Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Een kleine rekensom leert dat met de aankomende editie in de afgelopen zes jaar 47 keer onder de Awakeningsvlag feesten zijn georganiseerd. Al in 2000 is Adam Beyer er tijdens de vierde editie bij en op zaterdag 1 juli staat hij voor de zeventiende keer op de flyer.
Nog niet Awakenings-moe, Adam?
“Haha! Ik wist niet eens dat ik al zo vaak op Awakenings heb gestaan. Ik zal wel per ongeluk iets goed gedaan hebben. Vervelen gaat het in ieder geval nog niet! Awakenings is één van de beste feesten ter wereld en ik geniet er altijd enorm van. Afgezien van dit festival kom ik bijna nooit in Nederland en er zijn dus landen waar ik zelfs nog vaker kom. Mochten er geruchten zijn, dan kan ik nu met klem ontkennen dat ik ook maar iets met de organisatie van Awakenings te maken heb. Wel houd ik me bezig met de feesten die we voor ons eigen label Drumcode organiseren en waarvan later dit jaar de derde editie zal plaatsvinden.”
Liefde voor techno – voor en achter de draaitafels
Zowel de lijst met plaatsen waar Adam Beyer gedraaid heeft als de discografie van eigen releases en remixen is - op zijn zachtst gezegd – imposant te noemen. Het ligt daarom voor de hand om te vermoeden dat het bezoeken van festivals als Awakenings dan ook vooral als werk wordt ervaren. Niettemin blijkt het tegenovergestelde het geval te zijn.
“Ik heb de line-up nog niet precies doorgenomen, maar ik geloof dat ik na Richie Hawtin en Ricardo Villalobos draai. Die twee ga ik dus zeker bekijken. Daarnaast zijn er nog genoeg namen die ik nog niet eerder gezien heb, en houd ik ervan muziek te luisteren en een goed feest te bezoeken. Ik ga dan ook regelmatig uit, ook al hoef ik zelf niet te draaien.”
De Zweedse technohitfabriek
Gedurende de afgelopen jaren was de naam Adam Beyer niet uit de verkooplijsten van ’s werelds grootste platenwinkels te slaan. De 12-inch A Walking Contradiction stond maanden op nummer 1 bij Juno.co.uk, en geen techno-dj durfde het aan om de releases als So Bizarre, Snuff & Noise en As If Dubs niet in de platentas te hebben. Daarnaast maakte hij onder meer de goed ontvangen mix-cd’s Fabric 22 en Essential Underground 09, en werd er veel moois uitgebracht op zijn labels Drumcode, Truesoul en Mad Eye.
“Ik denk dat mijn muziek aanslaat, omdat ik een goed oor heb voor wat er momenteel speelt en dat niet simpelweg kopieer, maar ik mijn eigen geluid blijf produceren. Techno en ik gaan al een lange tijd terug, waardoor ik veel referentiepunten heb. Daarnaast luister en koop ik massa’s nieuwe muziek en struin ik het internet regelmatig af voor nieuws en achtergronden. Ook heb ik het voordeel dat ik veel reis en op die manier de scene in veel landen kan volgen. Dat inspireert me enorm. Ik onderhoud daarbij veel contact met mijn fans. Het voordeel daarvan is dat ze zich bezighouden met hetgeen mij bezighoudt, zodat ze kritiek en ideeën kunnen aandragen. Fans zijn uiteindelijk wel de mensen die je steunen en je naamsbekendheid vergroten.
http://www.kindamuzik.net/artikel.php?id=13194
Meer Adam Beyer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/adam-beyer
Deel dit artikel: