Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie zijn ze?
De kern van Zuco 103 bestaat uit drie personen. Boegbeeld is de in Brazilië geboren zangeres Lilian Vieira die eind jaren tachtig in Nederland belandt. Op het conservatorium van Rotterdam studeert ze zang en ze zingt, om in haar levensonderhoud te voorzien, in verschillende bands waaronder de latinjazzgroep Bacán.
Ook drummer Stefan Kruger en toetsenist Stefan Schmid hebben een conservatoriumachtergrond. Eerstgenoemde studeert drums in Den Haag en in Rotterdam wereldmuziek, terwijl de uit Duitsland afkomstige Schmid in Hilversum een jazzopleiding volgt. Kruger is eind jaren tachtig ook een van de oprichters van de baanbrekende jazz/cross-overband SFeQ. Daarnaast speelt hij met Schmid in de groep Martinez Move rond jazzsaxofonist Miguel Martinez. Het tweetal maakt verder deel uit van de eerste versie van New Cool Collective.
Voor een experiment met Braziliaanse muziek steken Kruger, Schmid en Vieira in 1998 de koppen bij elkaar. Een 12-inch single onder de naam rec.a weet de interesse te wekken van Béco Dranoff, een Braziliaan die in samenwerking met het Belgische Crammed Discs het label Ziriguiboom is gestart om eigentijdse Braziliaanse muziek uit te kunnen brengen. Zo belandt de track 'Outro Lado' in 1999 op de compilatie Brasil 2mil. Datzelfde jaar verandert de naam van het project in Zuco 103 en verschijnt het debuutalbum Outro Lado.
Wat doen/deden ze?
Zuco 103 wordt vooral geassocieerd met 'brazilectro', een mix van populaire Braziliaanse genres als samba en bossa nova met stijlen als drum'n'bass, triphop, funk, dubreggae en hiphop. Hoewel het Londense Smoke City al eerder met een dergelijke fusie is aan komen zetten, introduceert Zuco 103 de term op hun debuutalbum, waarna 'brazilectro', mede dankzij een serie compilaties op het Duitse label Audiopharm, uitgroeit tot een geheel eigen genre.
Aanvankelijk wordt het vanuit Amsterdam opererende trio vooral in het buitenland opgemerkt. Na de eeuwwisseling krijgt men langzamerhand ook in Nederland voet aan de grond. In 2002 verschijnt het tweede studioalbum Tales of High Fever, dat geldt als een hoogtepunt in het bandoeuvre. Een hit scoren is, bij gebrek aan radiosteun, echter niet voor Zuco 103 weggelegd, hoewel de voetbalsingle 'Futebol', in 2004 geschreven voor het EK in Portugal, een aardige poging daartoe is.
Reggaelegende Lee 'Scratch' Perry verleent in 2005 zijn medewerking aan het derde studioalbum Whaa!, het laatste voor Crammed Discs. Een drama voltrekt zich het jaar daarop, wanneer bij het optreden van Zuco 103 tijdens de Muzikale Botenparade in Utrecht een trap instort en een van de gewonden later in het ziekenhuis overlijdt.
Het wordt vervolgens stil rond de groep, ook al omdat Vieira met zwangerschapsverlof gaat. In samenwerking met Festival Mundial gaat het drietal in 2007 naar Rio de Janeiro om daar onder meer workshops te geven aan kansarme kinderen uit de sloppenwijken. Het album Tales of High Fever krijgt een officiële Braziliaanse release en Zuco 103 maakt ter plekke opnamen met Braziliaanse muzikanten. Die zijn terug te vinden op After the Carnaval, dat in 2008 verschijnt bij Dox, het label waarop tien jaar eerder de de rec.a single is uitgebracht. De sfeer op het album is minder elektronisch dan op de voorgangers.
Wat maakt ze zo goed?
Met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië heeft de band in Europa, in landen als Frankrijk, Spanje en Duitsland, een stevige (live)reputatie. Brazilië daarentegen is een lastig verhaal, maar met optredens in onder meer de VS, Canada en Japan heeft Zuco 103 laten zien dat de vaak nogal provinciaals aandoende Nederlandse muziekscene een act van internationale allure kan voortbrengen. Een act die ook nog eens het open karakter van een stad als Amsterdam weet uit dragen en innovatief te werk gaat bij het inpassen van computertechnologie in zijn creatieve output. Voeg daarbij dat Kruger een van Neêrlands beste drummers is, dat Schmid zich hier uitstekend lijkt thuis te voelen en dat het übersympathieke podiumbeest Vieira letterlijk en figuurlijk een uitstraling heeft van hier tot Tokyo, en de uitnodiging om het staatsbezoek van koningin Beatrix aan Brazilië luister bij te zetten is snel verklaard.
Waar zijn ze nu?
Nog altijd going strong. After the Carnaval is dit jaar in een nieuw jasje gestoken door binnen- en buitenlandse producers, dj's en remixers waaronder Nobody Beats the Drum, Kraak & Smaak en Patife. Onder de naam Zuco Soundsystem ligt de nadruk weer even op de elektronische kant van de muziek. Verder houden Schmid en Kruger zich tegenwoordig ook bezig met het produceren van andere acts zoals muzikant/film- en theatermaker Steye en de achtkoppige jamband Sinas, terwijl Vieira zich, naast gastoptredens en solo-uitstapjes, geregeld inzet voor het goede doel.
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/zuco-103/ook-10-jaar-gefeliciteerd-zuco-103
Meer Zuco 103 op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/zuco-103
Deel dit artikel: