango vanuit de meest diverse en ongewone standpunten belichten.
Referenties naar grootmeesters als Piazzolla, Gardel en Pugliese worden niet verdoezeld, al voel je bij Gotan Project – in tegenstelling tot hun collega’s van Bajafondo Tango Club – eerder Europees dan Zuid-Amerikaans Europees bloed door de aderen stromen.
Op het videoscherm flitsen naast erg mooie sfeerbeelden van Buenos Aires ook Calexico ('Amor Porteño') en rapper Koxmoz ('Mi Confesión') voorbij, maar écht wervelen doet Gotan Project pas met de neotango van ‘Triptico’, het zwoele ‘Notas’ en het voorlopig nog onbestemde ‘El Norte’.
Niet zelden zijn dat net de nummers waarin Philippe Cohen Solal en Christoph Müller zich onderscheiden vanachter de draaiftafels en de term tango electronico kracht bijzetten. In een hersenschim doemt zelfs Kraftwerk op, al wordt in het afsluitende ‘Diferente (Libertango)' opnieuw Piazzolla verzoend met Grace Jones en krijgen zowel Michael Jackson als ABBA een twijfelachtig eresaluut.
Het pleit voor Gotan Project dat ze weinig muzikale poortjes gesloten laten, maar wie de band het voorbije jaar reeds eerder aan het werk zag, bleef hoe je het ook draait of keert op de honger zitten. Het trio Cohen Solal-Müller-Makaroff doet er goed aan tegen de zomerfestivals de koppen bij elkaar te steken en andere pistes in overweging te nemen. Van eindeloze herhaling wordt niemand beter.
http://www.kindamuzik.net/artikel.php?id=15407
Meer Les Nuits Botanique op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/les-nuits-botanique
Deel dit artikel: